FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Sökte lite i forumet och kunde inte se att detta diskuterats tidigare. Jag skapar f.n. en site som skall finnas på både svenska, engelska och ryska. Har aldrig använt mig av ryska tidigare, så funderingar har uppståt. Siten består av en databas med ett antal tabeller. I tabellerna finns en kolumn för svenska, en för engelska och en för ryska. Beroende på vilket språk besökaren väljer plockas språket ur någon av de tre kolumnerna. Databasen är MySQL och jag använder Perl som skriptspråk. Frågan är vilket som är det smidigaste sättet att, men hänsyn till att svenska/ryska är två helt olika teckenuppsättningar, lagra och presentera de olika texterna. Jag har förstått att MySQL 4.1.1 eller nyare är ett krav, och att man (på något sätt) kan definiera vilken teckenuppsättning som skall användas, ända ner på kolumnnivå. Någon som har erfarenheter av det jag beskriver ovan, och kan dela med sig av lite tips och idéer. T.ex. hur man definierar databasen, laddar in data med kyrylliska tecken, hämtar data från databasen med kyrylliska tecken och presenterar dessa i HTML-format. Tack. Mvh, Jonas Askås |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|