FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tja!
Tänkte höra med er andra, som är inom webutveckling hur ni ställer er till förskottsbetalning, dvs. en delbetalning. Vid mindre summor är detta kanske inte mödan värt.... men när det börjar att röra sig över 20-25 000 kanske detta är något man bör tänka på. För trots allt så innebär ju detta en liten trygghet, både för mig som företagare och min kund. Att projektet verkligen blir gjort och att kunden får den produkt som är planerad. Självklart så ska man kolla upp kunden via KF m fl. om det finns några betalningngsanmärkningar. Det jag vill veta hur hur ni andra brukar göra, hur ni ställer er till detta med delbetalning, hur mycket delbetalningen ska vara på, alltså om det finns några riktlinjer man bör följa, t.ex. 30 % av det totala prisetom projektet ligger över 30 000. Likaså vad man bör tänka på när det gäller det juridiska eftersom avtal måste finns med om det redan har skett en delbetalning i förväg. Med hopp om nyttig insikt i detta ämne från er andra. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker nog att en delbetalningen är på plats eftersom arbetskostnaderna börjar ticka från första stund.
Hemsidesprojekt kan ju också ha den tendensen att dra ut på tiden också. Med en förskottsbetalning "stressar" man ju kunden lite så att hans del (ordna bilder, texter etc) av arbetet går fortare. Själv kör jag 1/3 i förskott 1/3 när arbetet skall slutkollas och det sista när allt är klart. Nu kör jag rätt små projekt till kunder jag redan har en relation till i mitt andra arbete. Men de gnäller inte över att få betala i förskott. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Självklart så skrivs ju avtal om vad som händer om ngn av parterna drar sig ur projektet. Att det är jag som företagare som ska ta risker... tja.... vet inte om jag kan hålla med dig om detta.... Men har inget bra argument, inte just nu iaf.... :-) /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Och även om jag känner min lokala hantverkare bra så kan han ibland vilja ha lite betalt före hela arbetet är utfört om han som liten företagare behöver beställa dyrt material för att slutföra det arbete han skall göra. Edit: Även om man inte tar förskottsbetalt bör det åtminstone finnas en skriftlig överenskommelse om betalning och vad som skall göras. Den här branschen är ju inte riktig stabil än om man uttrycker det så... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Vet inte, jag kanske tänker fel, men enligt mig så är det upp till företaget att ha råd att handla in det som krävs eller lägga ner den tid som krävs, det e ju det kunden betalar för, därför lägger man på sitt på priset. Man kan ju inte både äta kakan och vilja ha den kvar..
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Skulle exempelviss min bilmekaniker säga till mig att jag ska betala i förskott om nåt paja på bilen skulle jag vända på foten och gå till en annan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nej du tänker rätt men - Varför skall man inte ta en del i förskott om det gäller en ny kund?
Speciellt inte om det kanske gäller en eller ett par månaders heltidsersättning. Tror knappast du kan beställa arbete hos WM-data eller någon annan aktör på marknaden och räkna med att betala allt efter det att arbetet är till 100% klart. Frågan är snarare varför skall man inte försöka få förskottsbetalt på en del? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Klart man ska försöka, men som kund skulle jag vägra och det är kanske därför jag tänker så. Själv har jag aldrig tagit förskott för arbete jag utför, det jag tar betalt i förskott för är exempelviss annonser, då det kan vara svårt att försöka få pengarna efteråt ibland, och besökare man förmedlar eller kunder går knappas att ta ifrån sen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja men då är ju vi överens
Kan man ta förskottsbetalt så gör man det... ![]() |