FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan allihopa.
Jag och en polare tänkte importera lite produkter man beställer från asien. (Hittade dom på alibaba.com). Tänkte fråga er nu hur reglerna är för sånt? Vad jag förstått måste man väll skatta för all vinst eller liknande? Eftersom jag vill göra detta vitt eller vad man kallar det vill jag veta hur jag ska gå till väga för att göra detta så lätt och billigt som möjligt. Mina föräldrar kan stå på papprerna så sånna förslag är välkommna. Jag är 14år nu, 15 den 28 februari. Så räkna mig som 15år. (Född 90) Hoppas ni förstog vad jag menade och att jag inte förklarade för dåligt. (Kan inte alls mycket om skatt och sånt.. :unsure: ) Tack, Niki |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Gå på gratis möten där dom dessutom bjuder på kaffe och bullar. : )
http://www.skatteverket.se/skattekontoren/main.html http://www.tullverket.se/se/Foretag/utbildning/ Vi syns där! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hrmpf.. jag fick inte kaffe och bulle sist jag var på skatteverket. Bara hot om vad som händer iaf man inte betalar skatt
![]() Vad är det för typ av varor? Det är olika tullsats på olika varor. Importerar du som privatperson får du betala ingående moms. Detta på det värde asiaterna sätter på din försändelse. Så iaf värdet som står på invoicen med försändelsen är 10 000 momsar du på det + kostnaden för frakten. Nu är det ju så att asiater oftast är trevliga människor och låter dig ange annat värde på försändelsen än det igentliga. På så vis får du lägre tull och behöver inte betala lika mycket moms. Säg inte att en order på 50 motorcyklar är värd 10 USD bara.. ![]() Är det lite prylar kan du be dom slå in det som present, då är tullen maktlös. Är ni ett företag eller säljer ni som privatpersoner (Vinstgivande hobbyverksamhet?) ? Som företag får ni ju alltid tillbaka den igående momsen. Sedan är det bara bokföra och redovisa så får ni skatta.. var så säker ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag kan försöka svara på några frågor, men då får du svara mig först ![]() Försök specifiera lite mer precis vad det är ni skall ta in vad ni skall göra med det och vilket land det gäller så kan jag svara lite bättre. Mvh, Viper PS. Jag fyller också år den 28 Feburari då bli jag pensionär nästan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej igen.
Förlåt om mitt inlägg var för dåligt, ber om ursäkt. Jag och min kompis ska importera mp3 spelare till Sverige från asien (Kina troligvis) sen sälja dom vidare. (En gruppimport helt enkelt). Så det jag undrar är vad jag behöver för att göra detta lagligt. Importera sen "sälja" det till dessa personer som beställt dom. (Antingen som företag eller privatperson, vet inte vad som går smidigast?) Snälla, Svara på lätt Svenska och använd inte för komplicerade ord jag inte förstår mig på. (Inte så hajj på de om skattespråk och sånt) Tack och ursäktar igen för det dåliga inlägget, Niki Viper: 28 feb är bara bäst ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Det var inte inlägget som var dåligt utan att man mest saknade några viktiga delar av informationen för en sådan sorts fråga ![]() Var tidigare någon i forumet som sa att just mp3 spelare har en tullavgift på 14% plus dom 25% i vanlig moms, alltså 39% skall läggas till på priset. Ganska saftigt, men det är för privat import, vid sådan import du vill göra så skulle man om man hade ett företag lyfta momsen och då är det bara 14% som skall läggas till på priset du fått av din leverantör, någon kan rätta mig om jag har fel. Iförsig har jag funderat på en sak själv, säg att man har lite pengar över och privat importerar in saker för att sedan sälja dom via tex blocket.se eller något alltså även där privat utan något direkt kvitto osv. Är detta lagligt eller är det något sorts bedräggeri? Så om du skall göra det lagligt så måste du väll ha ett företag om du skall sälja det vidare i större mängder och i vinstsyfte. Skall du bara ha några få spelarer och kanske sälja för samma pengar du köpt dom för till nära och kära så kan man nog göra det som privatperson utan större besvär, rätta mig om jag har fel. Mvh, Viper Niki: 28 Feb är nästan bäst, dom hade ju kål på Olof Palme när jag föddes den 28 Feb 1986 vill jag minnas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jaha okej, nu förstår jag.
