Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilken program använder ni för att mäta statistik?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-15, 02:50 #11
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
www.reinvigorate.net har en otroligt bra gratistjänst! *rekommenderas*
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 10:52 #12
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
håller på med en egen app, som nog kommer bli bra/billigt...
http://www.hoglind.org/hms/

det som är både bra och lite svårt att få till på ett
överskådligt vis är ju rörelsen inom sidan... entry och exit points
och liknande.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 15:43 #13
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by Bengt@Jan 14 2005, 20:18

Jag menar "unika besökare" (UB) t.ex., det verkar finnas ungefär lika många vetenskapliga definitioner av den enheten som det finns webmasters.
Så, vad SKA man mäta med, och HUR ska man mäta - ja, det är väl egentligen din fråga? Den frågan har inget svar, det har jag blivit helt säker på. Alltså inget svar som kan fullt ut accepteras, annars finns det tusentals olika svar. (Tacka vet jag Ohms lag.)
Resultatet av detta är att en webmaster kan påstå sig ha nästan vilket antal UB som helst utan att rodna allt för mycket. Mätt på något sätt kan det säkert vara sant.
Det som behövs är naturligtvis en standardisering - precis vad som alltid har behövts vad man än vill mäta. En exakt och noggrannt nedskriven specifikation för UB som antas av alla berörda som en standard.
[/quote]
Just nu har jag min statistiktjänst inställd på att räkna besökare som återkommer efter 1 timme som unika. Jag har funderat på om detta är för lite och om man inte skulle öka detta till kanske 2-3 timmar, eller möjligtvis även en hel dag. Jag vill gärna ha en så rättvis statistik som möjligt när jag använder denna i marknadsföring etc. Men samtidigt vill man inte "sänka" sina UB siffror när andra inte mäter på samma sätt. Standard saknas, det vet vi, men hur mäter den typiske webbmastern? Bör jag ha 1-timmes unika eller ska jag öka det?
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 20:28 #14
Patrik Hs avatar
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem
Patrik Hs avatar

Vi mäter trafik i jämförelse med KIA-standard. Jag har skrivit ihop ett eget library (några rader PHP-kod som efterliknar standarden) som loggar aktiviteten per timme, dag, vecka och månad i en MySQL-databas. Med webalizer har vi ca 800 000 "visits" per månad, men med vårt eget cookie-baserade library har vi runt 300 000 unika webbläsare vilket är lite mer rättvisande.

En sak är säker, webalizer ger mycket glada siffror, vi har enligt den uppåt 30 miljoner sidvisningar, men vårt eget system rapporterar knappt 20 miljoner och jag tror det mest beror på att webalizer inte ser skillnad på robotar och webbläsare.
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 22:15 #15
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Patrik H@Jan 15 2005, 21:28
Vi mäter trafik i jämförelse med KIA-standard. Jag har skrivit ihop ett eget library (några rader PHP-kod som efterliknar standarden) som loggar aktiviteten per timme, dag, vecka och månad i en MySQL-databas. Med webalizer har vi ca 800 000 "visits" per månad, men med vårt eget cookie-baserade library har vi runt 300 000 unika webbläsare vilket är lite mer rättvisande.
Kör själv webalizer. Om du jämför siffran "sites" som finns i webalizer med ditt egna system hur väl stämmer det överrens? På min sidan är "visits" ca 3 ggr högre än "sites" på en månad och det verkar ju stämma rätt bra överrens om man jämför ditt system med "visits" i webalizer. Skulle vara intressant att veta om "sites" är en bra jämförelsesiffra om man vill jämföra sig med de siter som mäter med KIA-standarden.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-16, 01:11 #16
Patrik Hs avatar
Medlem

Medlem
Patrik Hs avatar

Jag antar att "sites" i webalizer representerar unika IP-adresser under mätperioden och den står på lite drygt 290 000 per månad. Så i vårt fall är den i jämförelse med unika webbläsare.
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-16, 13:34 #17
Jesper Bs avatar
Jesper B Jesper B är inte uppkopplad
Medlem

Jesper B Jesper B är inte uppkopplad
Medlem
Jesper Bs avatar

Citat:
Originally posted by Nostra@Jan 13 2005, 20:13
Vet inte om ni kanske har haft uppe liknande fråga men efter lite sökning så hittade jag ingen liknande tråd. Eftersom de flesta här bedriver siter så vore det intressant att veta hur ni mäter era besökare.
Modlogan.
Jesper B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017