Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur är det möjligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-18, 08:13 #1
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Nu kanske detta är lite känsligt då personen i fråga finns på WN och jag har gjort lite affärer med honom (han är mycket duktig på internet). Men jag måste få veta.

Hur är det möjligt att domännamnet "d.se" är pekad till internet.se ?

Jag tvivlar starkt på att Nic.se har pekat om den till han och jag tvivlar på att internet.se betalar Nic.se för det. Så hur?

Många andra domäner pekar till internet.se också som är ej reggade och inte går att regga, men jag tog detta som exempel!
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 08:30 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Mycket flitig postare

http://www.nic.se/domaner/domansok_result....domain=www.d.se ger svaret. d.se är en länsdomän och under den har han registrerat subdomänen 'www'. Han äger alltså www.d.se men inte själva d.se.

Han har alltså dragit nytt av att Nic-Se tidigare hade direkt idiotiska regler, tex att man kunde registrera www under länsdomäner och att den som betalade lite mer kunde få i princip vilket domännamn han ville (genom att skapa bifirmor). Antar att om inte han köpt domännamnen hade någon annan gjort det.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 08:31 #3
domaintarzan domaintarzan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
domaintarzan domaintarzan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Haghjoo@Feb 18 2005, 09:13
Nu kanske detta är lite känsligt då personen i fråga finns på WN och jag har gjort lite affärer med honom (han är mycket duktig på internet). Men jag måste få veta.

Hur är det möjligt att domännamnet "d.se" är pekad till internet.se ?

Jag tvivlar starkt på att Nic.se har pekat om den till han och jag tvivlar på att internet.se betalar Nic.se för det. Så hur?

Många andra domäner pekar till internet.se också som är ej reggade och inte går att regga, men jag tog detta som exempel!
Det är inte domännamnet "d.se" han har registrerat. Han har registrerat "www.d.se". Alltså han har registrerat under länsbokstaven "d.se" (Södermanlands län).
domaintarzan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 08:50 #4
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by foks@Feb 18 2005, 09:30
http://www.nic.se/domaner/domansok_result....domain=www.d.se ger svaret. d.se är en länsdomän och under den har han registrerat subdomänen 'www'. Han äger alltså www.d.se men inte själva d.se.

Han har alltså dragit nytt av att Nic-Se tidigare hade direkt idiotiska regler, tex att man kunde registrera www under länsdomäner och att den som betalade lite mer kunde få i princip vilket domännamn han ville (genom att skapa bifirmor). Antar att om inte han köpt domännamnen hade någon annan gjort det.
Japp, men då tycker jag han gjort en smart sak. Jag skulle gjort samma sak! Bra jobbat internet.se :-)
Å andra sidan kan jag säga att jag är inte förvånad hur Nic.se sköter det hela.

En VD som jobbar 40 timmar per vecka bör kunna göra något under sin arbetstid.
Undra vad han gör varje dag?

Ekonomi - Svea ekonmi rakt av (utom 1 på Nic.se)

Domänavdelningen - Anställda + en chef för avdelningen

Tekniska avdelningen - Anställda + en chef för avdelningen

Så är han överst. Då Nic.se köper alla andra tjänster från andra aktörer så bör han
ha god tid över att kunna reflektera alla tusen hatmejl om dagen till han där man
ifrågasätter hur konstigt han bedriver sin verksamhet.

Vore kul att göra ett studiebesök till Nic.se utan att de är förvarnade.
Ser det framför mig hur effektivt man arbetar där..
Oläst 2005-02-18, 09:24 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Fast de tidigare direkt idiotiska reglerna för domänregistrering var II-stifelsens fel eftersom det är de som skapade regelsystemet.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 10:03 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Jag gjorde en test med detta redan 2003-11-04 då jag registrerade www under länsdomänen ac.se. Visst, skulle kanske varit bättre att provat under a.se eller x.se men jag hade mina anledningar. Har för mig att jag sedan skrev om detta i ett inlägg här på WN.

NameISP följde efter med www under x.se 2003-11-09 och Zetterström Networks med www under a.se också 2003-11-09. TBA registrerade www under d.se mfl (t.ex. y.se) först i december samma år. NIC-SE tillåter dock inte längre att subdomänerna www registreras under länsdomäner, varav www under bd.se ej är registrerad.
Oläst 2005-02-18, 10:34 #7
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by foks@Feb 18 2005, 10:24
Fast de tidigare direkt idiotiska reglerna för domänregistrering var II-stifelsens fel eftersom det är de som skapade regelsystemet.
Idiotin inom bolaget och styrelsen finns kvar än!

Dock har de förbannat trevlig kundservice.
Fem stjärnor där!
Oläst 2005-02-18, 10:49 #8
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 18 2005, 10:03
NIC-SE tillåter dock inte längre att subdomänerna www registreras under länsdomäner
Eftersom jag inte kunde redigera mitt inlägg längre så får jag väl citera mig själv med en fundering som kanske någon kan svara på.

Vad innebär det vid ett eventuellt ägarbyte? Jag menar, vanligtvis sker det väl genom en avregistrering och nyregistrering men om det som i det här fallet inte längre tillåts nyregistreringar utformat på detta sätt. Hur går det då? Någon som har (liknande) erfarenhet?
Oläst 2005-02-18, 10:51 #9
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Det jag irriterar mig mest på med NIC.se är hur de handskas med kunder med många domäner.

Med tex. 50 domäner registrerade samma dag så kommer alltså en dag 50 SEPARATA fakturor som måste betalas och bokföras. Kan ju inte vara rimligt.

Ännu värre är att byta ägare på ett stort antal domäner, tex vid byte av företagsform, vilket med NIC:s system är en katastrof. Istället för att det nya år man betalar läggs på den tid man redan betalat för så får man istället TOTALT ett års registrering. Det gör ett ägarbyte till en mycket långdragen procedur om man inte vill förlora alltför mycket.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 11:10 #10
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Isak@Feb 18 2005, 10:51
Det jag irriterar mig mest på med NIC.se är hur de handskas med kunder med många domäner.
Jag har fått för mig att det beror delvis på att NIC-se inte lägger så mycket energi på det eftersom de inte vill premiera domänhandel. Men som sagt, är ju bara min egna teori.

Citat:
Med tex. 50 domäner registrerade samma dag så kommer alltså en dag 50 SEPARATA fakturor som måste betalas och bokföras. Kan ju inte vara rimligt.
De samlar ju åtminstone ihop flera brev och skickar i bunt, även om de inte var registrerade exakt samma dag. Men visst är det lite omständigt.

Citat:
Ännu värre är att byta ägare på ett stort antal domäner, tex vid byte av företagsform, vilket med NIC:s system är en katastrof. Istället för att det nya år man betalar läggs på den tid man redan betalat för så får man istället TOTALT ett års registrering. Det gör ett ägarbyte till en mycket långdragen procedur om man inte vill förlora alltför mycket.
Bara de tekniska lösningarna för att byta ägare på ett större antal domäner är relativt omständigt. Är väl med anledning av det som det finns diverse egen-gjorda tjänster för att underlätta detta i någon mån, som t.ex. domanreg.se som jag gjort.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017