Lite färglära som OKI förmodligen betalat en del slantar för. Alldeles gratis för den som surfar dit...
Citat:
Ursprungligen postat av Från nyhetsbrevet 'Allt för företagaren'+ FPGroup--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>[b
QUOTE[/b] (Från nyhetsbrevet 'Allt för företagaren' @ FPGroup)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Gör konkurrenterna gröna av avund
Oki har tillsammans med färgpsykologen Angela Wright försökt knäcka "färgkoden", det vill säga den omedvetna påverkan som ett företags färger har på kunderna. Samarbetet har resulterat i en samling praktiska råd om hur företag kan välja färger som leder till framgång. Utifrån den vetenskapliga principen att färger är naturens eget signalsystem menar Angela Wright att färger är det första vi tittar efter för att få information.
Förmågan att förstå detta språk finns medfött hos oss och därför är 80 procent av våra reaktioner på färger omedvetna. Ett råd är att välja företagsfärger som ett första steg i processen, innan design och liknande tas fram. När ni väl har bestämt vilken färg som bäst representerar företagets kärnvärden ska denna färg behandlas med respekt.
Färger är starka kommunikatörer och rätt använda kan de ge konkurrensfördelar. Fel använda kan färgerna ha motsatt effekt.
|
Bland annat kan noteras vad man skriver om grått (som är tämligen vanligt på sajter idag):<!--QuoteBegin--OKI Systems Sweden]Grått säger praktiskt taget ingenting och antyder ofta brist på självförtroende. Ett företag bör aldrig använda grått i sitt kommunikationsmaterial.[/QUOTE]
Länk till rapporten
Edit: Stavfel...