FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
letar efter hur ett bra pressmeddelande för en release av en webbplats ska se ut. Har ni några bra exempel eller någon sida som just tar upp detta ämne? Så fram med länkar till exempel så blir jag glad. Tack på förhand. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Några tips:
Ta tid på dig när du utformar ett pressmeddelande. Stressa inte igenom, utan få det rätt. Var säljande, det måste finnas ett nyhetsvärde. Utforma en flera bra rubriker, som du kan tänka slå, som tar upp hela nyheten i några korta maffiga ord. Välj sedan ut en av dem, kanske fråga några du känner vilken av rubrikerna som är mest slagkraftig. Texten i pressmeddelandet: Skriv rätt, stava rätt. Viktigaste först. Upprepa inte företagsnamnet för många gånger. Använd inte för tekniska eller komplicerade ord. Skriv det som det kunde varit en nyhet i en tidning. Många tidningar/nyhetswebbsidor, publicerar pressmeddelanden rakt av, eller kopierar och klistar. Därför måste tidningen kunna använda ditt material. Och som sagt viktigaste först. Avsluta med länkar/telefonnummer till ytterligare information(om det finns) samt kontaktperson. Jag skrev dessa pressmeddelanden när Seek.se lanserades. (support.seek.se/nyheter.php) Uppnådde i princip alla mina mål och fick dem publicerade på en rad webbsidor/tidningar, inte sagt att de jag skrev var så märkvärdiga eller korrekta (men vill gärna intala mig själv att månaders strategiskt planerande gav resultat). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
1 - skriv det du ska säga (förklara, inled, väck intresse)
2.1 - bra och kort argument 2.2 - bra och kort argument 2.3 - bra och kort argument 2 - sammanfatta det du just sagt, kort, konsist och bra. ------ kom ihåg - Logos, Ethos, Pathos. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för tipsen.
![]() Har ni fler länkar, posta då dem! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inga tillägg, men ett konstaterande:
Människor är lata. En pressrelease som måste ändras (annan rubrik, stavfel, meningsuppbyggnad) på ett annat sätt än att man stryker hela meningar (i princip från slutet) har betydligt mindre chans att komma med än en PR som kan publiceras rakt av. Vill man ha med sin PR i olika tidningar som skiljer sig språkmässigt kan man vara tvungen att skriva olika versioner av sin PR för att maximera chansen att komma med i båda tidningarna. kollade på seek.se och det är tre saker som slår mig som kan förbättras i de PR som jag ser det: - Texten är för lång. En normal notis i en tidning är väldigt kort. En PR har störst chans att komma med som en notis så kolla hur långa notiser brukar vara (3-5 meningar typ). - Texten har inga citat. En PR med citat är mer attraktiv då det ger en personlig prägel. Mycket av den informationen som finns i exemplen på seek.se hade kunnat presenteras i citat form, exempelvis: "Många personer surfar in på pornografiska webbsidor av misstag när de sökt efter något helt annat. En hel del föräldrar oroar sig för vad barnen gör på Internet. INGA webbsidor som innehåller pornografiskt, våldrelaterat eller olagligt material blir godkända på Seek.se", säger Nisse Gurra, VD på seek.se - Att avsluta en PR med lite information om företaget (antal anstälda, omsättning, vinst mm) har iaf varit praxis förr, även om det sällan är info som kommer med i en notis så vill kanske journalisten se denna info. Tverksamt om man vill ha med det på sin hemsida. Well, nu stack jag ut hakan så jag får väl ge några exempel på PR jag skrivit (varav en del varit i tidningar): http://www.ntier.se/mainCellRight.php?page...age=1&newsID=10 http://www.ntier.se/mainCellRight.php?page...age=1&newsID=13 http://www.ntier.se/mainCellRight.php?page...age=1&newsID=15 http://www.ntier.se/mainCellRight.php?page...age=1&newsID=16 http://www.ntier.se/mainCellRight.php?page...age=1&newsID=22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Press Release i all ära, men hur är bästa sättet att få ut dom till journalisterna ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Alla tidningar har meiladresser för att ta emot PR av typen "[email protected]". Är du väldigt kåt på att få in dem så spring över med en papperskopia... ![]() Att journalisterna ska få din PR är nog det enklaste... att få dem att ta med den är en betydligt intressantare historia. Edit: Och just ja, maila inte några satans länkar. maila hela PR som TEXT och inget annat. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|