FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Var med om något märkligt tidigare ikväll.
Gjorde en uppslagning på en kort .redan registrerad SE-domän, b d . s e (skjut ihop) men fick inte ut någon whois-data. Har ni varit med om något liknande? Fortfarande (kl 00:36) är domänen 'osynlig'. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Detta fick jag med "dig":
;; QUESTION SECTION: ;bd.se. IN A ;; AUTHORITY SECTION: se. 10800 IN SOA catcher-in-the-rye.nic-se.se. registry.nic-se.se. 2003102418 7200 3600 2419200 86400 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det bara jag som ser en sida om spel på b d . s e?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo, man kommer till en spelsida. Två whoiser förklarar att det tydligen varit en riktig klant som godkänt domänen:
Whois för bd.se Whois för bd.se Som wiseguy säger så är bd.se för Norrbottens län, och man kunde då köpa subdomäner av typen XXXX.bd.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Under hela tiden jag varit ombud för Nic-se har domänregistreringar bekräftats automatiskt via 'autoreg'. Länsbokstäverna var (och är väl fortfarande?!) blockerade men måste alltså av någon anledning öppnats och domänen släppts igenom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
det är precis samma sak som med ac.se.
grejen är ju att domänen ac.se/bd.se är "blockerad" för registrering. dock så kan man regga t.ex. www.ac.se/www.bd.se som vilken annan domän under den länsbokstaven som helst. så det är ju inget speciellt konstigt med det. ser dock lite lustigt ut kanske.. :blink:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Marcuss, hela grejen var att domänen b d . s e pekade på ett ip-nummer hos Bredbandsbolaget den dag jag skrev inlägget. Då kom man till en privatpersons hemsida om spel. Men.. ingen whoisdata fanns i databasen hos Nic-se.
Nu är domänen pekad till en ickepublik nummerserie.. Så antingen fanns ett felaktigt inlägg hos B2, eller så hade domänen krypt igenom hos Nic-se. Godnatt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |