FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej
Jag undrar om det är någon som kan säga på ett ungefär hur mycket som är rimligt att man inte får in på sina fakturor ? Vad finns det för säkerhet för utom kreditkoll på personerna ? Jag vill veta allt för att kunna göra det så säkert som möjligt ![]() Jag tycker inte om när folk försöker blåsa en på pengar så vad kan jag göra för att minska riskerna på att bli blåst på pengar ? förutom att slopa faktura ? mvh/Tomas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Finns inte så mycket man kan göra, vill du vara på den säkra sidan och är beredd att lämna en del så sälj alla dina fakturor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kolla in paycontrol hos Acme (http://www.acmegroup.se/paycontrol/). Använder den själv, lite meckigt i början att få till allt men sen är det skönt. Har tagits upp innan här på forumet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror det varierar väldigt mellan vilken bransch du är i och vilken målgrupp du har. Bland mina kunder är det privatpersonerna som är värst och av de som gått vidare till inkasso har många visat sig ha betalningsanmärkningar - många har dessutom MÅNGA betalningsanmärkningar. En kunde hade närmare 20 betalningsanmärkningar.
I mitt fall heter lösningen förskottsbetalning, det sollar bort de allra värsta redan från början. Med lite ändrade rutiner kommer förlusten att bli minimal. Så ta betalt i förskott om du kan. Är det värt det så kör också kreditupplysning på nya kunder. Att sälja fakturorna hjälper inte - det blir mindre jobb, men förmodligen får du inte in speciellt mycket av pengarna ändå.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det jag skrev är att få betalt inom 24 timmar och de tar hand om resten, se bara till att du inte skriver på att du är skylldig att betala tillbaka ifall de inte kan dra in pengarna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
//Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det bror på om du säljer fakturorna eller belånar dem. Säljer du dem så står inte du själv risken för kundföruster men du får istället lite mindre betalt förfakturan. Belånar du den så är fortfarande fakturan "din" det är bara det att du har lämnat den som säkerhet får lånet. På detta vis får du mer för betalda fakturor än om du säljer dem men som sgat kreditrisken är din.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej igen och tack för alla svar.
Det är som så här att jag har kreditupplysning på mina kunder Davve och Bitbull att sälja mina fakturor till acme så som du har det så räknade jag ut att det kommer minst att kosta mig 10 % av min genomsnittsfaktura och det är lite väl mycket, då står även jag för riskerna. Det står även i det finstilta att jag är bunden till 12 månader fast dom kan höja priset när dom vill så jag tror att det är jag som får ta smällen vilket fall som helst. Och jag har ringt runt till massvis med företag som säger sig sälja fakturor men det är endast acme som vill köpa dom men då i det med paycontrol och det är de som kostar minst 10% |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag säljer mina förfallna fakturor en gång i månaden till ACME, jag bryter den 15:e i varje månad och skickar vidare dom fakturorna som förföll till betalning månaden innan.
Fungerar kanonbra. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man har råd att ligga ute med pengar, dvs att kunderna inte betalar på angiven tid, så har man ju rätt att ta dröjsmålsränta vilket många glömmer bort. Det blir en del pengar om man håller hårt på det. Om dom fortfarande inte betalar så får man ju skicka det vidare inkl. räntan.
Om det är någon som avsiktligt försöker blåsa dig på mycket pengar så finns ju alltid http://www.balticinkasso.com/ Har aldrig använt mig av dom själv och kommer antagligen inte att göra det men jag har hört talas om dom om dom driver in pengarna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|