Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Snyggast.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-08, 17:44 #21
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbryggan
Anser att det är för jä...gt att man skall behöva vidta vissa åtgärder för att dessa skojare skall få hålla på som dom gör.

Vad gör myndigheterna för att stoppa detta? Inte något anser jag, det skylls på att dom är svåra att få tag på etc. Det borde ju inte vara svårare än att få ett beslut på att det är olagligt och sedan "släcka" alla berörda domäner. Då är vi av med skiten!

// Mats
problematiken ligger väl just i att få beslut på att det är olagligt. finns ju inga tydliga riktlinjer eller prejudicerande fall att gå efter.

de inblandade i det där är väldigt skickliga att ligga och väga på gränsen mellan vad som är uttryckligen olagligt och vad som är lagligt.

tack vare deras stora intäkter finns ju också väldigt stora möjligheter att skaffa de resurser som krävs för att driva det vidare...
Problemet ligger väl också i att det är lagligt att ta betalt på det sättet, så länge man informerar om det. Och företagen hävdar ju att de informerar om det. Så det mycket en fråga om bevisning skulle jag tro...

Kunde man visa att man verkligen inte godkänt "avtalet", så tror jag att man med redan befintlig lagstiftning skulle komma ganska långt. Eller?

Jag drabbades tidigare av en i mitt tycke ännu värre variant. Dialern som installerades kopplade inte upp till tjänsten direkt, utan gjorde det vid vissa tidpunkter på dygnet. Min pågående uppkoppling kopplades alltså inte ner, vilket gjorde det svårare att upptäcka att något hänt. Och eftersom man inte sitter vid datorn hela tiden och inte vet att något installerats, så kan kan man efter en månad få faktruror på tiotusentals kronor. :angry:
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-08, 18:23 #22
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by efa@Nov 8 2003, 15:44
Jag drabbades tidigare av en i mitt tycke ännu värre variant. Dialern som installerades kopplade inte upp till tjänsten direkt, utan gjorde det vid vissa tidpunkter på dygnet. Min pågående uppkoppling kopplades alltså inte ner, vilket gjorde det svårare att upptäcka att något hänt. Och eftersom man inte sitter vid datorn hela tiden och inte vet att något installerats, så kan kan man efter en månad få faktruror på tiotusentals kronor. :angry:
ouch, jo det lär ju inte vara så lätt att upptäcka. en lösning då måste ju helt enkelt vara att sitta vid datorn dygnet runt?

fördelen med något sådant är väl att man då kan visa hur programmet fungerar och helt "på eget bevåg" kopplar upp sig utan att det är en aktiv handling hos användaren. det borde göra att någon betalning för att en person användt deras tjänst för att t.ex. titta på deras bilder eller dyligt inte borde vara skälig.

hur gick du vidare med det fallet? klarade du dig ifrån att betala?
Oläst 2003-11-08, 19:41 #23
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 8 2003, 16:23
fördelen med något sådant är väl att man då kan visa hur programmet fungerar och helt "på eget bevåg" kopplar upp sig utan att det är en aktiv handling hos användaren. det borde göra att någon betalning för att en person användt deras tjänst för att t.ex. titta på deras bilder eller dyligt inte borde vara skälig.

hur gick du vidare med det fallet? klarade du dig ifrån att betala?
I "avtalet" som företaget ifråga hävdar att jag godkänt så förklaras "hur tjänsten fungerar", det vill säga att modemet kommer att koppla upp vissa tider och så vidare. Så det rent juridiska problemet här är detsamma som i exemplen som nämnts tidigare. Alltså: Företaget hävdar att man godkänt ett avtal genom att klicka sig vidare och man har ingen möjlighet att själv bevisa att alltihop skett automatiskt.

Hela denna verksamhet bygger förstås på att folk är så rädda för att få betalningsanmärkning eller hamna i domstol, att de hellre betalar än går vidare med ärendet. Jag är inget undantag från detta, utan betalade inom angiven tid (om än motvilligt och under protest). Som egenföretagare har jag inte råd att ens riskera att få betalningsanmärkningar.
Oläst 2003-11-08, 20:03 #24
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
VIP

Man riskerar egentligen inte betalningsanmärkning eftersom de aldrig driver det vidare till kronofogden (vad jag hört?). Här är lite tips ifrån konsumentverket på hur man slipper betala. Gäller bara att bestrida det hela skriftligt: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gArticleId=2659
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-08, 20:22 #25
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by JohanW@Nov 8 2003, 18:03
Man riskerar egentligen inte betalningsanmärkning eftersom de aldrig driver det vidare till kronofogden (vad jag hört?). Här är lite tips ifrån konsumentverket på hur man slipper betala. Gäller bara att bestrida det hela skriftligt: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gArticleId=2659
Du har rätt JohanW! Jag har lärt mig på senare tid att bestrida sådana fakturor. Synd bara att jag inte kände till mer om detta när det var aktuellt (för säkert två år sen nu om jag minns rätt).

För bara några månader sedan fick jag en annan liknande faktura. Den bestred jag muntligen och det räckte till och med med det för att de skulle stryka den.

Så konsumentverkets råd stämmer nog; företagen ifråga går inte vidare (tack för länken, nu har jag en ännu klarare bild av läget!).
Oläst 2003-11-08, 21:07 #26
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Mycket flitig postare

Ett problem med dialersföretag är att om du får en faktura och vägrar betala den kan du inte polisanmäla företaget. Så länge du inte betalar lider du inte någon ekonomisk skada och då räknas det inte som bedrägeri. De som betalat kan däremot polisanmäla företaget, men de som betalt brukar ha gjort det just för att slippa gå vidare i ärendet.

Samma sak gäller bluffakturor, så länge ingen betalar kan inte polisen göra något.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-08, 21:11 #27
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by foks@Nov 8 2003, 19:07
De som betalat kan däremot polisanmäla företaget, men de som betalt brukar ha gjort det just för att slippa gå vidare i ärendet.
Jaha, det visste jag inte! Kan jag polisanmäla mitt gamla ärende nu, så lång tid efteråt?
Oläst 2003-11-08, 21:32 #28
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Kan förtydliga mig lite...
De som inte betalar kan inte polisanmäla även om det är ett solklart försök till bedrägeri.
De som betalt kan polisanmäla men det är långt ifrån säkert att det faktiskt är bedrägeri. När det gäller dialersföretag är det rätt mycket från fall till fall. Det finns folk som fått räkningar för tidpunkter då huset bevisligen varit tomt och ingen kunnat ringa. Där känns det som bedrägeri.

Har lite dålig koll på preskriptionstider och om någon betalt och anmält dem för bedrägeri.

http://www.blacklisted.info.se var en utmärkt sajt om dialers. Den är för tillfället tyvärr avstängd, men ni hittar en mailadress och den killen har koll på det mesta när det gäller dialers.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-09, 00:08 #29
VIP

VIP

Frågan är hur intressant det är att polisanmäla när 1000 tidigare polisanmälningar avskrevs? http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/uts...,329245,00.html Någon där borde väl ha betalt...
Oläst 2003-11-09, 14:16 #30
VIP

VIP

För att besvara den egentliga frågan. Det verkar som om de (eventuellt) använder en ActiveX exploit för att lägga in ikoner utan något som helst medgivande.

Koden från snyggast.se analyserades tydligen lite närmare här (sida 4): http://forum.sweclockers.com/showthread.ph...threadid=205355
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017