Jag hade tänkt ta in ca. 50st spelare. Sälja dom som en gruppimport. Och gå lite vinst på det. Så ett företag måste man ha för att göra det lagligt, okej... Läste dom andra trådarna om företag för minderåriga men förstog inte ett ord. Vad för företag får jag starta när jag bara har föräldrarnas påskrift och jag är 15år? (Inte intresserad av aktie bolag eller något som är dyrt) Viper: Nja just det. Aja sånt är livet ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Av det jag läst så måste du vara MINST 16 år för att få starta någon sorts företagsform, dock måste även föräldrar och en överförmyndare skriva på och godkänna att du gör det. Så som det ser ut nu tror jag inte det finns något alternativ för dig, eventuelt att din mor/far startar en enskild firma och anställer dig i den kanske lite dumt med tanke på det lilla antal spelare osv. Någon som förstår ännu mer om detta borde vara arbetsförmedlingen och RSV (Rikskatteverket) du kan ju ringa till dom och höra mer noggrant. Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ajajaj en konkurrent :P
Tänk på att det blir väldigt dyrt om du inte har ett företag. Man betalar moms på varor och tjänster. Både när du köper och säljer varor och tjänster. När man köper kallas det ingående moms och när man säljer kallas det utgående moms. Denna moms är på 25% och kallas i utlandet VAT (det kommer iaf kineserna kalla det ![]() Så; Om du köper MP3 spelare för 10 000kr ska du betala 25% ingående moms på det. Kostar frakten 3000kr (Vilket det gör om du ska ha dina spelare någorlunda snabbt och säkert.) så ska du även betala ingående moms på det, eftersom du köper frakten (En tjänst från ett företag). På detta kommer tull. MP3 spelare har en tullsats på 12-14%, detta varierar lite beroende på spelarens specifikationer. Om du sedan säljer dessa spelare för 20 000 kr ska du också betala 25% utgående moms på det. Som du kanske förstår blir det väldigt mycket pengar. När du sålt allt så ska du skatta (Alltså betala ytterligare pengar till staten) på vinsten. Detta är om du gör det som privatperson. Har du ett företag av något slag får du fortfarande betala ingående moms, men du får tillbaka den av staten senare. (Beroende på hur du valt att redovisa moms i ditt företag antingen en gång per år eller varje månad). OBS! Detta gäller bara den ingående momsen. Ska du göra detta ärligt (Vilket du bör, man ska aldrig fuska om man inte vet hur man gör ordentligt). så kommer det bli svårt att gå med någon vinst just. Frakt per spelare blir en hel del när du ska ha så få. Sen är du skyldig att bokföra i ett företag enligt BFL. Kan du inte bokföra, eller har ngn som kan göra det åt dig, kommer skatteverket att bråka med dig. Och bråka det är dom j*vligt duktiga på där ![]() Läs en bok om företagsekonomi. Att starta företag utan "baskunskaper" är inget att rekommendera. Det är inte särskilt svårt. Ring till din närmaste gymansieskola som har Ekonomiprogram och fråga vilken bok dom har, köp dig sedan en sån. Och se till att kineserna inte skriver någon VAT på invoicen! Annars kommer du få betala dubbel sådan. Att köpa in varor och sälja med vinst utan att redovisa det och betala moms kallas för att sälja svart och är olagligt. Men bara för det är det ju inte _omöjligt_. Köper man varor som privatperson och säljer i syfte att gå med vinst kallas det "vinstgivande hobbyverksamhet". Då är du skyldig att skatta och betala moms. Sådär! Ett mycket pedagogiskt inlägg ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|