Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

mod_rewrite för IIS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-28, 18:59 #1
GuzZzt GuzZzt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
GuzZzt GuzZzt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
Detta lilla projekt började med att jag behövde en mod_rewrite komponent för IIS. Men alla som jag hittade kostade en massa pengar. Av detta kan man ju tro att ISAPI Filter är något avancerat som det tar lång tid att sätta sig in i för att skapa. Men efter lite sökande på nätet och eget pysslande så gick det rätt lätt att göra ett eget. Med hjälp av VS++ wizard så skapades det ett enkelt skal som jag sedan lätt kunde gå vidare med.

Filtret är enkelt, det tar länkar som innehåller katalogen /w_/ och gör om dessa så att man kan ha statiska sidor för sökmotorer att indexera samtidigt som vanliga script ser det som vanliga GET parametrar.

Filtret gör om länkar typ:
/xxx/yyy/w_/aaa/bbb/ccc/ddd/index.php
till:
/xxx/yyy/index.php?aaa=bbb&ccc=ddd

Om det är någon som känner för att ta en titt på koden så hittar du den här: http://www.guzzzt.com/files/RewriteFilter_src.zip. Den är skapad med VC++ 7 (VS.NET alltså) men funkar säkert i VS++ 6 också.

Den färdiga dllen finns här: http://www.guzzzt.com/files/RewriteFilter_dll.zip. Det är bara att lägga till den under IIS admin -> Wed Sites -> Properties -> ISAPI Filters -> Add.... Filter Name kan sättat till t ex "Rewrite Filter" och sedan så letar du upp dllfilen.

Jag tänkte skriva lite om detta projektet på min hemsida sedan men innan dess tänkte jag höra med er om ni har några saker som jag borde fixa eller förslag på saker jag kan lägga till.
GuzZzt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017