FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej alla glada!
En av mina kunder ringde till mig i panik efter att han ringts upp av en säljare från företaget som driver qpol.com. Min kund har redan reggat .se .com .net av sitt namn och det denna säljare vill kränga var .nu adressen. Utan att min kund sagt varken ja elle nej så kommer en orderbekräftelse eller vad man ska kalla det till hans inbox. Han skulle ha 1995 + moms för en .nu domän med 2 års reggning. Som tur var så han min kund efter mina rekommendationer gå till loopia och registrera .nu för endast 130 + moms. Oerhört oseriösa metoder av qpol.com och oerhört höga avgifter. Någon mer som har något att säga om dessa? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det står var och en som säljer domännamn att fritt ta ut den ersättning de vill. Det finns ingen fräckhet i det. Det är ju upp till den som köper om den vill betala begärt pris.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Låter som något liknande det Euweb och Juristfirman Mårtensson håller på med:
http://www.webmasternetwork.se/f3t4859.html Verkar vara en trend att lura på företag alternativa TLDer av deras domäner till överpris. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Qpol.com är ju ett bolag inom www.ports.se, där bland annat Domaininfo.com samt Dipcon.com ingår, så bolaget är nog seriösa.
Nitiska säljare som bearbetar företag som inte har någon koll på domännamn är ju väldigt vanligt, och det är ju som sagt fritt fram att ta ut i princip vilket belopp som helst för att regga en domän. Jag känner till många bolag som betalar 10 gånger mer än de behöver för att regga domännamn bara för att slippa behöva lägga ner tiden själv på registrering och administration. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Man kan inte jämföra priserna för domänregistrering (som ofta inkluderar rådgivning) för företag "offline" med priserna för online registreringar. Kostnaden för att att administrera en offline beställning är oerhört mycket högre.
Trots detta är det en tjänst som väligt många företag vill ha och priset sätt då i relation till hur mycket man betalar till sin varumärkesbyrå när de skall administrera något åt dem. Tjänsterna brukar i slutänden också vara prisvärda för företagen som inte har tid (läs: råd) att ägna ett par timmar att hitta ett seriöst online ombud, förstå hur man registrerar, pekar, förnyar, uppdaterar kontaktuppgifter osv. Ett sådan förfarandet blir ofta dyrare, men framför allt iär det nte lika säkert. Sedan skall man inte blanda ihop seriösa företagstjänster med rena blufföretag som Juristfirman Mårtensson, men oseriösa aktörer finns både on- och -offline. Debatten på wn är tyvärr ofta väldigt enkelspårig enligt principen "jag skulle aldrig betala mer än 3.99$ för en domän " MVH/ Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Självklart får man ju sätta vilket pris man vill, men jag tycker det är en extremt hög avgift. Visste inget om detta bolag därför ville jag få fram och någon annan blivit utsatt för detta, och om företaget i sig var oseriöst eller om det är en metod deras säljare kör med. Skönt att höra att bolaget då ändå tycks vara seriöst!! Det jag inte fattar med prissättningen är hur man kan ta ut en uppläggningsavgift på 1295 kr exkl moms. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
[OT] Ett företag som säljer och administrerar domäner borde inte ha några problem med att confa sina egna domäner. Ta en titt på: qpol.com :lol:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Thomas