Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Antipiratbyrån gör razzia mot ISP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-10, 21:31 #41
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Citat:
Originally posted by jonny@Mar 10 2005, 22:06
Att det däremot går att få tillstånd till en husrannsakan med ett par filmer och några få mp3-låtar som grund tycker jag känns helt overkligt. Jag gissar att det går att hitta mer piratkopierat än så hos vilken svensson som helst.
Att få tillstånd för husrannsakan i det här landet verkar hur lätt som helst. Blev nyligen utsatt för det själv och då var det på betydligt lösare grunder och dessutom helt enligt beslut i Tyskland och inte här i Sverige. De hade verkligen ingen koll på vad de var ute efter egentligen. Lyckligtvis verkställdes det inte i form av att polisen rusade in utan jag fick istället möjlighet att lämna över uppgifterna frivilligt. Eller, egentligen lämnades inte så mycket uppgifter, då delar av det efterfrågade stred direkt emot svensk lagstiftning att ge ut. Ändå fick de tillstånd till husrannsakan.
Johan är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 21:50 #42
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 10 2005, 20:28
Var dåligt exempel, är 2005 nu. Folk har 24 & 100Mbit inte 0.5, alla fall inte "seriösa" fildelare. Dela 9942 på 200 så skulle deta ta 49 dagar för en med 100Mbit ladda upp/ner det. Sedan att 1 person skulle ladda upp eller ner var med ett dåligt exempel, räkna på 100 Personer skulle delat på det så skulle det ha tagit 0,49 dagar att fyllt det.
För att kunna döma huruvida det var ett dåligt exempel eller ej beror ju på vad det är man försöker påvisa. Jag tycker det var ett alldeles utmärkt exempel för att påvisa vilken omfattning det handlar om. Är ju betydligt fler användare i dag som sitter på 0,5 Mbit än 100 Mbit. Thomas exempel ger ju om något tydligt en indikation om att det inte handlar om att endast 1 person är inblandad och att det alltså är en väldigt omfattande verksamhet; just därför att han utgick ifrån en "normal användares" kapacitet.

Sedan känns det helt irrelevant att hävda att det är 100 personer som varit inblandade eftersom det just handlade om att visa den totala omfattningen av verksamheten. Känns ganska onödigt att sedan räkna om samma exempel med en modell för 100 personer eller 1000; det är förhoppningsvis beräkningar som var och en kan göra. Vad som ville visas framgick klart och tydligt.

Citat:

Sedan att en ISP har feta warez servrar är ingen nyhet, dom större ISP har faktiskt det på gbit. Vissa mer där tekniker endast vet det eller folk vet det i större skala.
Tycker det är väldigt farligt att göra sådana där uttalanden där du anklagar företag för illegal verksamhet. Ska man göra sådana uttalanden bör man också ha belägg för detta och möjlighet att visa på konkret fakta som styrker det. Jag skulle vilja hävda att det är en absolut nödvändighet för att kunna hålla diskussionerna på en seriös nivå. Pajkastning och anklagelser hör inte riktigt hemma här.

Citat:
Frågan är om det visar att APB inte hade befogenheter för just den razzian att den var på felaktiga grunder om dom kan använda det som hittade som bevis. Sedan är det bara säga att dom inte visste något utan att alla fick använda just dom servarna till vad dom ville.
Det intressanta i det här fallet är ju att det kommer bli väldigt svårt för Bahnhof att svära sig fria från kännedom just eftersom en server som drar bandbredd i den där storleksordningen tyder på ett extremt nyttjande. Att det därtill finns en fysisk markering i lokalerna gör ju inte saken bättre för de ansvariga.

Citat:
Sedan krävs inget hålla igång en gbit server, bara lite extra kylning och ett kontrollerkort som kan hantera en hög diskar.
Svårigheten att drifta en server är väl inte värre än någon annat. Men som sagt; att drifta en server av det slaget hos en mindre ISP som Bahnhof utan att dessa känner till vad man använder sin server till är ju bara löjligt.
Oläst 2005-03-10, 22:26 #43
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Jag tycker mitt exempel var bra, är inte små fildelare som tillgång till dom FTP storlekarna. Dom större FTP siterna kör alltid ssl nu förtiden för att kryptera för just APB inte kan ha några bevis etc. Så var en ren tur att dom hittade något. Sedan visst är mycket att tanka för en vanlig användare, men med dagens disk storlekar så är det inte så mycket just i lagring.

