FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan, äntligen har jag hittat ett forum där man kan ta upp sådana här frågor och jag behöver lite tips och vägledning .
Historien är så här kort å gott..... Vi är ett reseföretag som har 3 egna bussar och har linjetrafik mellan Sverige och Ungern och detta har vi bedrivit i över 15 år. Men nu år 2004 var det katastrof och 2 av våra förare gick bakom våra ryggar och, tog avsked och startade en egen bussfirma efter att vi har lärt upp dom i flera år. Dom har nu en egen hemsida, broschyr och har i stort sett kopierat våran tidtabell och resevillkor och bara ändrat lite på avresetiderna och några ord . Vi är medlem i BR bussbranschen och dom är blinda, märker ingenting. Men största frågan är just deras webbsida vars ideér är klart uppbyggt från våra. tillägg: Vi har copyright på våra sidor och dom har också lagt dit en copyright på deras sidor vilket var kopierat från oss. Senast redigerad av Siddan den 2011-07-25 klockan 15:07 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Om inte detta kan anses gälla så har vi ju immaterialrätten, närastående rättigheter, som även de uppkommer formlöst och inte ens kräver verkshöjd. Exempel på detta är tex fotorätten, osvv... mao, stäm dem om ni vill, det komemr nog gå vägen om ni kan : 1 - bevisa vem som skapat verken 2 - bevisa att det är stora likheter vh björne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
ok tack för svaret, bara till vem ska man skriva till. Det har jag svårt att hitta
Senast redigerad av Siddan den 2011-07-16 klockan 09:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du skriver att dom har tagit idéer från er. Innebär det att deras verk endast är influerat av erat verk eller pratar vi om direkt kopiering här?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Båda och egentligen
Hållplatser är samma, tiderna bara ändrade en aning men bara det att dom fortsätter till Rumänien istället. Du kan visserligen inte se broshyren men den är också näst intill identiskt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Det finns ju en skillnad i exakt vad dom har kopierat. Den info dom har i skallen, dvs tidtabeller etc tror jag inte ägs av er såtillvida det inte stod i deras anställningskontrakt att de har någon form av nda eller regler om att dom inte får bedriva liknande verksamhet. Skulle inte tro att det förekommer bland busschaufförer, är väl bara konsulter som har sådana klausuler i sina kontrakt; (på sin höjd). När jag var konsult (7års tid) så var allt bara hemligt så länge jag jobbade med det. Det jag lärt mig under uppdragen kunde ju inte kunden stoppa på något vis (gäller bara kunskaper; företagshemligheter etc är ju en annnan femma).
Ang. broschyren: det är ju en trycksak, så där kan det ju bli fråga om kopiering av layout och texter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om man gör ett arbete som en följd av en anställning, tex att person x gör en text på företaget han jobbar på. Och sedan han slutar och startar en likadan verksamhet. Så har han upphovsrätten på sitt verk, och får använda det hur han vill. Den tidigare arbetsgivaren får dock använda det inom det område det var ursprungligen tänkt för...
Men om person x inte är den som har skapat verket, så har antingen det gamla företaget, eller nån annan anställd upphovsrätt på det (kan ju ha avtalats om). Som jag sa tidigare, om det är tillräckligt lika, så har de inte en chans i h..ete att få rätten på sin sida, om ni kan leda i bevis att det är ni som skapat det... Kom ihåg, att allt skapat material, automatiskt har skydd i URL om det uppnår verkshöjd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
ok tack för svaret
ännu ett bevis på att svartåkare och lata fuskare är dom som kommer längst, inget att göra något åt för övrigt är det väldigt roligt när vi har allting lagligt(tillstånd m.m), vi kämpar på och att vi har haft mycket mer beskymmer med kontroll och tillstånds förlängning än alla svarta buss företag i sverige tillsammans |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Resevillkoren är väl bara en förändring av branschstandard? Nu är det iofs ett bra tag sedan jag jobbade i bussbranschen men det blir nog svårt att uppvisa upphovsrätt till den delen. Annars så kan jag tipsa om att i anställningsavtalet ha de klausuler som behövs för att anställda inte får starta eller driva konkurrerande verksamhet inom x antal år efter anställningens upphörande samt att de inte får använda material - de skapat/gjort/tagit del av - i annan verksamhet eller yppa till tredje part. De flesta större företagen har de klausulerna med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja det är sant det med avtalet. Just för en annan gammal anställd ville vi att han skulle skriva på och även vår revisor sa det till honom men han vägrade och det var då vi blev mistänktsamma mot honom och därav blev vi osams. Han fick en liten kompetens med oss och nu försöker han bedriva verksamheten för sig själv med hjälp av ett annat reseföretag.
Vi har alla historier men men Vi måste helt enkelt bli hårda med avtalen nu för tiden. Vi har helt enkelt varit för vänliga |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|