Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Betalning till STIM - server i USA

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-22, 18:50 #11
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av T.Å
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Jag har skickat iväg ett mail till STIM, får väl se när jag får svar. Jag tänkte mest om det var någon här som hade någon erfarenhet av detta
Har det dykt upp något svar?
Nej konstigt nog inte. Jag skriver här i tråden när(om) det dyker upp något svar.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-28, 17:20 #12
jimmies avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
jimmies avatar

Nu har det gått ett bra tag sedan jag mailade iväg min fråga till STIM och de har fortfarande inte svarat på mina frågor. Riktigt dåligt tycker jag.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-28, 22:23 #13
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Är de inte mer intresserade får de väl vara utan avgiften då
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-13, 12:17 #14
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Jag förmodar att vilken organisation man ska betala till har att göra med vart man bedriver verksamheten från snarare än vart servern befinner sig.
Annars skulle jag rekommendera att ha servern i Ryssland istället för America

Enligt den information jag har sett på STIM's hemsida så rör det sig om från ca 1500kr/månad om man har kapacitet för 500 lyssnare vid samma tillfälle och uppåt beroende på hur mycket kapacitet samt om lyssnare kan skapa sin egen "playlist" eller inte.
Att det skulle finnas fler avgifter man ska betala till IFPI är inget jag har sett någonstans tidigare, och framgår inte på STIM's hemsida och då jag talat med STIM så förklarade de avgifterna utan att nämna att det skulle finnas krav på femsiffriga belopp till andra organisationer.
Skulle gärna veta lite mer från dig Henrik om vad det var för omständigheter som det skulle komma på fråga.
Jag vet många mindre stationer som definitivt inte betalar sådana belopp, men betalar STIM avgifter.

Då det gäller frågan om man kan använda nedladdade mp3 eller inte är det nog svårt att säga.
Att köpa skivorna ger dig inte på något sätt en licens relaterad till offentligt framförande.
Så eftersom det igentligen är en licens du köper snarare än en fysisk produkt så ska det inte spela någon roll om du har köpt en licens för att lyssna på skivorna privat.
Men även om jag personligen inte skulle oroa mig för att använda mp3 filer så får du väl kontakta något skivbolag eller STIM och höra om de vet hur det fungerar.
Det verkar ju egentligen konstigt att man skulle behöva köpa en licens som klart uttrycker "public performance prohibited" och även köpa licens från STIM för rättigeten till offentigt framförande.

Förmodligen kan STIM svara på alla dina frågor. Ring dem.
Jag fick iallafall intrycket att de var väldigt hjälpsamma då jag pratade med dem på telefon.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-14, 09:55 #15
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

blixtsystems:

Inte heller jag fick någon information från STIM (som svarade snabbt och bra för övrigt) om andra avgifter när jag mailade med dom om detta, men jag frågade ju inte heller å andra sidan... Däremot från IFPI fick jag följande svar (detta är för ett år sedan ungefär):

Citat:
Henrik,
om ni skall sända musik från kommersiellt utgivna skivor över Internet krävs att ni upprättar avtal med IFPI (som representerar skivbolagen men även artister i detta fall) samt STIM (som företräder upphovsmännen). Dessa rättighetshavare har rätt till ersättning enligt upphovsrättslagen.

IFPI kan idag endast erbjuda ett avtal där tariffen uppgår till 10 000 kr per månad. Då kan man sända obegränsat med musik. Detta avtal är framtaget främst för större sändarföretag. Vi arbetar dock just nu med att ta fram en ny tariff för s k webcasting och detta arbete väntas vara klart inom några veckor.
Detta med en ny tariff verkar dock inte ha hänt något med sedan dess...

Hur som helst, man behöver alltså betala även till IFPI för att på lagligt vis sända internetradio med kommersiellt utgiven musik. Jag tvivlar på att särskilt många är medvetna om det dock, det är inget som är jätteklart och tydligt direkt... Söker man på IFPI på STIM:s hemsida så hittar man info om det dock.

