Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

blocket hotar med stämning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-22, 09:20 #31
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by se7en@Jan 22 2005, 04:20
Med tanke på att allaannonser fick riktigt mycket gratisreklam och samtidigt en förklaring hur deras site funkar.. Kanske marknadsföringstaktik från allaannonser.. vem vet :lol:
Klart att detta är ett PR-trick. Vem hade inte gått ut till tidningar ifall man satt i samma situation?

Själv kan jag inte hålla med dig Davve, Blocket ägs av Aftonbladet och är därmed en spelare som kommer finnas länge. Det svåra för de annonsmarknader som finns idag verkar vara brist på köpare, för att få in annonser verkar inte vara några problem.

När jag har försökt sälja prylar på olika annonsmarknader så har faktiskt det mesta inte blivit sålt på de annonsmarknader jag provat som varit gratis, tyvärr. På Blockat har jag däremot fått ett samtal angående samma produkt med samma annonstext efter bara en timme.

Jag tror att anledningen till att Blocket inte vill släppa ifrån sig sina länkar till Allaannonser.se är ju för att de förlorar pengar. För varje undersida de inte visar så försvinner ju pengar från annonsexponering, något som trots allt är en stor intäktkälla för Blocket idag. Om varje besökare slipper besöka 2-10 sidor för att hitta den produkt de söker efter, så är det ju trots allt minst 2.000.000 bannerexponeringar som Blocket missar.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 09:58 #32
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jo, jag säger inte att de ska lägga ner, men de kommer garranterat förlora sin plats i toppen. Vad gäller köpare så är det väl självklart att om du annonserar på en sida med 1 000 000 besökare så får du fler svar än på en sida med 10 000 besökare. Med enligt mig kommer några sidor som har 10 000 besök idag komma upp i samma antal som blocket har idag och då kommer det gå att sälja lika lätt på båda. Men för att nå dit krävs det att man arbetar heltid med det under några år, utan att det ger tillräckligt med pengar.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 22:16 #33
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Flitig postare

I Realtid kommenterar även Koll.se anonnssöksajten Allaannonser
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid765.dbp.asp

"Blocket ska ju vidta rättsliga åtgärder och om de förlorar så kommer vi annonsaktörer att gå ihop."

Är det inte så att Blocket har lagt till en robots.txt (www.blocket.se/robots.txt) nu? Den fanns väl inte tidigare? (Dess HTTP-svar ger: Last-Modified: Wed, 19 Jan 2005 16:18:29 GMT, så den borde vara lite ny!)

Spännande, spännande. Blocket och Koll bör vinna detta ganska lätt. Sökmotorer av den typ som Allaannonser kör tror jag upplevs av annonssajterna som ett stort hot. Den dag Allaannonser fått en stor mängd återkommande besökare som är intresserade av köp & sälj, kan de enkelt konkurrera ut både Blocket och Koll.se genom att publicera "sina egna" annonser (ev till och med mot betalning), och därmed inte leda några besökare alls vidare till dem Blocket och övriga.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-22, 10:18 #34
Flitig postare

Flitig postare

Blocket forstätter hota om stämning, denna gång är det Annonsguiden enligt www.nyteknik.se/art/39076
Kom till saken någon gång då ;-)
Oläst 2005-02-22, 10:20 #35
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Citat:
Originally posted by nicclas@Feb 22 2005, 10:18
Blocket forstätter hota om stämning, denna gång är det Annonsguiden enligt www.nyteknik.se/art/39076
Kom till saken någon gång då ;-)
Jag satt faktiskt och funderade på just det häromdagen och tyckte det var konstigt att dom bara gav sig på allaannonser...
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-22, 10:37 #36
zilda zilda är inte uppkopplad
Medlem

zilda zilda är inte uppkopplad
Medlem

Intressant, då ger dom sig indirekt på pricerunner eftersom dom sammarbetar med annonsguiden för sina köp & sälj annonser.
zilda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-22, 23:05 #37
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
http://www.idg.se/ArticlePages/200502/22/2...350_PFA.dbp.asp
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 09:07 #38
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Enligt artikeln i Resumé (första inlägget i tråden) skulle allaannonser.se sluta indexera Blocket senast den 17:e januari för att inte bli stämda.

Såvitt jag kan se indexerar de fortfarande Blocket.. så, är det någon som hört nåt nytt? Är mycket nyfiken på var det slutar..
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-12, 16:35 #39
Flitig postare

Flitig postare

Idag har IDG en artikel där det låter som om Blocket "nu" kommer att stämma Allaannonser:

"Allaannonser stäms för intrång av Blocket":
idg.se/ArticlePages/200504/12/20050412142333_CS/20050412142333_CS.dbp.asp

"Enligt Jonas Söderqvist gör Allaannonser inget fel och företaget kommer inte att ge sig på grund av stämningen.
– Vi kommer att slåss för vår rätt att existera. Vi är övertygade om att vi har rätt och att det vi gör är lagligt, säger han. "

Jonas verkar dock inte vilja förstå att det är Blocket som äger/ansvarar för materialet, och att Blocket har rätt att inte behöva dela med sig av det till Allaannonser, om de nu inte vill det. Allaannonser borde ha slutat indexera Blockets sajt den dagen som Blocket meddelade att de inte ville bli indexerade av Allaannonser.

Som Allaannonser beter sig nu, tycker jag, att de förstör för (oss) andra som bygger specialicerade sökmotorer och prisagenter :-(
Oläst 2005-04-12, 16:43 #40
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag anser att allaannonser har exakt samma rätt som google att indexera blockets innehåll.

Robots.txt är enkel att använda. Om blocket behöver hjälp kan de säkert fråga kunniga människor här på forumet.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017