FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag fiskar lite efter hur ni lägger upp ert arbetsflöde.
En del kör ju Adobes väg: Photoshop, Illustrator, Imageready och Golive. En del kör ju Macromedias väg: Fireworks och Dreamweaver. Andra kör säkert en kombination och en del utelämnar Dreamweaver/Golive helt och kodar för hand i kanske BBedit eller liknande. Jag fastnade direkt i Adobes program och började faktiskt med Photoshop och Pagemill. Hehehe Pagemill... Sedan så gick jag i alla fall över till Golive cyber studio. Men det dröjde inte länge föräns jag bytte till Dreamweaver, det var i samma veva som jag började lära mig html och css på allvar. Jag tycker Dreamweaver passar mig bättre, den skriver bättre kod och ger mig mer kontroll över koden. Så jag började snegla på Fireworks också och tycker riktigt mycket om det. En stor fördel är ju att Macromedias väg är mindre dyrt och kräver inte lika mycket ram i burken. Photoshop och Illustrator äter ju upp mycket mer ram än Fireworks som både klarar vector och pixelgrafik. Eftersom Fireworks låter en blanda pixel och vektorgrafik så, så är det bra om man har koll på saker och ting dock om man ämnar göra en Flashsida, där vektorgrafik är att föredra. Flash rastrerar allt som inte är vektografik och ser man inte upp så kanske man hamnar med 20 jpgs på slutändan. Jag vet att en del kodar allt för hand men jag tycker det är lite slöseri med tid, i alla fall html. Css kodar jag alltid för hand. I Dreamweaver kör jag dock alltid splitscreen så jag ser så inget fuffens händer och har möjlighet att gå in i koden och operera. Så jag är som sagt intresserad av hur ni lägger upp ert arbetsflöde och hur ni kodar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
men... det är ju yrkeshemligheter...
men ok - så här jobbar jag 1. papper och penna (en bra skiss över hur man vill ha det när det är klart är väldigt bra att ha) 2. rita samman skissen i Flash/Photoshop (eller annat program) så man får en bild av hur det kommer se ut på skärmen 3. Knacka ihop koden i Dreamweaver 4. Finjustera alla bilder och HTML kod... 5. Gå till punkt 4 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Melin... sparsam du är med orden... hehe... jaja det är din sak.
Jag är på amatörnivå och bryr mig inte om folk vet hur jag jobbar. B) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sparsam med orden? Vad ska man mer säga om saken?
Vill du veta varför jag använder dom olika programmen också? Flash - för att det är lätt att leka med linjer och ytor Dreamweaver - Snabbt och enkelt att jobba i - relativt ren kod usch va trött jag är... :blink: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tänkte få igång en bra tråd bara. Jag lyckades ju skria en del.
Med sparsam menade jag typ att det skulle vara en hemliget hur du jobbar. Men vill du inte utveckla ditt inlägg så låt bli. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är lättare att se hur man jobbar genom att skriva det i punktform, tycker jag.
Hur som helst. Här kommer min arbetsmetod. 1. Jag får en uppenbarelse hur en hemsida ska se ut så jag springer till datorn och startar (oftast) PhotoShop. 2. Jag kollar på designen som jag har gjort. 3. Jag finjusterar den. 4. Kodar (i 1stPage) och kollar hur sidan ser ut. 5. Hittar en del som inte passar, gör om i PhotoShop. 6. Finjusterar grafiken ytterligare en gång. 7. Kollar om jag är nöjd. 8. Skapar CSS etc. 9. Kollar hela tiden om grafiken ser bra ut. Hittar jag ett fel så finjusteras det. "En bild säger mer än 1000 ord" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har försökt hålla mig till rena html-program som ger mig lite sparsamhet när det gäller själva kod-skrivningen, men jag var tvungen att gå över till dreamweaver eftersom det sparar såååå mycket tid och skriver relativt rent språk....
1. Skissa på papper 2. photoshop 3. dreamweaver 4. photoshop 5. dreamweaver 6. slår på datorn för att något felar (säkert ett enkelt litet fel) 7. knapprar lite mer kod 8. Voila´! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Inget Fireworks här inte då?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har praktiskt taget samma arbetsflöde som DAiKiNi.
Fast jag har en punkt 1.5 som är viktigt, sätta på bra/passande bakgrundsmusik. ![]() Fireworks? Tja, jag har provat men det har aldrig klickat för mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Fireworks rokkar!!
![]() |
||