/Henrik
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-14, 12:11 #16
Flitig postare

Flitig postare

Tyvärr verkar det som du har rätt Henrik.
På STIM hemsida står det angående musik på internet:
Citat:
Stim/NCB företräder upphovsmännen - det vill säga kompositörer, textförfattare, arrangörer och deras förlag. Men även artisternas/musikernas och skivbolagens inspelningsrättigheter skyddas av upphovsrätten.

För närmare information om hur man får tillstånd från artister/musiker och skivbolag, kontakta Sami respektive Ifpi.
Mycket märklig situation av flera anledningar.
Anledningen till att organisationer som STIM existerar är att det skall göra det möjligt att införskaffa licenser för offentligt framförande från en instans iställer för att behöva kontakta varje enskild rättighets innehavare.
Då IFPI säger "om ni skall sända musik från kommersiellt utgivna skivor över Internet krävs att ni upprättar avtal med IFPI" så är det en direkt lögn.
De vill förstås gärna att de har ett monopol på musik, och försvarar den monopol liknande situation som existerar med klor och näbbar.
Faktum är dock att om du vill starta en webbcast med annan musik än enbart britney och company så finns det en hel del bolag som ej är knytna till IFPI.
Vilka som är medlemmar är dock inte så lätt att få reda på eftersom det inte finns regler för att märka skivorna på samma sätt som med STIM och NCB.

De helt enkelt verkar förutsätta att all musik kommer från deras medlemmar och att de inte behöver märka musiken.
Det borde i min mening betyda att det skulle vara väldigt svårt för dem att driva ett fall mot någon som har en station som mest spelar musik från små bolag och råkar slinka in material från IFPI medlemmar.
Men rent tekniskt förmodar jag att man då är i princip tvungen att göra avtal med de skivbolag man spelar direkt.
Är det fallet så blir det i princip omöjligt att driva en station med musik från små bolag pga det pappersarbete involverat.

Och vart går pengarna?
Inte till artisterna förmodar jag. Jag känner en del artister som får STIM utbetalningar då och då, men har aldrig hört om någon som får en IFPI utbetalning. Det borde ju vara en del pengar om de vill ha fem gånger mer än STIM.
Förmodligen går de till Henrik Pontén och razzior av ISP's.

Jag skulle nog satsa på att officiellt bedriva stationen från ryssland, alternativt bojkotta musik som säljs av bolag anslutna till IFPI.
Oläst 2005-03-14, 12:24 #17
Medlem

Medlem

Tyvärr spelar det ingen roll vart du offiellt driver stationen från, såvida du inte har bolag i Ryssland. Finns företaget i Sverige så är det till svenska bolag (STIM etc) som det ska betalas.
Vad jag förstått så är det i Sverige IFPI och SAMI som gäller... Sen om det ändå inte täcker upp allt, det vet jag inte, men det låter ju troligt förstås med alla mycket små bolag som finns :/

IFPI betalar nog inga pengar till artisterna, utan till skivbolagen, som sedan ska betala vidare till de som deltagit vid inspelning av skivorna. Exakt vad som händer med pengarna är ju svårt att säga, men det lär väl vara en hel del som inte hamnar i artisternas fickor i slutändan...

Angående skillnaden mellan STIM och IFPI, så representerar dom ju olika saker. Spelar man i sin radio bara covers som man gjort och producerat själv (typ), så behöver man bara betala till STIM (rättigheterna till själva låten). Men ja, så är det väl inte så många av dom små internetradiostationerna som gör
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-14, 14:50 #18
Flitig postare

Flitig postare

Med officielt menade jag då att inte bara ha servern i ryssland, men vara registrerad i ryssland.
Kanske inte så enkelt, men å andra sidan kan det ju vara värt att hitta och betala en representant i Ryssland för att slippa betala 10000kr/mån.

Att pengarna man betalar till IFPI skulle gå till artisterna betvivlar jag kraftigt.
Jag har aldrig sett ett skivkontrakt där det står något om att man skulle få några extra belopp utöver procent på sålda skivor.
Mekaniska royalties (NCB) och STIM pengar är det som sedan tillkommer.