Farlig göra sådana uttalanden, nja inte precis. Vilken ISP skulle svara NEJ på frågan i vilket fall. Sedan skulle man alldrig säga "Dom gör det" bättre säga att alla större ISP gör det. Vilket är sant på mer eller mindre sätt. Vissa som sagt har det på kontoret :P som kanske inte var allt för smart i detta fallet....

Sedan är det inte svårare driva en server med 1GB eller 100TB, kan man installera ett kontrollerkort och stoppa i en disk så klarar man det. Problemet är väl just få 1Gbit mot den.

Sedan räkna medeltrafiken som går över som större IX som SOL-IX & Netnod iform av DC eller Kazza trafik så var deras lilla ftp site inget.

Att 80% av internet är warez borde inte vara en nyhet, sedan varför ska man ha över 2Mbit annars? Visst kör man Windows så krävs det iofs minst 2Mbit för inte svära över Windows update.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 22:33 #44
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det finns många lagliga sätt att utnyttja internetkapacitet - och ja, det finns laglig fildelning. Som privatperson klarar man sig för det mesta med 0,5 Mbps
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 22:39 #45
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 10 2005, 22:26
... bättre säga att alla större ISP gör det. *Vilket är sant på mer eller mindre sätt. Vissa som sagt har det på kontoret :P som kanske inte var allt för smart i detta fallet...
Där håller jag med dig, har snackat men väldigt mycket kunnigt folk idag angående detta, och det verkar ju helt klart som drifttekniker på landets ISP'er sköter servrar som är alldeles för stabila *ironi*. Så dom är tvugna att hitta på massa andra roliga saker för att fylla sin arbetsdag. Alltså kollar man runt lite mot RIPE så ser man ganska tydligt. Sedan är ju det inte så konstigt att kunniga tekniker tävlar mot varandra för att hålla "bäst" service när att hosta vanliga sidor får servrarna att vara 99.99% idle. Utmaningar är nog det som eftersöks.

Det som är så jädra synd är att dom som kan inte väljer att uttala sig. Bahnhof är definitivt inte ensamma snarare bara dom enklaste/minsta att gå på.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 22:43 #46

Du menar som sätta upp egna cs servrar, webservrar etc på sin lina som ändå bryter mot ISP avtal. Som dom ändå skiter iofs men.

Vad tankar du som är så stor som kräver 8Mbit eller mer som är lagligt? Kanske max 1 GB mån i form av linux dist och lite update kanske. Enda jag skulle se över 2Mbit anvädning är på LAN etc eller om du kör VPN mellan olika nät.

IP Tele kräver inte mycket bandbredd, enda som kan tänkas är just tv/web streamning som är seriöst syfte att ha hög bandbredd.

ISP lever just på att ge hög kapacitet, inte tänker dom att folk köper våra 24Mbit för att tanka windows update 1 gång i månaden eller dom ser på webstreaming någon gång då och då.

EDIT: patrikweb kan du inte quota när du pratar i du-form, så mycket enklare att läsa då.
Oläst 2005-03-10, 22:58 #47
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tror det raderas mycket data ikväll runt i svenska serverrum
Tobias Turesson är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 23:17 #48
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Om man ser på det hela steget längre tror jag detta är ett stort lyft för open source.
Fortsätter APB och liknande organisationer världen runt jobba såhär så tror jag användningen av linux m.m. kommer öka i en mycket snabbare takt än idag.
Johan H är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 23:37 #49

Att linux kommer ta marknad är nästan självklart, då det börjar bli att folk har mer än 1 dator och vilken normal person skulle tänka sig köpa Windows & Office av en kostnad av minst 1 månadslön han har. Inte ovanligt att folk har 2-3 datorer nuförtiden, alla fall inte familjer med ungdomar som vill har sin egen dator etc. Office 2003 standard kostar närmare 5k. Sedan kostnad för Windows
Oläst 2005-03-10, 23:48 #50
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Ojojoj.

APB gör bara det dom är betalda för att göra. Att hacka på dem eller försöka sänka deras webbsida leder inte till särskilt mycket, vilket troligen schneaker på hamsterpaj fått lära sig den hårda vägen.

Den som skall hängas ut här är den personen som gav APB tillgänglighet till Banhofs kontor och det hårt. Vad kommer härnäst? DI har i dagarna publicerat en artikel om att Telia "inte" censurerar bar-n-xporx-r. Tacka fan för det. Oavsett material så är jag jävligt tacksam så länge stat och företag bestämmer vad det är jag får och inte får tillgång till.

Det är inte censur som skall avgöra vad jag har tillgänglighet till, höj straffen istället i så fall.
grazzy är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017