FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Själv kan jag inte hålla med dig Davve, Blocket ägs av Aftonbladet och är därmed en spelare som kommer finnas länge. Det svåra för de annonsmarknader som finns idag verkar vara brist på köpare, för att få in annonser verkar inte vara några problem. När jag har försökt sälja prylar på olika annonsmarknader så har faktiskt det mesta inte blivit sålt på de annonsmarknader jag provat som varit gratis, tyvärr. På Blockat har jag däremot fått ett samtal angående samma produkt med samma annonstext efter bara en timme. Jag tror att anledningen till att Blocket inte vill släppa ifrån sig sina länkar till Allaannonser.se är ju för att de förlorar pengar. För varje undersida de inte visar så försvinner ju pengar från annonsexponering, något som trots allt är en stor intäktkälla för Blocket idag. Om varje besökare slipper besöka 2-10 sidor för att hitta den produkt de söker efter, så är det ju trots allt minst 2.000.000 bannerexponeringar som Blocket missar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jo, jag säger inte att de ska lägga ner, men de kommer garranterat förlora sin plats i toppen. Vad gäller köpare så är det väl självklart att om du annonserar på en sida med 1 000 000 besökare så får du fler svar än på en sida med 10 000 besökare. Med enligt mig kommer några sidor som har 10 000 besök idag komma upp i samma antal som blocket har idag och då kommer det gå att sälja lika lätt på båda. Men för att nå dit krävs det att man arbetar heltid med det under några år, utan att det ger tillräckligt med pengar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I Realtid kommenterar även Koll.se anonnssöksajten Allaannonser
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid765.dbp.asp "Blocket ska ju vidta rättsliga åtgärder och om de förlorar så kommer vi annonsaktörer att gå ihop." Är det inte så att Blocket har lagt till en robots.txt (www.blocket.se/robots.txt) nu? Den fanns väl inte tidigare? (Dess HTTP-svar ger: Last-Modified: Wed, 19 Jan 2005 16:18:29 GMT, så den borde vara lite ny!) Spännande, spännande. Blocket och Koll bör vinna detta ganska lätt. Sökmotorer av den typ som Allaannonser kör tror jag upplevs av annonssajterna som ett stort hot. Den dag Allaannonser fått en stor mängd återkommande besökare som är intresserade av köp & sälj, kan de enkelt konkurrera ut både Blocket och Koll.se genom att publicera "sina egna" annonser (ev till och med mot betalning), och därmed inte leda några besökare alls vidare till dem Blocket och övriga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Blocket forstätter hota om stämning, denna gång är det Annonsguiden enligt www.nyteknik.se/art/39076
Kom till saken någon gång då ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant, då ger dom sig indirekt på pricerunner eftersom dom sammarbetar med annonsguiden för sina köp & sälj annonser.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Enligt artikeln i Resumé (första inlägget i tråden) skulle allaannonser.se sluta indexera Blocket senast den 17:e januari för att inte bli stämda.
Såvitt jag kan se indexerar de fortfarande Blocket.. så, är det någon som hört nåt nytt? Är mycket nyfiken på var det slutar.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Idag har IDG en artikel där det låter som om Blocket "nu" kommer att stämma Allaannonser:
"Allaannonser stäms för intrång av Blocket": idg.se/ArticlePages/200504/12/20050412142333_CS/20050412142333_CS.dbp.asp "Enligt Jonas Söderqvist gör Allaannonser inget fel och företaget kommer inte att ge sig på grund av stämningen. – Vi kommer att slåss för vår rätt att existera. Vi är övertygade om att vi har rätt och att det vi gör är lagligt, säger han. " Jonas verkar dock inte vilja förstå att det är Blocket som äger/ansvarar för materialet, och att Blocket har rätt att inte behöva dela med sig av det till Allaannonser, om de nu inte vill det. Allaannonser borde ha slutat indexera Blockets sajt den dagen som Blocket meddelade att de inte ville bli indexerade av Allaannonser. Som Allaannonser beter sig nu, tycker jag, att de förstör för (oss) andra som bygger specialicerade sökmotorer och prisagenter :-( |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag anser att allaannonser har exakt samma rätt som google att indexera blockets innehåll.
Robots.txt är enkel att använda. Om blocket behöver hjälp kan de säkert fråga kunniga människor här på forumet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|