FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Hur skaffar man sig en mailserver på sin dator/server? Är det något program jag ska ladda ner å köra? Någon som vet hur det funkar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ja "det är ett program du skall ladda ner och köra".
Spontant tycker jag nog du ska låta bli om du måste fråga vad du måste göra... Det fins en uppsjö saker du måste tänka på ur både drift och säkerhetssynvinkel och det är inte riktigt som att starta outlook... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag antog det
![]() Vet du var jag kan börja, något program du kan rekommendera eller någon sida med bra info om detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Personligen använder jag mig av en burk som kör Solaris 9. På den körs fetchmail som hämtar mailen från mina pop3 konton varnnan minut. Efter det strippas alla onödiga attachments mha Anomy Sanitizer. Godkända attachments scannas mha Clamav. Mailen scannas därefter med SpamAssassin. Därefter sorteras dem mha Sieve och läggs i Cyrus Imap server. Det är ett upplägg som fungerar fint. För sändning utåt används Postfix. Funkar räkmacka, det är bara det att man måste se till att inte tillåta relaying av mail för domäner som inte ska ha det. Jan 25 21:27:58 diablo postfix/smtpd[3014]: [ID 197553 mail.info] connect from unknown[211.228.226.121] Jan 25 21:27:59 diablo postfix/smtpd[3014]: [ID 197553 mail.info] 52FC31A77B: client=unknown[211.228.226.121] Jan 25 21:27:59 diablo postfix/smtpd[3014]: [ID 197553 mail.info] 52FC31A77B: reject: RCPT from unknown[211.228.226.121]: 554 <[email protected]>: Relay access denied; from=<[email protected]> to=<[email protected]> proto=SMTP helo=<zofo4lkabzt0y98> Jan 25 21:28:01 diablo postfix/smtpd[3014]: [ID 197553 mail.info] lost connection after RCPT from unknown[211.228.226.121] Loggraden ovan får man se ifall man har sin mailserver konfigurerad rätt och någon försöker relaya mail. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
-Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det handlar nog om vad du vill göra men jag kan rekommendera "Merak Email Server", www.icewarp.com
Obegränsat med domäner och användare till humant pris, innehåller det mesta man behöver + lite till. /Janne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okay, tack för alla svar. Jag kommer att köra mail servern på Gentoo Linux (egen server), så säkerheten blir naturligtvis viktig. Är inte så "high" på mail server så jag börjar från början och jobbar mig ner på alla svar jag fått här. Tackar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|