FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tänkte registrera en domän till en webshop, spelar det någon roll om jag registrerar den på mitt företag eller som privatperson? Har en nystartad enskild firma.
När jag registrerar på företag så blir hela adressen publik vid en whois förstår jag, har ingen specifik adress för min enskilda firma utan bedriver den hemifrån, därför jag blev lite tveksam. Hur skulle ni gjort? Och spelar det någon praktisk roll? Tack, Michael |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Regga på dig som privatperson, så skulle jag göra iaf blir enklast om du upphör med din enskilda firma sen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja just det, hade jag inte tänkt på, så får det bli! :)
Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det är inga problem att ändra ägarinformationen för en .se-domän i efterhand när det gäller byte av information för samma juridiska person (du och din enskilda firma är som bekant detsamma juridiskt sett) om du skulle upphöra med din verksamhet. Det finns även möjlighet att vid kontakt med NIC-SE få din information dold även om den är registrerad på din enskilda firma.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Inte för det har med tråden, men känndes onödigt skapa ny för denna fråga.
Om man har ett domännamn som inte betalts och som först deaktiveras och sedan raderas, kan vem som helst regga den direkt dagen efter eller ligger den i någon karantän ett tag efter den raderats? Gäller .se domän, hittar inget bra på www.nic.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Registrera domännamnet på dig privat. Ifall du jobbar upp en webbshop och lägger ner en massa tid och sen skulle gå i "konkurs" då har du kvar domännamet. Sen går det alltid överföra domänerna hur du vill så länge det är samma organisationsnummer. Enskild firma = Ditt personnummer. Privat registreringar = Ditt personnummer. Kostar inte 1 kr. Dock kan det se konstigt ut om du jobbar på denna webbshop och sen kånkar den och just innan flyttar du över domännamnet till dig privat. Då kan det innebära att du åker ditt juridiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |