FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
blocket hotar med stämning, mot allaanonser.se
http://www.resume.se/artikel-art_id=9028.html Tror inte att blocket kan lyckas med något sånt utan att fallet bara ger lite extra publicering åt allaanonser Det har ju funnits två typer av "meta annonssidor" de som lägger in en annons på ett dussintal mindre sidor och de som söker igenom ett dussintal sidor och publicerar resultaten. Tror att den sistnämda kommer att vinna och att detta kommer att bli det slutliga genombrottet för gratis privatannonser på nätet. Även om gratisannonssidan inte är så stor som tex tillsalu.net så ökar ändå chansen för avslut genom att annonser visas på tex allaanonser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför egentligen? Borde det inte ge trafik? Kanske blockets servrar belastas för hårt av andra sidor(likt allaannonser.se, annonsguiden.nu mfl) som ständigt kollar och laddar ner nya annonser? Varför inte blocka deras ip bara?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att Blocket vinner detta enkelt, om de vill. Det finns dock endå enklare metoder för Blocket att stoppa denna "sökmotor", med tekniska medel.
Alla annonser motiverar sin rätt att återpublicera Blockets katalog (med katalogskydd!) med att: "Alla annonser.se söker igenom ett fyrtiotal annonssajter. Ingen annan har hittills klagat på deras verksamhet." vilket måste vara det sämst motiv de kunde ha hittat på. Alla annonser har ju inte funnits så länge och tidigare har ingen hunnit se huruvida denna "sökmotorer" ger t.ex. Blocket fler betalande kunder eller färre. Nu har Blocket antagligen dragit slutsatsen att de förlorar på att visa sina annonser hos andra än dem själva, och alltså vill nyttja sin rätt att inte visa sitt material hos dessa. Vidare säger Alla annonser: "- Om Blocket vill kan de själva stänga ute oss. Men då stänger de även ute Google och Altavista och det vill de väl inte." vilket är rent bullshit. Anser Alla annonser att de har en "riktig" sökmotor så ska/bör det finnas sätt att stoppa makinavläsning av sin webbsida av en specifik sökmotor. Det går utmärk att välja att inte finnas med hos Google, men tillåta att Altavista indexerar min sida mha en robots.txt-fil. Annars får väl Blocket spärra Alla annonsers IP:n; Alla annonser har säkert inte tillgäng till så många IP:n att det blir ohanterligt. Som sagt, Blocket vinner lätt. Gör det det innebär det, i princip, att jag t.ex. kan kopiera jag hela hitta.se:s telefonkatalog och visa på min sajt, bara jag länkar telefonnummret till hitta.se ![]() Jag hoppas Blocket stämmer dem så vi får se hur det slutar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nästan samma info finns på SvD:
www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8900912.asp (SvD är delägare i Blocket). Där står det dock att Alla annonser säger: "Och Blocket kan självt stänga ute oss från sin sida om de vill, säger Lennart Jonsson." vilket troligen stämmer bättre med verkligheten. Å andra sidan, om Alla annonser inte har med Blocket:s annonser så är värdet på Alla annonser i princip noll - "finansiärerna" blir säkert glada ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
blocket är mindre än 1/3 av annonserna på alla annonser och när folk märker att de får sålt sina prylar genom att lägga in dem gratis på tillsalu.net eller andra gratissidor som söks igenom av tex allaannonser så kommer den andelen att minska. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tycker att B Locket skall sluta larva sig. Bara spärra allaannonser från att kunna hämta annonserna, så är det klart! Fast å andra sidan kan jag tänka mig att de skulle lägga det på ett annat IP och fortsätta köra....så kanske B Locket gör rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag slänger mina gamla grejer bara istället.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|