FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
www.reinvigorate.net har en otroligt bra gratistjänst! *rekommenderas*
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
håller på med en egen app, som nog kommer bli bra/billigt...
http://www.hoglind.org/hms/ det som är både bra och lite svårt att få till på ett överskådligt vis är ju rörelsen inom sidan... entry och exit points och liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag menar "unika besökare" (UB) t.ex., det verkar finnas ungefär lika många vetenskapliga definitioner av den enheten som det finns webmasters. Så, vad SKA man mäta med, och HUR ska man mäta - ja, det är väl egentligen din fråga? Den frågan har inget svar, det har jag blivit helt säker på. Alltså inget svar som kan fullt ut accepteras, annars finns det tusentals olika svar. (Tacka vet jag Ohms lag.) Resultatet av detta är att en webmaster kan påstå sig ha nästan vilket antal UB som helst utan att rodna allt för mycket. Mätt på något sätt kan det säkert vara sant. Det som behövs är naturligtvis en standardisering - precis vad som alltid har behövts vad man än vill mäta. En exakt och noggrannt nedskriven specifikation för UB som antas av alla berörda som en standard. [/quote] Just nu har jag min statistiktjänst inställd på att räkna besökare som återkommer efter 1 timme som unika. Jag har funderat på om detta är för lite och om man inte skulle öka detta till kanske 2-3 timmar, eller möjligtvis även en hel dag. Jag vill gärna ha en så rättvis statistik som möjligt när jag använder denna i marknadsföring etc. Men samtidigt vill man inte "sänka" sina UB siffror när andra inte mäter på samma sätt. Standard saknas, det vet vi, men hur mäter den typiske webbmastern? Bör jag ha 1-timmes unika eller ska jag öka det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Vi mäter trafik i jämförelse med KIA-standard. Jag har skrivit ihop ett eget library (några rader PHP-kod som efterliknar standarden) som loggar aktiviteten per timme, dag, vecka och månad i en MySQL-databas. Med webalizer har vi ca 800 000 "visits" per månad, men med vårt eget cookie-baserade library har vi runt 300 000 unika webbläsare vilket är lite mer rättvisande.
En sak är säker, webalizer ger mycket glada siffror, vi har enligt den uppåt 30 miljoner sidvisningar, men vårt eget system rapporterar knappt 20 miljoner och jag tror det mest beror på att webalizer inte ser skillnad på robotar och webbläsare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag antar att "sites" i webalizer representerar unika IP-adresser under mätperioden och den står på lite drygt 290 000 per månad. Så i vårt fall är den i jämförelse med unika webbläsare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|