Jag har släppt lite musik själv som jag producerat och skrivit, och även om det var förhållandevis obskyr musik så har jag släppt på större bolag som definitivt är IFPI medlemmar, och de betalade definitivt inte ut några extra bonus betalningar för de avgifter IFPI tar ut.
Och IFPI samlar mig veterligen inte in data på vilken musik som spelas på det sätt STIM gör, om än dock i väldigt begränsad omfattning.
Eftersom STIM baserar spridningen av pengar från licens avgifter från internet radio på vad som spelas I de stora radio stationerna, som har spellistor programmerade av IFPI medlemmar, så får följdaktligen mindre artistser ge bort sina pengar till britney och metallica.
Om nu varje liten webcast måste betala 5ggr mer till IFPI än till STIM blir förstås spridningen ännu orättvisare.

Jag förmodar att dessa 10000kr/mån är en extra avgift som tex P3 och Energy betalar, och eftersom de gärna behåller mediaflödet under sin kontroll så har de inte sett någon anledning att göra det billigare för någon som vill sända via internet till några hundra personer åt gången.
Det passar dem utmärkt att det blir hopplöst ekonomiskt om man inte är stor nog.

Synd att man har så udda musiksmak och inte gillar vad sony, EMI mfl släpper, annars hade man haft nöjet av att bojkotta dem som de beter sig

Ok, nu ska jag sluta gnälla...blir så förbaskat upprörd över vad som pågår.

Men jag måste säga att jag kan inte se något omoraliskt med att satsa på att hitta en bulvan i ryssland som kan registrera verksamheten där för att undvika IFPI avgifter.
Oläst 2005-03-14, 19:16 #19
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Mar 14 2005, 15:50
Att pengarna man betalar till IFPI skulle gå till artisterna betvivlar jag kraftigt.
Jag har aldrig sett ett skivkontrakt där det står något om att man skulle få några extra belopp utöver procent på sålda skivor.
Mekaniska royalties (NCB) och STIM pengar är det som sedan tillkommer.
IFPI är till den som äger inspelningen, inte upphovsmannen (läs skivbolaget). Att STIM betalar pengar till artisten är inte riktigt sant, STIM ger upphovsmännen betalt, inte artisterna.

Ett exempel:

Du spelar (med tillstånd) in en konsert med Britney och ett skivbolag släpper sedan denna som liveplatta.

Upphovsmannen får STIM-ersättning, läs "de svenska hitmakarna"
DU som äger inspelningen för IFPI-pengar (under förutsättning att du inte sålt inspelningen, vilket iofs oftast är fallet)
Artisten får ersättning från skivbolaget.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-14, 20:03 #20
Flitig postare

Flitig postare

De papper jag fyllde i för de släpp jag gjorde som både låtskrivare och producent nämnde som sagt aldrig något om IFPI pengar.
Jag tror att inspelningen är ägd av bolaget som du säger dock, och bakom en "produkt" som Britney så är det förstås många som skall vara med att dela på pengarna.
Så det finns många vinklar och intressen.

Men från mitt perspektiv som liksom många andra nuförtiden egentligen gör hela jobbet själv så låter det som en blåsning att IFPI vill ha 5ggr mer än STIM för en liten webcast.
Eftersom det är svårt att få plats på marksänd radio så blir det inte mycket STIM pengar från de webcasts som kan tänkas sända musiken.
Och jag har som sagt aldrig hört någon som får in "IFPI pengar" som varken artists eller upphovsrätts innehavare.
Och att IFPI skulle granska vad som faktiskt spelas så att de kan fördela pengarna är jag rätt säker på att ej är fallet.

Kontentan hur det nu än ligger till med fördelningen av pengarna är att 10000/mån är en oacceptabel siffra och verkar endast satt på den nivån för att förhindra konkurrens från den monopolistiska musik kartell som har kontroll över vad vi ska lyssna på och önskar bibehålla den kontrollen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017