Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varna användare att dom har datavirus

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-19, 16:56 #1
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Jag satt och kollade lite i felloggen till Apache och såg (som vanligt) att någon försökt exploita säkerhetshål i IIS. Ingen vettig person försöker utnyttja säkerhetshål i IIS på en Apache-server, så förmodligen är det ett datavirus som försöker sprida sig vidare (såsom nimdA gjorde). Så jag kollade upp vilken användare som använt den IP-adressen senast och skickade iväg ett PM om att hon bör fundera på att skaffa virusskydd för hennes egna bästa.

Vad tror ni om att göra ett script som automatiskt betar av error_log och sedan skickar iväg ett varningsmeddelande till användarna? Givetvis ska scriptet endast matcha en användare och ett felmeddelande där användaren loggat in under samma tidsperiod (några timmar) som felet uppstått eftersom det är vanligt med DHCP.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 22:24 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Lite OT men ändå: Nu kommer jag inte ihåg vilket virus det var (kan ha varit Nimda) men jag fick tag på en liten kodsnutt som vände på det hela så för varje ipadress som försökte hacka min server så utnyttjade koden säkerhetshålet och stängde av den maskinen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 09:19 #3
GuzZzt GuzZzt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
GuzZzt GuzZzt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
Man borde som kullervo skriver kunna svara med att "hacka servern". Men att man då är så snäll att man patchar den istället för att stänga av den.
GuzZzt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 21:22 #4
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by GuzZzt@Feb 24 2005, 09:19
Man borde som kullervo skriver kunna svara med att "hacka servern". Men att man då är så snäll att man patchar den istället för att stänga av den.
Skrev jag otydligt? Jag undrade bara om det är en bra idé att med automatik meddela användare som har virus på sin dator. Virusen avslöjar sig nämligen ibland genom att försöka utnyttja säkerhetshål i Microsofts webbservrar vilket lätt kan ses i loggarna.
Oläst 2005-02-25, 05:31 #5
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem
andhols avatar

Reg.datum: Sep 2004
Det är ju en sak om du skickar mail till en registrerad användare med tips av detta slag, tänk bara på hur du formulerar dig då personer som surfar runt med maskar och virus av olika slag sllt för sällan vet hur de får bort dem. (Än mindre att de har dem, så upplysningar är nog inte fel)

Nackdelen är att jag direkt får en flashback från diverse pop-up fönster där det står något i stil med "your computer is not safe, click here" men formulerar man sig på rätt sätt och bara meddelar reggade anvädare (och då kanske via e-post där man även skriver vilken källa man har) borde det bara ses som positivt tycker jag i alla fall.

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 19:33 #6
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by andhol@Feb 25 2005, 05:31
Det är ju en sak om du skickar mail till en registrerad användare med tips av detta slag, tänk bara på hur du formulerar dig då personer som surfar runt med maskar och virus av olika slag sllt för sällan vet hur de får bort dem. (Än mindre att de har dem, så upplysningar är nog inte fel)

Nackdelen är att jag direkt får en flashback från diverse pop-up fönster där det står något i stil med "your computer is not safe, click here" men formulerar man sig på rätt sätt och bara meddelar reggade anvädare (och då kanske via e-post där man även skriver vilken källa man har) borde det bara ses som positivt tycker jag i alla fall.

/Anders Holgersson
Bra synpunkt. Om jag fixar denna funktion så kommer det därför bli ett PM innom sajten.
Oläst 2005-02-27, 20:09 #7
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Får ibland mail från okända människor som säger: "Varför skickar du virus till mig? Jag öppnade ett mail från dig och då fick jag virus i datorn".

Då brukar man maila tillbaka och säga: "Nej, du har inte fått det av mig, och öppna inte mail från okända. Skaffa virus- och brandväggsprogram."

Det är intressant att se vilka adresser man brukar få virus/spam till. Vi har en mailadress vi använde i typ 1-2 månader i samband med vårt bröllop. Den skrevs ut på en gästbok till en svensk bröllopssite, och vips så ramlade det in virusmail. Allt på den mailadressen filtreras bort i vårt mailprogram. Det är några år sedan nu, men det kommer ändå dagligen mail dit.

Däremot andra adresser som har publicerats mycket mer på nätet än bröllopsadressen får inte virusmail. Det är ofta intressant att se hur länge det varar.. En av våra relativt nyligen publicerade domäner har börjat få Nigeriabrev och bara det.. En annan får vi erbjudanden om äkta Rollexxx klockor och bara erbjudanden om det.

Tillbaka till ämnet , men är du säker på att det är "rätt" IP, det kan likväl vara någon illvilling som utnyttjar ett oskyddat WLAN för att hacka dig?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 23:11 #8
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 27 2005, 20:09
Tillbaka till ämnet , men är du säker på att det är "rätt" IP, det kan likväl vara någon illvilling som utnyttjar ett oskyddat WLAN för att hacka dig?
Oj vad långsökt! Dessutom är datavirusen inte så intelligenta. Åtminstonde långt från alla. Det märks när dom gör korkade saker. Såsom att försökta utnyttja säkerhetshål i IIS på en Linux-burk som kör Apache. Om en användare loggar in med IP-adressen 123.123.123.123 kl 12.00 och ett exploit-försök från 123.123.123.123 inträffar vid 15.00 samt att samma användare loggar in igen med samma IP-adress kl 17.00 är det så gott som 100% chans att exploit-försöket kom från den aktuella användaren (eller någon annan av dess datorer om de ligger bakom NAT). Det låter bombsäkert i mina öron.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017