Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Central Databas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-24, 17:27 #1
Predrags avatar
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem
Predrags avatar

Hej Alla!

Det började med att jag packade en beställning till en kund som bor någonstans i Sverige, jag visste att en kolega till mig hade blivit utsatt för många bedrägerier från denna ort. Folk som beställt varor av han mot faktura men inte betalat. 5 minuter innan jag ska till posten kommer min kolega online, o jag passar på och frågar honom ifall denne person som jag packat till är en av dom som inte betalat hans fakturor, och det visar sig vara så! (jag skickar givetvis inte iväg den beställningen).

Det roliga är att vi troligtvis begått ett lagbrott, eller har vi det? Tänker på det här med bostadsförmedlingen i malmö, pul o hela grejen.

Om vi säger nu som exempel, att jag och några till av mina kolegor, skulle gå ihop o skapa en central databas, där vi lägger in alla svinpälsar som inte betalt sina fakturor, så man kan checka av mot denna databas när man får beställningar, bryter vi mot lagen då?

//Predrag
Predrag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 18:00 #2
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Om det är lagligt så är jag gärna med på en databas!
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 18:07 #3
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag med ^^ B)
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 00:34 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Den form av register ni vill föra är olagligt.

Register som förs över folks slav med betalningar gäller bara sådant slarv som har gått så långt att de har hamnat hos kronfogden.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 00:45 #5
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
enda sättet att kringgå det är att i nån form av kundavtal vid beställning så godkänner dom att ni får använda deras info för det registret..

i mina ögon skapar detta tre reaktioner

- "och? jag betalar ju så mitt namn lär ju inte hamna där ändå"
- "hmm.. jag brukar ju slarva så jag skiter nog i att beställa"
- "vafa.. jag betalar alltid mina men såna krav kan dom inte ha! jag skiter i dom här och köper av OnOff istället!!!"
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 09:33 #6
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Predrag@Jan 24 2005, 18:27
Hej Alla!

Det började med att jag packade en beställning till en kund som bor någonstans i Sverige, jag visste att en kolega till mig hade blivit utsatt för många bedrägerier från denna ort. Folk som beställt varor av han mot faktura men inte betalat. 5 minuter innan jag ska till posten kommer min kolega online, o jag passar på och frågar honom ifall denne person som jag packat till är en av dom som inte betalat hans fakturor, och det visar sig vara så! (jag skickar givetvis inte iväg den beställningen).

Det roliga är att vi troligtvis begått ett lagbrott, eller har vi det? Tänker på det här med bostadsförmedlingen i malmö, pul o hela grejen.

Om vi säger nu som exempel, att jag och några till av mina kolegor, skulle gå ihop o skapa en central databas, där vi lägger in alla svinpälsar som inte betalt sina fakturor, så man kan checka av mot denna databas när man får beställningar, bryter vi mot lagen då?

//Predrag
Varför inte göra en krediitupplysning?
Det är väl just detta sådant är till för.. (bl.a. iaf)

-Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 10:45 #7
Predrags avatar
Medlem

Medlem
Predrags avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nomicon
Citat:
Ursprungligen postat av Predrag
Hej Alla!

//Predrag
Varför inte göra en krediitupplysning?
Det är väl just detta sådant är till för.. (bl.a. iaf)

-Martin
Den jag nämner i mitt exempel har inga betalanmärkningar så att göra en kreditupplysning är inget 100%. Jag pratade med inkasso bolaget vi anlitar och dom har flera tusen geldänerer som cirkulerar i deras register där flera företag skickat inkasso på dom, men som inte har några betalanmärkningar. Dom har satt detta i system för dom vet ifall dom beställer nån lite billig pryl, o skiter i att betala för det, så orkar inte företaget bry sig o hyra jurister för att sätta dit dom i tingsrätten.

//Predrag
Predrag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 16:28 #8
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag har ett förslag på hur strukturen i denna databas skulle kunna se ut som eventuellt är laglig och användbar.

Hur är det om man skulle hasha alla namn så att man genom att titta på databasen inte kan få ut någonting av vilka personer som begått vilka dumheter?

Genom att genomföra en sökning på ett visst namn omkrypterat till rätt hash kan man dock matcha personer om man vill göra en sökning, men man kan inte bläddra runt i databasen på måfå och se hur folk har skött sig utan att söka på dem specifikt.

Jag vet inte om detta är lagligt men det känns mindre olagligt iaf
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 19:37 #9
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag är helt på om nu detta är lagligt.

mvh/Tomas
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 20:42 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Kristofer@Jan 25 2005, 17:28
Jag har ett förslag på hur strukturen i denna databas skulle kunna se ut som eventuellt är laglig och användbar.

Hur är det om man skulle hasha alla namn så att man genom att titta på databasen inte kan få ut någonting av vilka personer som begått vilka dumheter?

Genom att genomföra en sökning på ett visst namn omkrypterat till rätt hash kan man dock matcha personer om man vill göra en sökning, men man kan inte bläddra runt i databasen på måfå och se hur folk har skött sig utan att söka på dem specifikt.

Jag vet inte om detta är lagligt men det känns mindre olagligt iaf
Jag tror inte det har någon större betydelse i det stora sammanhanget ställt mot PUL.
Personens uppgifter finns likväl lagrad i en databas (elektroniskt), och har personen inte
explicit godkänt detta så är det olagligt, oavsett om man inte direkt kan browsa fram hans/hennes uppgifter.

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna vara lagligt är att man genom ett köpavtal/villkor skriver in att genom att handla
varor så godkänner personen att han hamnar i ett register som delas mellan flera näringsidkare eller något i den stilen.

Sedan har ju privatpersonen alltid/oftare rätten på sin sida när det gäller handel mellan Företagare -> Konsument.

-Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017