Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga om bandbredd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-09, 10:43 #1
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2003
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Sen vi drog igång våra reklamkampanjer har vår bandbredd enna stigit AVSEVÄRT på vår sida. Från att ha legat på runt 600 MB om dagen så toppar vi nu ibland på uppemot 6 GB om dagen. Jag pratade med det bolag som vår server står på och de föreslog att ha egen 512Kb lina till servern. Låter detta rimligt eller kommer det vara billigare att betala för trafiken. I vårt avtal så ingår runt 10 Gb trafik/månad. Jag vet dessvärre inte vad vi får betala för trafiken som överstiger våra 10 GB tyvärr

Men spontana reaktioner, vad tror ni?
Att bandbredden stigit beror enbart på att ett par av våra banners exponeras runt 300.000 gånger per dag...och det är rätt stora banners som ligger ute.....

Tacksam för svar
Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 10:57 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Originally posted by Fredrik@Mar 9 2005, 11:43
Sen vi drog igång våra reklamkampanjer har vår bandbredd enna stigit AVSEVÄRT på vår sida. Från att ha legat på runt 600 MB om dagen så toppar vi nu ibland på uppemot 6 GB om dagen. Jag pratade med det bolag som vår server står på och de föreslog att ha egen 512Kb lina till servern. Låter detta rimligt eller kommer det vara billigare att betala för trafiken. I vårt avtal så ingår runt 10 Gb trafik/månad. Jag vet dessvärre inte vad vi får betala för trafiken som överstiger våra 10 GB tyvärr

Men spontana reaktioner, vad tror ni?
Att bandbredden stigit beror enbart på att ett par av våra banners exponeras runt 300.000 gånger per dag...och det är rätt stora banners som ligger ute.....

Tacksam för svar
Fredrik
Se till att ta bort så mycket grafik som möjligt... Eller gör bilderna mindre...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 11:12 #3
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Hur ska det gå ihop att köra 6GB per dygn på en 512kb/s-lina? Om du skulle sprida ut trafiken helt jämt på hela dygnet så skulle det ju inte ens gå ihop. Dessutom handlar det ju inte om mycket data, så någon dedikerad lina bör du inte behöva så länge som inte serverhallens lina är överbelastad. Fråga vad du får betala per GB och kom sedan överens om ett lägre pris om det är för dyrt. Priset per GB varierar väldigt mycket mellan olika hostingföretag, men räkna med 4-10kr/GB om det inte är ett relativt dyrt ställe.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 11:14 #4
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jag tycker absolut inte att ni ska ta bort någon grafik. Jag tycker heller inte att en egen 512kbit lina är ett bra val. Har du då 30st besökare samtidigt som kräver 2mbit så kommer siten upplevas grymt långsam(så länge burstar på flera mbit inte ingår).

Byt webbhotell eller förhandla fram en bättre deal.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 11:28 #5
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Tycker 10Gb låter väldigt lågt och att de sedan föreslår en 512-lina gör inte att de låter bättre i mina öron.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 14:15 #6
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Lägg bannern på ett annat hotell om du inte vill byta helt och hållet.

Ska själv byta hotell inom kort då min leverantörs 30GB / månad inte räcker och de tar 50:- per extra GB.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 14:23 #7
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

512Kb lina? :lol: Då är det ju egentligen bättre att du har en server hos en kompis med Bredbandbolaget 10Mbit ut, blir både bättre och troligtvis billigare
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 15:16 #8
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by Spindel@Mar 9 2005, 15:23
512Kb lina? :lol: Då är det ju egentligen bättre att du har en server hos en kompis med Bredbandbolaget 10Mbit ut, blir både bättre och troligtvis billigare
Javisst, det vore både bättre och billigare... och totalt oseriöst. Fast det kanske inte var allvarligt menat med tanke på smileyn?

Skulle nog satsat på att lägga bannern någon annanstans, om du inte kan få en bra deal hos webbhotellet.
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 15:28 #9
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Antagligen ger dom er en delad 100mbit lina som ni kan ligga och snitta på 512 (0,5mbit) på, eller 5-600GB per månad om man nu vill det.

När man pratar med operatörer i hallar och liknande är det överhängande Mbit man pratar "i". inte GB.
Om man drar 10gb på en månad och burstar 80mbit en dag på dom 10gb är "värre" än att sprida ut trafiken över månaden.
När man köper en Mbit av t.ex. banhof så köper man ~1100GB per månad, men man ligger och snittar på max 1mbit på linan.
Sen kan man såklart ha toppar där det tar mer, men å andra sidan finns det ju också dalar där det är mindre.

Ni kan väl på fullaste allvar inte tro att dom låser er till 0,5mbit hastighetsmässigt
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 18:32 #10
Fredriks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Jag är inte alls intresserad av att byta företag där vår server står pga att de är de bästa jag jobbat med! aldrig några problem, i princip aldrig någon downtime etc etc.

skall kolla upp vilket alternativ som blir billigast, jag tror det blir att betala per GB då vi har sån sjuk fördelning på trafik på vår sida, halva året väldigt lite, mellan 500-1000 pers om dagen, och under högsäsongen toppar det på 4500 per dag...
Hade vart nice med egen lina, men får man ett grymt pris kanske man nappar ändå :)
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017