Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sökoptimerings-test

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-16, 17:06 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Ja, som topic lyder hade jag tänkt göra ett Sökoptimerings-test och sedan recensera de olika företagen som är med i testet.

Vad jag grubblar lite är över hur man ska avgöra om företaget är bra eller ej.

Som det är nu hade jag tänkt göra en hemsida som sedan företag får kolla på och sedan ge tips på optimering av sidan.

Har ni några idéer hur testet skulle kunna se ut?

Syftet med testet är helt enkelt att ta reda på vad man får av pengarna som man ger till SEO-företag.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-16, 17:13 #2
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Hahaha! Skulle den här sidan exempelvis vara din sida?

Nää, seriöst ge dig. Det skulle aldrig fungera. Vem ska avgöra om tipsen är bra eller inte, enda sättet vore väl att testa deras tjänster på riktigt. Och sedan se vad de har gjort.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-16, 17:20 #3
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Originally posted by Qo-naq@Jan 16 2005, 18:13
Hahaha! Skulle den här sidan exempelvis vara din sida?

Nää, seriöst ge dig. Det skulle aldrig fungera. Vem ska avgöra om tipsen är bra eller inte, enda sättet vore väl att testa deras tjänster på riktigt. Och sedan se vad de har gjort.
Varför skulle det inte fungera?

Säg såhär: Ett SEO-företag ger 12 grymma SEO-tips. Sedan skulle man helt enkelt kunna jämföra med de andra tipsen, ett företag kanske bara ger två tips och båda tipsen är dåliga/ful knep för att lura sökmotorerna.

Sedan förstår jag inte varför det skulle fungera bättre för att man testar deras tjänster på riktigt? :blink:

Skulle uppskatta om det i fortsättningen bara kommer svar som är seriösa och tror att det är genomförbart med ett sådant test.

Edit: Kan ju även tillägga att sidan inte skulle vara min sida, utan istället en sida som jag gör som i princip är hur värdelös som helst när det gäller sökoptimering.
Oläst 2005-01-16, 18:37 #4
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Så du, som i ett tidigare inlägg ville lära dig seo för att det var för dyrt, skulle sätta upp en sida där olika seoföretag skulle ge kommentarer gratis som du sedan skulle värdera (och givetvis använda dig utav...) :blink:

Om du inte kan seo så kan du inte värdera informationen heller. Dessutom finns inte någon som helst tyngd bakom ditt förslag och inte heller någon vilja för något seo-företag att behöva "bevisa" någonting där.

Och hur skulle de olika förslagen värderas? Du kanske ska sätta upp ett antal domäner och testa under en 6månaders period och sedan helt förbise att endera så konkurerar de olika testerna med varandra eller så är konkuransen olika om det är olike keywords. Suck.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-16, 18:47 #5
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Skulle SEO-företagen göra detta gratis eller hade du tänkt att betala dem? Om de gör det gratis vad säger då att du inte bara tar alla tips som du fått och lägger in det på alla andra sidor som är dina? Jag skulle tro att du har väldigt svårt att få några SEO-företag att ställa upp och lägga tid på att sökoptimera en sida gratis.

Sen finns det väl en del småtävlingar om sådant här redan. Har för mig någon där man skulle göra en sida som hamnar högst upp på Google när man söker på ett specifikt ord. Nu har jag självklart glömt av ordet.

Sen har jag förresten ett tips när det gäller din sida (swegamers). Jag tror du ska lägga betydligt mer krut på att fixa till sidan först innan du försöker får dit besökare. Även om du ligger överst på alla sökmotorer så tror jag att din sida har problem att hålla kvar folk. Varför ska man besöka din sida istället för alla andra dator- och tvspelssidor? Har man en gång gått in på en sida som man inte gillar så krävs det rätt mycket att man ska gå dit igen. Men det är som sagt bara min tanke.

