Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kvitto, fast ändå avbetalning.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-15, 15:14 #1
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Jag handlade nyligen på On-Off med ett on-off kort. Jag fick då en verifikation med mig från butiken, som beskrev köpet, med datum på dagen köpet genomfördes. Men jag betalde inget den dagen. Jag fick senare en räkning hem, där de hade lagt på 25:- på köpesumman.

Hur ska jag bokföra detta? Kan jag bokföra köpet direkt på dagen då jag fick varan, fast att betalningen är gjord senare? Vad gör jag då med de extra 25 kronorna? Eller ska jag bokföra det som en leverantörsskuld? Fast jag har ju ingen faktura för enligt kvittot genomfördes transaktionen vid dagen då jag var i butiken...

Förvirrad...
Fluffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 00:30 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Om jag minns rätt så behöver du inte betala den administrativa avgiften om 25 kr om du reglerar hela skulden direkt.

Är kortet ditt eller firmans? Är kortet privat så har du ett kvitto på inköpet som du lägger in i bokföringen och betalar ut ersättning till dig själv för ditt utlägg, sedan betalar du kortfakturan privat när den kommer.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 06:05 #3
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Jag kommer inte ihåg exakt (klockan är ju för guds skull 6 på morgonen! ) hur det var nu, men revisorn påpekade på ett av mina företag om bilservice. Det gjordes med Volvokort och jag valde fyra månaders räntefri avbetalning på kortet.

Det hade något med momsen att göra, men inte vad sjutton det var.

Kan ha varit något om att man kan inte dra av hela momsen då hela skulden inte är betald, men att man måste ha kvittot som säger hela beloppet, och sen portionera ut momsen i samband med att man betalar av 1/4 av beloppet. Kommer som sagt inte ihåg, det var ett bra tag sedan.. Kan kolla upp det..
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017