FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi har haft att man kunde beställa mot faktura, postgiro eller kreditkort. Våra tidigare produkter har varit av lågt pris vilket inte har inneburit någon större risk. I samband med lanserandet av dyrare produkter satte vi in att max 600 kronor på faktura, över 600 kr så var det efaktura som betalades i förskott.
Vi hade en kund som beställde för ca 470 kr, och vi fick lite dåliga vibbar från början. Han hade beställt vissa saker som inte fanns i butiken, vi hade några "produkter" som var INFO med pris 0 kr. Flera av er fattar säkert vad jag menar, info om produktkategorin (och produkterna). Han valde två såna också. Sen valde han mer än vad vi hade i lager på vissa grejer. Alla personuppgifter var ifyllda med små bokstäver. Jag googlade lite, kollade Eniro etc och uppgifterna stämde. Mailade killen och påpekade att han hade gjort lite konstigheter med sin beställning (de där två info-sidorna som han hade beställt), och då svarade han typ "ja, sänd dem" eller nåt. Allt var skrivit med halvtaskig svenska utan komma, punkt, stora bokstäver etc. Jag förklarade att vi skulle sända de produkter vi hade på lager av det han hade beställt. La med en faktura som skulle betalas inom 10 dagar. Efter ca 12-13 dagar så mailar killen att han vill ha fler grejer. Han beställer inte via butiken. Jag kommer då på hans faktura (har mycket att göra, det är väl 1 mars eller nåt sånt). Kollar och ser att han inte har betalt, och att fakturan skulle ha varit betald typ 2-3 dagar tidigare. Svarade inte på hans mail med "beställning" utan skickade istället ett vänligt påminnelsemail om att han inte hade betalt. Inget svar på detta. Mailade ytterligare två gånger med skärpt ton. Inget svar, inga pengar på kontot. Ringde upp killen (från hemligt nummer). Jag frågade om det var X, det var det. Jag presenterade mig och sa att han hade beställt från oss och inte betalat. Han låtsades inte fatta något, och undrade vad det var. Jag förklarade, och då sa han att det inte fanns någon faktura med. Och att jag skulle maila en. Jag sa att det var faktura med, nej sa han. Jag sa också att jag redan mailat tre gånger till honom om betalningen, det nekade han till. Jag skickade en kopia i PDF-format av fakturan, och skrev i mailet att vi emotsåg betalning omgående annars skulle det lämnas till inkasso. Detta var för ca 2 dagar sedan, fortfarande inte några pengar. Hur skall man gå vidare? Killen bor 45 mil bort så det är lite jobbigt att åka till honom ![]() Förslag någon? Kom gärna med länkar till företag som kan hjälpa oss till rimlig kostnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det viktiga i samanhanget är att du har ett korrekt personnummer också. Har du kollat upp honom ifall han har betalningsanmärkningar? Har han det så är det tyvärr låg prio på honom både från inkassobolag och kronofogden. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Förslag på var man kan kolla det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
(Så här på en fredagkväll när man har tid...)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du betalar resan och en pizza kan jag o några polare komma upp (från Malmö) och be honom betala snällt :)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Eller be grabbarna i Ulvsunda Industriområde göra hembesök ;)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du behöver inte anlita något inkassobolag. Du skickar bara ett brev till honom och rubrikersätter det Inkasso. I detta brev lägger du bara på de lagstadgade avgifter man får göra på ett inkasso. Sätt ett senaste betaldatum.
