FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Förlåt om rubriken var något diffust. Här kommer en bättre förklaring på min fråga:
Jag startade min enskilda verksamhet förra året. Jag gjorde då en del investeringa, där jag finansierade det hela med egna instättningar. Jag gick det året med förlust. Nu har jag börjat få in pengar och är redo för att plocka ut en mindre lön. Min fråga är då: Kan jag plocka ut pengar utan att betala egenavgifter och skatt genom att betala tillbaks mitt egna lån först? Eller hur går det till? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I en enskild firma plockar man inte ut lön, du gör egna uttag. Sedan vid bokslut och deklaration så betalar du skatt och egenavgifter på den vinst som företaget genererar.
Så helt enkelt: plocka ut hur mkt du vill, men se till så att du har råd med den skatt som blir på den ev. vinst du får i företaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det måste gå att ta ut dom egna insättningar du gjort utan att betala vare sig egenavgifter eller skatt. Jag är i precis samma situation som du och har satt in ganska stora summor med redan skattade pengar från mitt vanliga arbete. Vore ju hemskt om man skulle behöva betala skatt en gång till.
Men riktigt hur man gör när man deklarerar detta vet jag inte. Blir väl ett problem nästa år. Hoppas någon annan kan svara på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu är jag i samma sits med nystartad enskild firma i slutet av förra året och alla dessa nya skatter beräkningar och annat skapar kaos i huvudet. Men vad jag förståt så precis som nån skrev innan så betalar du egenavgift och skatt på VINSTEN, pengar du betalar in eller ut till dig själv påverkar inte vinst och därmed inte skatter.
Ett exempel, tidigare i månaden gjorde jag ett för stort eget uttag och har inte pengar till räkningar och skatter som förfaller imorgon därför kommer jag göra en egen instättning imorgon och när jag får pengar igen i företaget om 2-3 dagar kan jag ta ut dessa pengar igen. Dessa privata insättningar och uttag kommer inte påverka resultatet det minsta och jag kommer alltså inte skatta en enda krona för dom. Hoppas jag har fattat detta rätt nu äntligen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja, observera att du visserligen kan ta ut hela visten som eget uttag i en enskild firma, men de egna uttagen är ingen kostnad eftersom din privatekonomi och företages ekonomi är den samma.
Således spelar det ingen roll om du plockat ut hela föregets vinst till dig själv och gjort av med den privat - du måste ändå betala skatt på pengarna - visserligen inte förrän relativt långt efteråt, men ändå. Pengar som du tjänade 2004 behöver du ju inte betala skatt för förrän under hösten 2005 efter att din deklaration blivit godkänd och du fått ditt slutskattebesked.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I en enskild firma har du egna insättningar och egna uttag. Differensen mellan dem är det du ska skatta för.
T.ex.: Du har satt in 10.000 kr och tagit ut 15.000 kr. Du ska då skatta för 5.000 kr. Går företaget med förlust, så för du över det till nästa år. Du deklarerar det som underskott i förvärskällan. Nästa år gör du kanske en vinst och minskar då den vinsten med tidigare års förlust. Det är mycket att tänka på när det gäller beskattningen. Säg att du ett år tjänar 500.000 kr och nästa år kanske bara 100.000. Det går då att flytta över 200.000 från första året till det andra året och på så sätt undgå den statliga skatten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, tackar för svaren.
Summerar man det hela kan man säga att om jag nu har en kvarvarande förlust från förra året på 50.000, då kan jag göra egna uttag på lika mycket utan att oroa mig för en skattesmäll nästa år (får klart sätta undan pengar till moms). Men när jag börjar göra egna uttag av vinsten måste det sättas undan pengar till egenavgifter/skatt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Så om jag gör egna insättningar på mitt företag på 100.000 och egna uttag på 100.000 och samtidigt ett resultat på 1.000.000 så betalar jag ingen skatt? Vad är det jag missat? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du betalar inte skatt på egna insättningar eller egna uttag. En enskild firmas ekonomi är den samma som din privatekonomi. Det är på resultatet alltså företagets vinst minus företagets kostnader och vissa skattetekniska korrigeringar som är underlag för skatten.
Om du omsätter 1 000 000 kr och gör 0 kr i vinst betalar du 0 kr i skatt. Om du däremot gör en vinst på 1 000 000 kr, betalar du runt 4-500 000 kr i skatt. Observera att eget uttag inte är någon kostnad. Där finns en, som jag ser det, fördel med aktiebolag. Istället för att göra egna uttag, betalar du ut lön till dig själv. Lönen är en kostnad för bolaget och påverkar vinsten. Nu betalar bolaget sociala avgifter på cirka 32% av din lönesumma och 28% i skatt på vinsten. Själv betalar du vanlig inkomstskatt på din lön, cirka 30%. Privatekonomin blir mycket enklare.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är vad jag trodde också.
Jag ifrågasatte dock gurans inlägg som sa motsatsen som jag förstod det. |
|||