FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vid en sökning för någon månad sedan så fick jag se att jag kunde få 24mbit ADSL från Bredbandsbolaget och eftersom inte Telia kunde erbjuda samma hastighet så beslutade jag mig för att beställa från BBB.
Jag har haft Telia ADSL sedan flera år tillbaka och hela tiden uppgraderat det och har idag 8mbit, eftersom jag har två telefonnummer så valde jag att lägga BBB på det andra numret för att slippa avbrott med uppsägning/inkoppling som inte synkar med varandra. Fick startlådan från BBB fredag 14/1 och kopplade in det, samma dag ringde jag supporten och efter 25 minuters väntan kom jag fram och fick konstaterat att jag ligger bara 500 meter från stationen och skall utan problem komma upp i 20-22mbit utan problem. Alla mina tester visade 5-7mbit och efter att ha gjort dumpar på alla tp-test ringde jag supporten igen den 16/1 och dom kunde inte hitta något fel utan var tvugna att felanmäla det hela och skicka ut en tekniker. Idag en vecka senare har fortfarande ingen tekniker orkat sig ut och titta på felet, droppen rann dessutom över igår när anslutningen låg nere helt och hållet under kvällen, tidigare har den i alla fall "bara" klippt nån gång i timmen... Jag har dessutom under hela veckan mejlat med supporten som menar att jag får glatt vänta tills teknikerna kommer ut... Efter gårdagskvällen konstaterade jag att jag inte vill ha den skiten så jag tryckte in Telia igen och det funkar som vanligt klockrent, har nu packat ner hela startpaketet igen och kommer att skicka tillbaka det i morgon. Enligt BBB's allmänna villkor under punkt 8 står det att läsa dom i normalfall skall påbörja felsökning inom 24 timmar. Borde jag inte ha rätt att häva köpet eftersom dom aldrig kunnat leverera den beställda tjänsten? Skall bli intressant att se hur dom reagerar när dom får tillbaka hela mitt paket. Tips och råd om vad jag skall skriva i brevet till dom önskas, är det nån här på WN som har några "bra fraser" på lager efter liknande uppsägningar/reklamationer så dela gärna med er till mig. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
oj.. jag hade samma problem med Bonet (Bostream) för några år sedan.. Det löste sig efter ... 7månader
Nej men något sånt här ska du skriva "Då Ni misslyckats uppfylla avtalet enligt paragraf x.y så återlämnar jag härmed startpaketet." sen också kräva pengar etc tillbaka från dom |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag hade liknande problem en gång för länge sedan när ComHem skulle leverera internet till mig. Jag lyckades inte komma upp i mer än halv modem (V90) hastighet hur jag än gjorde. De tog drygt två veckor på sig att åtgärda felet hos mig.
Jag försökte häva avtalet med dem men det gick inte då de ansåg sig levererat precis det jag beställde, dvs en internetuppkoppling på UPP till 0,5Mbit. Efter en och annan vända hittade jag dock ett kryphål för mig och det var att de även skrev att uppkopplingen lämpade sig för den som ville kolla mail kontinuerligt med hjälp av den fasta uppkopplingen de erbjöd. Felet var nämligen av sådan karaktär att den buffrade lite information åt gången vilket outlook inte klarade av så jag kunde kringla mig ur eftersom anslutningen inte ens dög till att kolla mailen med. Det kan alltså vara bra att skriftligt ha en garanti i avtalet om något om minsta hastighet de måste garantera. Eller om de kan klara sig med utebliven felsökning eftersom tjänsten bara är upp till XX Mbit och de då kan hävda att det egentligen inte var något fel på tjänsten? Nu tycker jag nog att det är självklart i detta fallet att BBB inte kan hävda att de levererat i närheten av vad man förväntar sig på den typ av uppkoppling du köpt så det borde inte vara några problem alls att häva avtalet med referens till att felsökning ej påbörjats för att avhjälpa ditt fel. (Och att du ej heller meddelats att något speciellt skäl föreligger till utebliven felsökning) /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nu har jag fått fakturan och dom vägrar annulera den, har haft en del mejlande med deras fakturaservice och blir så less att jag måste skriva av mig lite här.
