FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har fått en kund som vill att inte hela webbadressen syns i adressfälltet då man surfar runt på hans sida. Ex. i stället för att stå www.companyname.se/folder/page1.aspx?arg1=4 så skall det bara stå www.companyname.se oavsett vart på sighten man befinner sig.
Jag vet att detta går att lösa med till exempel object taggen eller frames men det får till effekt att att om man skriver ut sidan så skrivs även scrollbars ut vilket kunden inte vill ska ske. Jag har försökt att lösa det hela med javascrip men det har fått till effekt att jag verkligen också byter sida som jag befiner mig på och inte bara det som visas som URL i min browser. Någon som vet om det här går att lösa och i sådana fall hur? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tror du får göra en osynlig frame för att åstakomma detta....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
han menar nog att du ska skapa en ny sida med en enda frame så att all navigering på sajten sker i en frame (som tar upp hela browserytan) istf "direkt" i browsern.
Dock är min erfarenhet att om man förklarar nackdelen med att dölja den riktiga URLen (dvs att folk inte kan bookmarka en speciell sida t.ex) så brukar de flesta som är vid sina sinnes fulla bruk förstå att det kanske inte är så dumt ändå... Och vips har man inte längre ett problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Kod:
<html> <head> <title>DIN TITEL</title> </head> <frameset rows="100%,*" border="0" frameborder="0"> <frame src="http://DINURL.com" name="main" scrolling="auto"> </frameset> </html>
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
"Jag vet att detta går att lösa med till exempel object taggen eller frames men det får till effekt att att om man skriver ut sidan så skrivs även scrollbars ut vilket kunden inte vill ska ske." Om ni provar att ta på förhandsgranska i IE eller skriva ut sidan på skrivare så ser ni att även scrollbarsen skrivs ut om sidan som hänvisas till i stället för DINURL.com är lång. Dessutom så skrivs inte det som ligger efter första sidan ut. Jag vet att besökaren av sidan kan ordna det genom att öppna sidan i en ny frame och skriva ut eller liknade metoder. Hemsidan som kunden skall ha skall dock vara gjord för folk med väldigt liten datorkunskap vilket gör att kunden inte vill ha det på det viset. Kort sagt tror jag det behövs en lösning som inte baseras på frames som javascript till exempel men om någon skulle lyckas knäcka problemet med frames trots allt så är det ju självklart välkommet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
vad du kan göra är att låta alla länkar vara formulär med post metod.
på huvudsidan kollar du efter vilket dokument som efterfrågas och skickar med det som en include. glöm dock inte bort att göra en funktion för att generera ett bokmärke till querystring och i övrigt ha en väldigt tydlig navigation på sidan. ska väl också säga att jag inte heller jag gillar att man döljer saker från användare - webläsaren är en dokumentläsare och jag vill gärna veta vilket dokument jag läser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
http://www.hoglind.org/blog/index.php?p=43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om jag förstår magentos förslag rätt så faller nog det på att jag inte kan ha alla länkar som formulär med post som method men tack ändå för idén
Björns lösningsmetod löser faktiskt mycket av mina problem här. Med hans metod kunde jag ta bort scrollarna från utskrifterna (med overflow:hidden ![]() Flera har också påpekat att det är dumt att över huvud taget dölja addressen och det kan jag kanske hålla med om. Då jag gör sidan för en kund så påpekar jag dock för och nackdelar med vissa metoder och vad som är möjligt att göra och eventuella rekomendationer. Sen är det upp till kunden om han/hon vill följa mina rekomendationer eller inte. Det är ju trots allt kundens sida och därmed kunden som måste få ha sista ordet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||