Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Pagerank

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-10-30, 02:31 #1
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Kollade några sidor som Google länkade. Den undersidan som google länkade (inte i sökindexet) hade Pgarank 9. Jag kollade på Pageranken på de sidor som Google länkade till från den sidan och alla hade Pagerank 8 eller mer.

Då undrar jag, om en sida med Pagerank 7 länkar till en annan sida, hur stor betydelse har det för att den sidan ska få pagerank 6. Har det någon direkt eller indirekt koppling? Google länkade även till sidor som i stort sett bara Google länkade till, men ändå hade den sidan ett mindre i pagerank än vad googlesidan som länkade hade.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-30, 10:09 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
En sida med överför (PR*x)/antal länkar till en sida den länkar till.

PR är med rätt stor säkerhet inte ett heltal såsom vi ser det på vår toolbar, men det är den bästa gissning vi har på ett exakt PR-värde (möjligen tillsammans med google dir PR).
x är runt 0.85
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-08, 00:51 #3
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by cerebus@Oct 30 2003, 08:09
En sida med överför (PR*x)/antal länkar till en sida den länkar till.

PR är med rätt stor säkerhet inte ett heltal såsom vi ser det på vår toolbar, men det är den bästa gissning vi har på ett exakt PR-värde (möjligen tillsammans med google dir PR).
x är runt 0.85
har inte jättekoll på PR än men antar att det finns någon annan som har hunnit sätta sig in i det mer än vad jag har.

blir sidan negativt påverkad av sidor med lägre PR än en själv om de länkar till en?
alltså om min sida har PR5, dras då detta ner om en sida med PR3 länkar till mig då?

hur kommer det sig att en sida utan någon som helst PR (alltså PR0) kan placera sig högt vid sökning trots detta? med andra ord även högre än sidor med skaplig PR, t.ex. PR4 osv..? antar att placeringen påverkas av andra saker än PR. men är PR och placering mer eller mindre 'oberoende' av varandra?

vill bara ha seriösa svar tack, så inte den här tråden också spårar ur.
Oläst 2003-11-08, 01:10 #4
Qo-naqs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 7 2003, 22:51
hur kommer det sig att en sida utan någon som helst PR (alltså PR0) kan placera sig högt vid sökning trots detta? med andra ord även högre än sidor med skaplig PR, t.ex. PR4 osv..? antar att placeringen påverkas av andra saker än PR. men är PR och placering mer eller mindre 'oberoende' av varandra?
Har sidan en hö relevans så kan den placera sig väldigt högt upp. Sedan så tror jag att det har väldigt stor betydelse om domänen innehåller det eller ett av dem orden man söker på.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-08, 14:31 #5
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av qo-naq
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Har sidan en hö relevans så kan den placera sig väldigt högt upp. Sedan så tror jag att det har väldigt stor betydelse om domänen innehåller det eller ett av dem orden man söker på.
men sidans relevans mäts väl med hjälp av PR och om den inte har någon PR borde den väl inte anses som relevant? det är det jag tycker verkar lite tvetydigt.
Oläst 2003-11-08, 16:41 #6
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 7 2003, 22:51
blir sidan negativt påverkad av sidor med lägre PR än en själv om de länkar till en?
alltså om min sida har PR5, dras då detta ner om en sida med PR3 länkar till mig då?
Det har jag mycket svårt att tro, då kan ju jag t.ex lägga 20 länkar till dig från skitsidor och så är din PR borta.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-08, 17:00 #7
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zed7
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Det har jag mycket svårt att tro, då kan ju jag t.ex lägga 20 länkar till dig från skitsidor och så är din PR borta.
jo fast jag menade om det hade någon inverkan överhuvudtaget snarare än att det skulle ta överhanden. tänkte typ om "skitsidor" hindrar till ett högre PR. fast okej, nu när man tänker lite närmare på det så verkar det ganska långsökt. då skulle nog google.com ligga på PR1 högst

tack för synpunkterna iaf.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017