FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är det ingen mer än jag som reagerar på att man får väldigt många "lediga" domäner när man söker på NameISP.
Bland annat får jag flera registrerade .IN domäner markerade som lediga. Sökte även på "mail" på alla domäntyper, och fick en lista på att följande skall vara lediga: mail.cc mail.us mail.as mail.cn mail.es mail.com.pt mail.com.tr mail.tm.se mail.com.es mail.mt mail.li mail.mc mail.com.bo mail.com.pe mail.ec mail.bs mail.la mail.cd mail.tk mail.tc mail.gs mail.vg mail.co.za mail.ag mail.af mail.com.tw Detta VET jag inte stämmer... men ändå kan jag köpa mail.cc och mail.us Någon som vet mer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har för mig att en del företag kollar DNS-records, när de inte har någon möjlighet att göra direkta förfrågningar mot någon WHOIS-databas, vilket kan påverka markeringen "ledig" vs. "upptagen".
Exempelvis dröjer det upp till 6-8 timmar innan en nyregistrerad .se-domän hamnat i ccTLD-servrarna för .se och fått en SOA-post där och därför är det inget direkt tillförlitligt sätt att verifiera om en .se-domän är ledig. I de exempel du nämner så borde domännamnen vara registrerade sedan lång tid tillbaka (vilket vanligtvis medför förekomsten av en SOA-post) och en verifiering utifrån förekomsten av NS-post känns lite dåligt underbyggd - även om det vid en snabbkoll visat sig att det är endast mail.ag som har en NS-post (alla andra saknar NS-post). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Någon som kan tipsa om några bra ställen man kan söka på flertalet olika domäner, och få fram dom olika domänerna + olika topdomäner som är lediga/upptagna.
Gillar systemet på nameisp, men det är jobbigt att man inte kan lita på resultaten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
F S Datas gamla domänkontroll ligger kvar. Där kan man göra det du efterfrågar. http://www.fsdata.se/cgi-bin/domcheck2.cgi
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|