Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skänka datorer och annat till Afrika!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-10, 15:51 #1
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Jag håller på med en insamling med teknisk utrustning som kommer skickas till Kenya. Då de flesta här sysslar med olika inom datorområdet är jag säker på att ni har mycket utrustning som tjänar bättre syfte i Afrika än att här samla damm.

Allt kommer skickas iväg i samarbete med Omar Henriksson som kommer att se till att utrustningen kommer fram och att den installeras där den gör som mest nytta. Dessutom utbildas lärare med flera så att de ska kunna avlösa problem själva (finns två tekniker i Kenya som kan serva i annat fall).

Jag kan själv endast hämta inom Stockholmsområdet, men om ni har mycket utrustning som ni kan skänka kan det finnas möjlighet att ordna hämtning därifrån.

Tyvärr blir det ekonomiskt omöjligt att ta emot alltför gammal och tung utrustning. Men lättare saker som miniräknare osv. fungerar definitivt fastän de är 20-30 år gamla.

Citat:
Följande typer av hårdvara mottages tacksamt:
- Alla typer av Macar som klarar att köra OSX.
Dvs i praktiken modeller fr.o.m. första iMacen och första "Blådåren".
- Fungerande färgskärmar.
- Nätverksskrivare i bra skick.
- Nätverksutrustning, hubbar, backupenheter, CD-brännare, digitala kameror, scanners, modem, m.m.
- Manualer på engelska.
- Miniräknare

Dessutom behövs:
- Gamla PDA:s (Palm, HP etc.) gamla mp3-spelare och liknande.

Dessa säljs sedan i Kenya för att finansiera inköp av solceller till skolor som saknar el. Solceller är billigt i Kenya. PDAs är dyra. En solcellsinstallation som kan driva 4-5 Macar kostar 2-3 PDA:s.
Läs mer

Utrustningen kommer att skänkas och installeras där de gör som mest nytta, bland annat på skolor, bykliniker och sjukhus. Något som annars aldrig skulle vara möjligt då t ex en begangnad dator kostar ungefär 2-3 fulla årslöner och ny kostar 10-12 årslöner för en lärare.

Vad säger ni? Har ni något som ni kan undvara?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017