Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Logga & "företagsnamn" på faktura..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-09, 08:42 #11
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det som gäller juridisk för att identifiera ett företag är dess organisationsnummer. Det är ett vanligt sätt att göra bedrägerier genom att luras med hjälp av namnet.

Ett exempel: Du får en kund till ditt företag som heter Lurar AB. Du gör en kreditkontroll och företaget har gott anseende. Nästa gång företaget handlar hos dig har det ett nytt organisationsnummer, vilket du naturligtivs inte tänker på utan förmodligen bara tittar på företagets namn. Du tror alltså att kunden är Lurar AB, men det är ett helt annat företag.

Det nya företaget betalar inte din faktura. Du blir totalblåst och kan inte göra någonting för att få igen dina pengar.

Observera att i ett sådant här fall så har du alltid med samma personer att göra, dvs. de personer du talade med i företaget A är samma som i företaget B.

Om ni har en kund som ni misstänker inte kommer att betala en faktura och ni misstänker att kunden aldrig har haft för avsikt att betala den, polisanmäl då alltid det företaget eller personen.

Brottet bedrägeri uppstår om någon köper något och vet vid köpet att det inte finns medel att betala för varan eller tjänsten.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 20:53 #12
KimF KimF är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
KimF KimF är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Ok så summa summarum så gör jag inget brott i sig att ha min logga och "företagsnamn" på fakturan, om jag inte använder ett namn som redan finns osv..

Har dock redan skickat in en ansökan till bolagsverket, så det blev ett par fakturor utan logga men det kan jag nog leva med..

tack för alla svaren!
KimF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017