FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur gör jag med alla dessa kreditkortsköp..
i kontoutdraget står det köpdatum: 20/1 och bokföringsdatum: 25/1 Måste jag betrakta dessa som två olika affärshändelser ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag bokför fakturan (fakturadatum) som kommer från kontokortsföretaget som 2440 lev.skuld med motkonton mot det som jag köpt 1250 datorer eller whatever. Sedan motför jag 2440 mot 1940 på transaktionsdagen för kontot om det är övriga bankkonto som belastas.
Detta har jag lärt mig från mina revisorer och de har inte heller gnällt över detta förfarande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok så jag borde i princip göra om min bokföring för alla dessa transaktioner ? Det handlar om max 1000 kr/transaktion och är kanske 4-5 st
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Bara du är konsekvent och väljer samma princip hela tiden så spelar det ingen roll vilket datum du väljer att bokföra på. Det brukar dock vara lättare att stämma av bankkontot om det bokförs den dagen det dras istället för köpdagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror väl på vad man har valt för bokföringsmetod? Jag kör med bokslutsbetoden och jag fick lära mig så sent som idag av min bokföringskille att inköp med kreditkort bokförs den dagen kreditkortsfakturan betalas.
D.v.s om jag köper något idag, jag faktureras för detta från kreditkortsföretaget 1 mars med förfallodatum runt 16 mars. Och den dagen jag betalar kreditkortsfakturan t.ex. 17 mars, bokförs dagens inköp. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|