Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

går det att få tillbaka son domän från webbhotell?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-14, 15:55 #1
adnil adnil är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Nykomling

Hej
Jag har nu lärt mig nackdelarna med billighetshotell, dvs pentry. Nu undrar jag om det går att reparera skadan.

Pentry regga en .se domän åt mig men skrev sitt namn, jag godtog deras ursäkt då, men efter ett halvår tyckte jag att det var bättre om det var jag som fick stå istället.

Jag har pratat med honom vid två tillfällen och då har han sagt att han ska fixa det men utan resultat. Nu har domänen gått ut och så om han inte gör något snart så kommer den att stängas ned. Visserligen har jag chansen att igen köpa den då, men jag riskerar att någon amerikansk site köper upp den för att sedan sälja dyrt. Samt att den kommer att vara nedstängd under 1-2 månader medan den ligger i karantän.

Finns det något jag kan göra för att få tillbaka min domän förrutom att vänta på att den blir ledig?

Jag har kontroll över e-posten och någon verifiering skulle kunna ske den vägen.

Tack på förhand.

MVH Micke
adnil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 15:57 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
En sökning på pentry på WN ger många relevanta resultat, det har varit upp förut.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 16:07 #3
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Eftersom tråden inte handlar om Pentry i sig utan om hur han ska få sin domän tillbaka så svarar jag väl..

Att du har kontroll över epost som går via domain.se (din domän) hjälper inte. Du måste ha kontroll över det kontot som är satt som tekniskt kontakt på domänen.

Om Pentry nu fortsätter att vägra ändra namn etc så föreslår jag att du kontaktar nic.se och förklarar läget. Samla på dig så mycket material du kan helt enkelt och ring dom sen. Meddela dom att du kan skicka dom e-post historik etc etc.

Ingenting är omöjligt - bara olika svårt.

Vill du (och eventuellt andra) få tag på Pentry så är det ju inte svårare än att kolla infon om deras domän på nic.se (dom har telefon, adress och hela grejjen inlagd där)

Då företaget bakom Pentry är en enskild firma så kan jag inte visa infon här då det skulle falla under PUL

Men en varning till alla där ute innan ni tänker skaffa billiga paket och spara några tior.. kolla upp företaget bakom webhotellet och kika runt på diverse forum och se om dom blivit nämnda nån gång
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 16:10 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Thomas@Feb 14 2005, 16:57
En sökning på pentry på WN ger många relevanta resultat, det har varit upp förut.

Thomas
Jag vet, jag har redan läst dem. Men jag hittade ingen konkret lösning, när det gäller just .se. Fungerar ex goDaddy även för dem?

MVH Micke
adnil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 00:27 #5
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det finns två saker som kanske kan ge dig rätt mot dem.

1. Om de är ombud åt Nic-se så får de inte registera i eget namn. Tala med Nic-se om det då.
2. Om de har reggat genom något annat ombud så brukar många ha regler om att de inte få använda dem om de registrerar åt kunder i eget namn. Läs t.ex. Loopias regler.

Nackel med 1 ovan är att Nic-se verkar ganska slöa med att bry som om någon missköter deras avtal. Ta bra Comitnet som exempel. De gör inte ett enda dugg mot det där lurendrejföretaget.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 01:05 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det korrekta sättet att lösa problemet på är att vända sig till exempelvis det nya webbhotellet eller ett ombud för Nic-se. Jag brukar rekommendera NameISP. Du kan då få en blankett för avregistreirng till förmån för annan juridisk eller fysisk person. Denna ska undertecknas av nuvarande ägare, d v s pentry. Prova att skicka ett brev med den och begär att han faxar eller postar den till dig eller den som hjälper dig.

Alternativ nummer två fungerar förmodligen men är inte att rekommendera. Skriv under blanketten själv. Detta är dock inte lagligt utan rör sig om urkundsförfalskning och är inget jag rekommenderar.

Det kanske går fortare att få rätsida på det hela om du skriver i brevet till pentry att du anser att han brutit mot det avtal ni ingick för domänregistreringen och talar om att du pratar med en advokat och överväger rättsliga åtgärder mot honom.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017