FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har fått en snubbe att översätta min hemsida till tjeckiska. Problemet ligger nu i att få upp den med alla mer eller mindre konstiga tecken som finns i tjeckiska språket? Jag har försökt med både charset=windows-1250 och charset=iso-8859-2 men resultatet blir fortfarande att många bokstäver bara blir fyrkantiga rutor. Jag skulle tro att problemet ligger i att jag måste spara filerna i anteckningar som Unicode istället för ANSI kodning för att tecknen inte ska försvinna redan där, men jag vet inte. Har någon ett förslag på hur jag fixar detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hade samma problem fast det va med kinesiska.. fick fram en massa "ƸƸƸ" då hade jag inget stöd för asiatiska språk i min dator.. kolla så att inte det krävs nåt spec. stöd..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, något sådant stöd har jag nog inte. Hur fixar jag det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Hellu Wormen, Jonas här... B)
Nu vet jag vem du är på WN med... hehe Lycka till med Tjeckiskan,, Vi hörs! /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Installera tjekiska tecken bara så är det grönt
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du fortf. inte löst detta så hittade jag något som ser rätt intressant ut >
http://www.slav.gu.se/fonter98.html hoppas det löser sig.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för tipsen!
Problemet är löst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, nu har ännu ett problem uppstått. Även om tecknen fungerar utmärkt på själva hemsidan så förstörs de helt i googles cachning av sidan. Se själva på pokerpruvodce .cz. Har ni någon aning om vad jag kan göra för att förhindra detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
What if all the world was in english... =P
Skriv alla konstiga tecken som &#???; så fixar det sig väll? (du kan nog få ut det automatiskt med Server.HTMLEncode om du kör asp iaf) Eller skriv tecknena som dom är och sätt sidan till unicode 16. Jag vet inte men du kan ju testa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag hade samma sak med en polsk sida. Jag fick gå in i databasen och ändra på en del ställen direkt för jag hittade inga program som man kund skriva det i. Gjorde jag om till Unicode så gick inte sidan att visas överhuvudtaget!
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|