Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

blocket hotar med stämning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-15, 02:49 #21
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Joels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jake
Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Detta ska bli intressant att följa. I flera andta länder är detta helt olagligt, och det har varit många rättsfall där företag utan avtal djuplänkat till artiklar, annonser, musikfiler, etc. blivit dömda för brott mot upphovsrättslagen.
Detta kan väl inte kallas djuplänkning direkt, då ju själva annonsen öppnas i ett nytt fönster hos orginalsidan.

Jag tror ivilket fall att blocket bränner sig.
I och med en process kommer det antagligen skrivas om allaannonser så att sidan blir känd för allmänheten och antag sedan att blocket tas bort från allaanonser.
Då skulle det fortfarande finnas dubbelt så många annonser, med en bättre sökfunktion där jämfört med blocket
var skulle man välja att söka i första hand...
Ärligt talat? Jag skulle fortf. vilja gå in på blocket och kolla där, eller någon annan sida som har ALLA annonser, inklusive blockets indexerade. i 90% av fallen jag köpt något begagnat har det kommit från blocket(resten tradera).
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 13:58 #22
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Realtid.se följer upp detta på:

Länk

Där står bl.a.:

"På Allaannonser.se är det sju anställda som kollar igenom de nya sidorna. Eftersom det handlar om 50.000 nya annonser varje dag är det dock omöjligt för Allaannonser.se att granska alla."
Hmm, jag har dock lite svårt att tro att Allaannonser har sju personer på heltid som granskar (andras) annonser.

Blocket verkar hellre betala för exponering, för att på detta sätt själv kunna välja var de finns presenterade:

"– Vi köper vår egen marknadsföring och är restriktiva med det. Som det är nu reagerar våra privatannonsörer på att deras annonser sprids ut lite varstans. Det är inte deras önskan, säger Pierre Siri."

Doch verkar det nu (tyvärr) tveksamt om det blir någon stämning:

"Om Blocket.se kommer att gå vidare med en stämning av Allaannonser.se vill Pierre Siri inte gå in på. Klart är däremot att han vill veta vad som gäller."
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 15:08 #23
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by nicclas@Jan 21 2005, 13:58
Som det är nu reagerar våra privatannonsörer på att deras annonser sprids ut lite varstans. Det är inte deras önskan, säger Pierre Siri.
Ja, jag skulle vara jätteupprörd om min annons fanns överallt och jag fick sålt mina varor snabbare. Hemskt! :lol:
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 16:24 #24
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MusikGuru
Citat:
Ursprungligen postat av nicclas
Som det är nu reagerar våra privatannonsörer på att deras annonser sprids ut lite varstans. Det är inte deras önskan, säger Pierre Siri.
Ja, jag skulle vara jätteupprörd om min annons fanns överallt och jag fick sålt mina varor snabbare. Hemskt! :lol:
Detta händer även mig, jag fick ett riktigt ilsket mail av en annonsör som hittade sin annons länkad via Google. I detta fallet handlade det om okunskap, vilket jag även tror handlar om en del av de annonsörer som reagerat på att deras annonser via b locket spritts "lite varstans".
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 18:55 #25
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Jag ser det inte som att annonsen sprids, den finns ju kvar på blockets servrar. Det sidorna(eller google or whatever) gör är ju att sprida länken till annonsen. Det om något borde inte den med kunskap, misstycka till, tycker jag i alla fall.
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 19:44 #26
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Känns som att Blocket blir mer och mer "aggro" kanske har det med konkurrensen att göra? Men lite trist är det att så snart en verksamhet/företag blir stort så ska det stämmas till höger och vänster. De blir paranoida och känner sig hotade, när de är som starkast. Det vore mer normalt med den strategin när man är nystartad och sårbar.

Det är nog bara jag som är naiv, men jag tror inte att Blocket vinner på den här "microsoft-attityden" i det långa loppet. Med tiden får de opinionen emot sig och annonsörerna sviker till förmån till någon annons-portal som framstår som "nice".

Mvh /Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 02:40 #27
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Jag tror att förklaringen till det är ganska enkel. Blocket märker nog att konkurransen blir allt hårdare och att de på sikt inte kan ta betalt för alla annonser där. De kanske redan minskar i omsättning och gör allt för att några sidor ska läggas ner? Personligen tror jag inte det är möjligt för blocket att hålla sig på plats 1 längre än 5 år till, vi märker på komis, att fler och fler för var dag kommer till oss och det betyder vara att folk söker alternativa lösningar som inte kostar något. Och håller blocket på med den atityden kommer de förstöra för sig själva till slut...
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 03:20 #28
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Håller med dig Davve till 100%. Med tanke på att allaannonser fick riktigt mycket gratisreklam och samtidigt en förklaring hur deras site funkar.. Kanske marknadsföringstaktik från allaannonser.. vem vet :lol:
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 05:26 #29
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Om jag inte mins helt fel så startade blocket med gratis annonser som senare blev betal annonser.
ett företag måste tjäna pengar för att överleva.
Oläst 2005-01-22, 05:50 #30
Davves avatar

Davves avatar

Citat:
Om jag inte mins helt fel så startade blocket med gratis annonser som senare blev betal annonser.
ett företag måste tjäna pengar för att överleva.
Men nu är det ju inte tal om att det är fel, klart man ska ta betalt om man kan det. Saken är den att när alla mindre aktörer kommer börja räknas som stora i Sverige, vilket inte tar mer än 5-7 år om man arbetar heltid med det, så kommer blocket att slåss ut mer och mer. Med tanke på deras kostnader så har de inte råd att erbjuda gratis annonser nu längre, därför tror jag inte att de har någon framtid på sikt. Inte om de inte gör något åt saken i tid.

Redan idag finns det annonssidor som börjar närma sig blocket och tiden gör sitt. Folk kommer att välja gratisalternativ när den möjligheten finns. Idag har blocket lite drygt 1 000 000 unika besök i månaden, men inom några år kommer inte de vara ensamna om det antalet och då blir det svårt att vara konkurrenskraftiga med deras priser.

Sverige är en liten marknad och här sprider sig allt fort. Blocket har varit ledande i många år, men då fanns nästan ingen konkurrens. Vänta och se inom 4-5 år bara, då lär vi se fler som har råd med TV reklam och då är blockets tid förbi...

Killar som sålde företaget, har gjort det i rätt tidpunkt. Om 5 år skulle de nog inte få lika mycket betalt.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017