FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hejsan!
Jag har ett färdigt cgi-program (skrivet i C eller om det är C++) som använder sig av .htaccess för att logga in användare i systemet. Problemet är att denna CGI är kodad att endast använda denna typ av auth, och programmet är icke fungerande om man tar bort .htaccess. Jag önskar inkludera detta program i en annan applikation jag redan skrivit i PHP, och det blir lite galet om man då måste logga in sig igen i det programmet. Finns det något vis man kan få PHP att skicka $_SERVER['AUTH_USER'] $_SERVER['AUTH_USER_PW']; till en .htaccess popup? -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
dock så fick jag detta (nästan) att funka <? header("Location http://username ![]() Funkade bra i Firefox, förrutom en popup som säger att jag e på G att logga in som jag fick godkänna, i Internet Explorer fick jag bara "Sidan kan inte visas" samt Syntax Error i titeln i Explorer.. -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kod:
if((!isset($_SERVER['PHP_AUTH_USER'])) && (!isset($_SERVER['PHP_AUTH_PW']))) { header('WWW-Authenticate: Basic realm="Ange dina uppgifter till BLA BLA BLA..."'); header('HTTP/1.0 401 Unauthorized'); header('status: 401 Unauthorized'); } Så får du en trevlig förfrågan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Har ju en applikation som kör .htaccess, och jag kan inte radera .htaccessfilen, för då funkar inte applikationen. Istället vill jag bygga något i PHP som sköter inloggningen för mig mot den applikationen, det är som sagt en CGI som är byggd i C (eller om det e nu e C++). -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Z |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kod:
<?php //login $username = "admin"; $password = "password"; if ( (!isset($PHP_AUTH_USER)) || !(($PHP_AUTH_USER == "$username") && ( $PHP_AUTH_PW == "$password" )) ) { header("WWW-Authenticate: Basic Realm=\"Authorization Required\""); header("HTTP/1.0 401 Unauthorized"); error("Authorization Required!"); } ?> <?php //logout unset($PHP_AUTH_USER); unset($PHP_AUTH_PW); ?> Problemet med den är att även om man gör "unset" så loggar inte IE ut eftersom den sparar användarnamn ocp lösen och postar om det när man går in på sidan igen. Man måste stänga läsaren för att logga ut helt. /JonasB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men när jag läser den igen så blir jag inte mycket klokare. :huh: Om du använder koden ovan, på alla sidor även den som öppnas i popupen, och loggar in så kommer du väl att va inloggad i popupen också??? /JonasB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så nu är det rent och snyggt och prydligt, och koden kompilerar med configure, make och make install utan problem... så om någon annan än mig vill ha vQadmin 2.3.2 utan jobbig authentication och acl-fil hit och dit, dra ett pm till mig ![]() -Martin |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|