Om han inte betalat då kan du gå till kronofogden. Men innan du gör hela detta förfarande kan du ta kontakt med kronofogden och undersöka om han har betalningsanmärkningar. Har han det så är det nog utsiktslöst att sätta ingång en indrivning mot honom. Om han har ett jobb så är det i och för sig lönsamt. Tänk på att Kronofogden tar 500 kr i avgift för att göra eller försöka göra en indrivning. Denna avgift kommer de dock att driva in av personen och då får du tillbaka dem. Har han inget jobb, inga betalningsanmärkningar och är under 18 år kan du förklara för honom vilket dilemma han sätter sig i om han får en betalningsanmärkning. Kanske går det att tala med hans föräldrar. Var vänlig och schyst och erbjud honom avbetalningar. Att vara otrevligt gör bara att folk sätter sig på tvären. I ditt fall verkar det även som om personen i fråga helt enkelt har beställt och inte har tänkt att betala överhuvud taget. Om det är så är ett brott, bedrägeri. Då gäller en polisanmälan. Blir det åtal kommer han att dömas att betala det han har handlat för. Då får ni igen pengarna. Eftersom han redan har tagit emot varorna och ni eventuellt anser att han har begått ett bedrägeri kan ni även begära s.k. kvarstad hos kronofogden. Det innebär att kronofogden besöker honom och märker era varor och förbjuder honom att göra något med dem. Det kostar ju dock pengar. Men först och främst: avgör om personen har haft för avsikt att betala för varorna eller inte. Agera utifrån det. Anser ni att han har haft för avsikt att blåsa er, förklar vänligt att han då nog har begått ett brott. Om han i det fallet spelar dum eller vägrar samarbeta, gör en polisanmälan. Tänk på att precis vem som helst kan göra en beställning och mellan beställningen och leveransen kan det hända precis vad som helst som gör att personen inte kan betala. I det läget bör ju personen i och för sig ta kontakt och meddela sitt dilemma. Dock så skäms många människor för det och försöker tysta ut det hela. Att få en avbetalning på en leverans skadar ju inte speciellt mycke utan det viktiga är ju att få betalt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi avvaktar helgen (betalning kan ju komma in under helgen), sen på måndag stegar jag in till Skatteverket och kollar upp personen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Du får skicka inkassokrav själv, utan att anlita ett inkassobolag om det enbart gäller dina egna ärenden. Ett inkassokrav måste innehålla följande (enligt 5 § inkassolagen)
uppgift om: • borgenärens namn, • grunden för en fordran, (köp av bla bla enl faktura nr) • kapitalbelopp, • ränteanspråk (x% över referensräntan) • kostnadsersättning (ex. påminnelseavg. 50 kr, inkassoavgift 160 kr). • tidsfrist för betalning eller invändning. (betala inom 10 dagar) • Kravet bör innehålla anvisning om lämpligt betalningssätt (bet. till pg) När det gäller dröjsmålsräntan måste det framgått på fakturan att ränta tillkommer efter förfallodatum för att du ska ha rätt att ta ut ränta. Anger du att ränta tillkommer först i inkassokravet, börjar räntan räknas från inkassokravets datum. Observera att du inte måste skicka ett inkassokrav först, för att ha rätt att lämna ärendet till kronofogden (du måste inte ens skicka en påminnelse, även om det hör till god sed). Om du skickar inkasso, måste du vänta 4-5 dagar efter att betalningsfristen (10 dgr) löpt ut innan du skickar ärendet vidare. Hoppas det ordnar sig! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Så där ja.. Nu har man ringt Skatteverket och Kronofogden. Inte blev man gladare av det
![]() Tänkte skicka ett hotmejl om att pengarna skulle vara på vårt konto senast torsdag, annars skulle vi gå till KFM med vårt krav. Men killen har drygt 30000 i skulder, och de har gjort utmätning och han kan bara betala runt 400 kr i månaden. Det innebär runt 4800 per år i nuvarande takt. Så sent som i februari registrerades en skuld på ca 12000 kr. Det kostade 320 (eller om det var 340) kr att ansöka om betalningsföreläggande. Hans skuld till oss (utan ränta etc) är 468 kr. Av ren princip så borde man anmäla det, men frågan är om man får ut några pengar överhuvudtaget. Risken är att han drar på sig prioriterade skulder under tiden, och då hamnar vi ännu längre ner. Några råd? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|