Citat:
Originally posted by hedberg@Mar 4 2005, 08:37
Vet ett företag som fick skatterevision och där myndigheten klankade ner på att de sponsrade ett tjejlag i fotboll med tröjor. Företagsnamnet var tryckt på tröjorna, det var också reklam på arenan och i matchbladet/klubbtidningen. Det handlade inte om några stora summor för detta företag, och anledningen till sponsringen? Tja, tjejlag har inte många sponsorer och att de kunde synas mer eller mindre ensamma på tröjorna.
Skattemyndigheten berättade att sponsring var "fy, fy, fy" och inte tillåtet. Då frågade ägaren till företaget hur det kommer sig att t.ex ICA kan ha reklam på varenda fotbollströja i toppserierna. Då svarade myndigheterna att det var lite annorlunda, där gick det att urskilja värdet av sponsring och att det fanns massmedial uppmärksamhet som ger slagkraft.
Okej, då sa ägaren "Då ringer vi till massmedia och berättar att Skattemyndigheten slår hårt mot idrottande tjejer och vill hindra flicklag. Då kommer massmedia springande och vi kommer få massmedial uppmärksamhet och vår logotype kommer synas."
De gick inte vidare med det... Företaget klarade sig.
Så enligt Skattemyndigheten så handlade det alltså om att sponsring är okej, så länge myndigheten tydligt kan se att det finns ett uppenbart värde för företaget att synas. T.ex på tv.
|
Det här har väll en del med att göra att det är inte okej att sponsra "sin dotters lag" utan då är det en uppenbar gåva som inte kan ge företaget någon större reklam. Skevt eller inte? Skiljer sig till fall till fall och man måste dra en gräns någonstans.
Ofta så vinner man hos skatteverket genom att bara berätta vad företaget ser för värde i att sponsra just detta laget/personen/teamet. Hamnade i denna situationen förra året vid ett sponsorprojekt där det handlade om ca 100 000 som hade plöjts ner för att vi skulle få synas i samband med projektet. När vi förklarade för skatteverket vad allt handlade om så såg dom inte alls några problem med det.