// Mats Klippt från mejlandet med dom, nån som har några kommentarer om hur jag skall följa upp det? Hej. Vid en sökning i mitten på december så fick jag se att jag kunde få 24mbit ADSL från Bredbandsbolaget och eftersom inte Telia kunde erbjuda samma hastighet så beslutade jag mig för att beställa från Er. Jag har haft Telia ADSL sedan flera år tillbaka och hela tiden uppgraderat det och har idag 8mbit, eftersom jag har två telefonnummer så valde jag att lägga Bredbandsbolaget på det andra numret för att slippa avbrott med uppsägning/inkoppling som inte synkar med varandra. Fick startpaketet från Er fredag 14/1 och kopplade in det, samma dag ringde jag supporten och efter 25 minuters väntan kom jag fram och fick konstaterat att jag ligger bara ca 500 meter från stationen och skall utan problem komma upp i 20-22mbit. Alla mina tester visade 5-9 mbit och efter att ha gjort dumpar på alla tp-test ringde jag supporten igen den 16/1 och dom kunde inte hitta något fel utan var tvungna att felanmäla det hela och skicka ut en tekniker. Självklart har jag kopplat in det på första jacket och har inga övriga telefoner o.s.v. inkopplade vid mätningarna. Jag har gjort allt som jag blev rekommenderad av Er support att göra. Igår, 1½ månad senare ringde en tekniker och konstaterade att han inte hittade nåt fel på stationen. När anslutningen låg nere helt och hållet under vissa kvällar så tröttnade jag rejält, tidigare har den i alla fall "bara" klippt någon gång i timmen... Dessutom kom den aldrig upp i mer än 8mb. Jag har dessutom under hela tiden mejlat med supporten som menar att jag får glatt vänta tills teknikerna kommer ut... Den 24 januari konstaterade jag att jag inte vill ha det strulet så jag kopplade in Telia igen och det funkar som vanligt klockrent, jag packade ner hela startpaketet eftersom jag anser att Ni inte har levererat det ni utlovat. Jag skickade tillbaka det som postpaket till er och någon som heter K.Stenlund i Karlskoga har kvitterat ut försändelsen. Ändå kommer det en faktura från er på månadsavgifter, anslutningsavgift m.m. Jag skrev även med ett följebrev tillsammans med returen av modemet och det finns inga oklarheter om vem som returnerat eller varför. Enligt Era allmänna villkor under punkt 8 står det att läsa att Ni i normalfall skall påbörja felsökning inom 24 timmar. Dessutom hittade dom inget fel och supporten kunde inte hjälpa mig. Jag förväntar mig att ni annullerar mitt abonnemang och krediterar fakturan omgående utan några efterföljande räkningar eller krav. Jag hoppas att vi kan lösa det på detta enkla sätt så att vi slipper låta Allmänna reklamationsnämnden avgöra ärendet. Bästa hälsningar Mats Karlsson Svar Hej Mats, Tack för din e-mail! Vi har mottagit din reklamation angående faktura 2896-4436091. Efter kontroll av ditt ärende har vi kommit fram till att denna kvarstår till betalning senast 050331.. Enligt våra noteringar skulle ni återkomma för felsökning. Då ni bara skickat tillbaka modemet utan att vi fått en chans ges ingen kompensation för detta. Om ni önskar att säga upp abonnemanget, vänligen kontakta kundtjänst. Med vänlig hälsning Fakturatjänst / xxxx Svar Har det inte framgått klart och tydligt att jag vill säga upp mitt abbonemang hos er, eller rättare sagt aldrig påbörja det med tanke på att ni inte fick det till att fungera. Skulle jag återkomma för felsökning? Jag gjorde allt som stod i min makt för att komma tillrätta med detta så fort jag fick det. Jag ringde er support som inte kunde lösa det på 3 samtal utan fick felanmäla det. Jag blev lovad att jag skulle få ett sms när det var fixat, eftersom det inte hände nåt under den från telefonsupporten utlovade tiden så mejlade jag er support ett antal gånger och fick samma svar att dom inte kunde hitta några fel utan att jag skulle vänta på er reparatör som skulle ut till stationen. Detta skulle ske inom en vecka. När jag fortfarande inte hört något om att det skulle vara fixat så tröttnade jag på att ni inte uppfyllde er del av avtalet med att kunna leverera den beställda tjänsten. Jag har dessutom den 21/1 blivit garanterad av en Fredrik att jag inte kommer att bli fakturerad innan det fungerar till 100%. Jag bestrider denna och eventuellt fler fakturor framöver och kommer att att lämna in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden som får se på ärendet objektivt. Jag har kvar all korrenspondans med supporten och har även uppskrivet när och vem jag har pratat med. Jag tycker att det ärbeklagligt att det inte går att lösa ett sådant här problem på ett smidigt sätt. // Mats Karlsson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bra jobbat, dom lär ge upp!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tycker du har formulerat dig väldigt bra och spelat korten rätt, väntar med spänning på deras nästkommande svar. =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack för att du postat detta Mats.
För några dagar sedan beställde jag samma tjänst i brist på andra leverantörer och väntar med spänning på att se om allt kommer att fungera som det ska. Visserligen har jag ringt runt till de olika bredbandsleverantörerna och fått bekräftat att utbyggnad är på gång men ingen kunde ge mig ett fast datum. Kanske vore klokast att strunta i detta innan det är försent och vänta lite längre tills de andra leverantörers tjänster är tillgängliga? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har också en liten otrevlig historia ang. bredbandsbolaget...
Jag ringde bredbandsbolaget för några veckor sedan för att säga upp mitt abbonemang när jag flyttar i slutet av maj. Sen för några dagar sedan slutar uppkopplingen fungera överhuvudtaget. Detta hör ju inte direkt till ovanligheten när man har bredbandsbolaget så jag funderade inte så mycket över det. Efter några timmar fick jag nog och ringde supporten. När jag väl kom fram meddelade de att de skulle skicka ut en tekniker som skulle kolla på felet. Nästa dag ringer de tillbaka: - Vi har råkat säga upp ditt abbonemang - Jaha? (hur lyckas dom med det?) - Det är ingen fara vi sätter igång det igen... Vad bra tänkte jag tills jag får reda på att det kommer ta tio dagar att få igång det igen! TIO dagar?! Jag vet inte riktigt hur de tänker men jag klarar mig iaf inte utan internet i tio dagar... Numera sitter jag hemma hos flickvännen och surfar på hennes telia 500... ARG blir man!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Bra att du publicera detta Mats. Det är mycket mygel i dagens ISP handel.
Fast det bästa med hela tråden tycker jag är googleadsen längst ner jag fick när jag läste ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|