FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan alla!
Har fin kammat alla trådar som tar upp detta och det känns fortfarande rörigt! Fick min F-skatt(enskild firma) idag och har 2 frågor. (min verksamhet är: IT-konsult, programmering och hemsida) 1. Jag köpte en tft skärm 04/12/06 för 2899:- inkl moms från 1 företag. Sedan köpte jag Processor, moderkort och minne 04/12/14 för 3825:- inkl moms. Vad jag har förstått så kan jag ta upp detta i min bokföring. Alltså tar jag hela beloppet för det där som egen insättning och krediterar egen insättning. Sedan debiterar jag de olika konton som berörs. Men hur blir det med momsen? Jag har läst och vissa skriver att man får ta upp den och vissa skriver att man inte får? Vad gäller? Eftersom min F-skatt gäller ifrån 05/03/15 och Momsreggen också. Vilket datum bokför jag detta som? Samma datum som det gäller ifrån? - - - - - - - - - - - - 2. Jag har inte registerat mig hos bolagsverket. Betyder det att jag inte får använda något företagsnamn? Som jag har läst i lite andra trådar så skyddar endast bolagsverket namnet i komunen. Vilket är helt ointressant för mig. Jag har ett namn som jag vill använda som jag är 110% säker på att det skulle gå igenom. Ingen annan har något liknande. Får jag använda detta namn på fakturor? - - - - - - - - - - - - Med vänlig hälsning Martin! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Angående fråga 1 så frågade jag skatteverket för ett litet tag sedan och fick detta svar:
" Hej Jimmie Du har i vissa fall rätt till avdrag i efterhand för kostnader i näringsverksamhet som du haft före starten. Du får bara dra av kostnader som du har haft under det år verksamheten påbörjades och närmast föregående kalenderår. Därför är det viktigt att slå fast när verksamheten ska anses påbörjad. Ett annat krav är att det är fråga om kostnader som till sin karaktär är omedelbart avdragsgilla. Utgifterna får inte dras av till den del de - dragits av på annat sätt, - räknats in i anskaffningsvärdet eller anskaffningsutgiften för tillgångar som tagits in i verksamheten vid starten eller - motsvarar inkomster som man haft under det år verksamheten påbörjades eller året dessförinnan och som man inte har tagit upp som intäkt. Med vänliga hälsningar Ulla Anderberg Skatteverket, Servicejouren" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm jag förstår inte riktigt, jag har köpt dom där sakerna för egna pengar. Skattade för vanligt jobb.
Får jag ta upp det i bokföringen? Och får jag ta upp momsen? Tycker skatteverket snackar grekiska :) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Rekommendation nummer ett är att anlita någon för redovisningen som du kan ställa alla frågor till.
Som jag förstått det hela får du ta upp saker som du köpt för bolagets räkning innan registreringen blev klar förutsatt att du inhandlat dessa samma kalenderår. Vad gäller namnet så tycker jag att du ska registrera det. Skyddet gäller förövrigt i det län där du registrerar namnet - inte kommun. För aktiebolag och ekonomiska föreningar gäller skyddet i samtliga län. Om du registrerar ditt namn hos Bolagsverket och registrerar namnet under de vanligaste toppdomänerna så har du i princip ett landsomfattande skydd ändå. Framförallt har du papper på att namnet tillhör dig om någon skulle komma och bråka och vilja ha samma namn. Framförallt så börjar åtminstone jag fundera lite om inte namnet på fakturan matchar kontoinnehavaren när man betalar fakturor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag rekommenderar att skicka in en ansökan till Bolagsverket direkt. Jag hade mitt namn registrerat efter drygt en vecka. Då behöver du inte ens fundera på om du får eller inte, bara att skriva namnet på fakturan.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|