Jag skulle också tabort all reklam på sidan till att börja med eftersom även den bara är ivägen och jag har svårt att tro att den drar in speciellt mycket pengar. Sen när man fått in besökarna på sidan kan man lägga in reklamen igen.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-16, 18:58 #6
Roberts avatar

Roberts avatar

..jag glömde nämna en sak mitt i allt fniss; vem ska betala de länkkampanjer som krävs för att det ska bli något bra resultat öht? Det ligger mycket jobb bakom en optimering, inte bara teoretiska "flytta x till position y" förslag...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-16, 19:13 #7
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Originally posted by WizKid@Jan 16 2005, 19:47
Sen har jag förresten ett tips när det gäller din sida (swegamers). Jag tror du ska lägga betydligt mer krut på att fixa till sidan först innan du försöker får dit besökare. Även om du ligger överst på alla sökmotorer så tror jag att din sida har problem att hålla kvar folk. Varför ska man besöka din sida istället för alla andra dator- och tvspelssidor? Har man en gång gått in på en sida som man inte gillar så krävs det rätt mycket att man ska gå dit igen. Men det är som sagt bara min tanke.

Jag skulle också tabort all reklam på sidan till att börja med eftersom även den bara är ivägen och jag har svårt att tro att den drar in speciellt mycket pengar. Sen när man fått in besökarna på sidan kan man lägga in reklamen igen.
En stor uppdatering är på väg, men sedan förstår jag inte varför du tar upp det här? Är det inte så långt off topic man kan komma? Sedan, vi tjänar inget på reklamen längst upp då de är reklam för Röda Korset och en vattenorganisation - ska jag ta bort de annonserna tycker du?

Om du sedan klagar på Google-annonserna kan jag tillägga att de är lönsamma - iaf i mått med storleken på sidan nu.

Nu över till topic igen
När det gäller Sökoptimerings-testet kommer det säkert bli en vinstsumma till de tre bästa, vi får se. Kan också tillägga att jag inte endast tänker göra testet för egen vinst, eller jo lite, men som någon nämnde tidigare så var jag lite skeptisk till att betala till SEO när man inte har en aning vad man får för pengarna. Detta är ett projekt jag gör för att:

1. Få reda på vad man får för pengarna
2. Göra så att andra får reda vad man får för pengarna

Testet är helt enkelt till för dem som undrar vilket SEO man ska anlita, vilka man tjänar mest på, är inte det intressant att veta? Jag kanske har fel och ska nog låta det vara rena rama djungeln när man ska anlita en SEO.

Sedan nämnde någon om betalning, det kommer inte bli någon betalning - och det kommer inte heller kosta att vara med i testet. Som jag nämnde kan det bli en vinstsumma till de tre bästa SEO, beror på om företag tycker det är intressant att sponsra ett sådant projekt.

Kan också tillägga att SEO som tar betalt för i sin tur betala för AdWord, E-spottning eller liknande kommer ej vara med i testet, utan bara företag som ger tips som att man ska använda divs + css osv, det vill säga uppbyggnaden på webbsidan.
Oläst 2005-01-17, 10:07 #8
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
Och hur hade ni tänkt att detta skulle funka ???

Att komma med förslag?, det kan väl vem som helst göra, och dessutom bra förslag.
Men genomförandet i praktiken då ?, det är ju det som gäller.

Nej, glöm det. Det är inte genomförbart!.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 08:50 #9
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Kan inte mer än hålla med Tjörndesign att detta inte är genomförbart!

och i stil med det Robert på fucele skrev så är varken jag och antagligen heller inget annat SEO företag intresserade av att försöka "bevisa"
sina kunskaper...genom att bjuda på massa tips och råd för att sedan bli rankade på nåt vis...... vi vet själva vad vi går för och vad vi kan.

Det kan verka vara en djungel därute bland SEO företagen

Det viktigaste är nog att man kollar företagets referenser inom sökmotorjobb!
För det finns många som snackar stort och tar dyra pengar men som knappt fått upp sin första kund bland TOP-10 träffar i sökmotorerna.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 09:48 #10
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Äh, skärp dig.. klart det inte är genomförbart. Att du dessutom skriver att det till viss del är för egen vinning..? Jag tror det är mer eller mindre allmänt känt vilka företag som kan SEO i sverige, en del är representerade här på WN - läs i denna kategorin så märks det rätt snabbt vilka företag som har kunskaper inom området samt vilka man ska akta sig för..

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017