Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dölj delar av URL

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-11, 12:58 #1
PeterS PeterS är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
Nykomling

Jag har fått en kund som vill att inte hela webbadressen syns i adressfälltet då man surfar runt på hans sida. Ex. i stället för att stå www.companyname.se/folder/page1.aspx?arg1=4 så skall det bara stå www.companyname.se oavsett vart på sighten man befinner sig.

Jag vet att detta går att lösa med till exempel object taggen eller frames men det får till effekt att att om man skriver ut sidan så skrivs även scrollbars ut vilket kunden inte vill ska ske. Jag har försökt att lösa det hela med javascrip men det har fått till effekt att jag verkligen också byter sida som jag befiner mig på och inte bara det som visas som URL i min browser. Någon som vet om det här går att lösa och i sådana fall hur?
PeterS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 13:04 #2
it_takes_twos avatar
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling
it_takes_twos avatar

Reg.datum: Jul 2004
Tror du får göra en osynlig frame för att åstakomma detta....
it_takes_two är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 15:24 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by it_takes_two@Jan 11 2005, 14:04
Tror du får göra en osynlig frame för att åstakomma detta....
Är inte riktigt säker på vad du menar med osynliga frames här. Om du menar att jag skall dölja ram och scrollbars så får det ju till följd att jag inte kan scrolla sidan vilket behövs kunnas göras.
Oläst 2005-01-11, 16:05 #4
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
han menar nog att du ska skapa en ny sida med en enda frame så att all navigering på sajten sker i en frame (som tar upp hela browserytan) istf "direkt" i browsern.

Dock är min erfarenhet att om man förklarar nackdelen med att dölja den riktiga URLen (dvs att folk inte kan bookmarka en speciell sida t.ex) så brukar de flesta som är vid sina sinnes fulla bruk förstå att det kanske inte är så dumt ändå... Och vips har man inte längre ett problem.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 16:25 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Kod:
<html>
<head>
<title>DIN TITEL</title>
</head>
<frameset rows="100%,*" border="0" frameborder="0">
<frame src="http://DINURL.com" name="main" scrolling="auto">
</frameset> 
</html>
Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 17:44 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Thomas@Jan 11 2005, 17:25
Kod:
<html>
<head>
<title>DIN TITEL</title>
</head>
<frameset rows="100%,*" border="0" frameborder="0">
<frame src="http://DINURL.com" name="main" scrolling="auto">
</frameset> 
</html>
Thomas
Det är i princip precis så jag har gjort men som jag skrev tidigare i tråden så kan jag inte använda den här lösningen.

"Jag vet att detta går att lösa med till exempel object taggen eller frames men det får till effekt att att om man skriver ut sidan så skrivs även scrollbars ut vilket kunden inte vill ska ske."

Om ni provar att ta på förhandsgranska i IE eller skriva ut sidan på skrivare så ser ni att även scrollbarsen skrivs ut om sidan som hänvisas till i stället för DINURL.com är lång. Dessutom så skrivs inte det som ligger efter första sidan ut. Jag vet att besökaren av sidan kan ordna det genom att öppna sidan i en ny frame och skriva ut eller liknade metoder. Hemsidan som kunden skall ha skall dock vara gjord för folk med väldigt liten datorkunskap vilket gör att kunden inte vill ha det på det viset.

Kort sagt tror jag det behövs en lösning som inte baseras på frames som javascript till exempel men om någon skulle lyckas knäcka problemet med frames trots allt så är det ju självklart välkommet.
Oläst 2005-01-12, 01:23 #7
magentoss avatar
magentos magentos är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
magentos magentos är inte uppkopplad
Nykomling
magentoss avatar

Reg.datum: Nov 2004
vad du kan göra är att låta alla länkar vara formulär med post metod.
på huvudsidan kollar du efter vilket dokument som efterfrågas och skickar med det som en include.
glöm dock inte bort att göra en funktion för att generera ett bokmärke till querystring och i övrigt ha en väldigt tydlig navigation på sidan.

ska väl också säga att jag inte heller jag gillar att man döljer saker från användare - webläsaren är en dokumentläsare och jag vill gärna veta vilket dokument jag läser.
magentos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 02:18 #8
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by PeterS@Jan 11 2005, 13:58
Jag vet att detta går att lösa med till exempel object taggen eller frames men det får till effekt att att om man skriver ut sidan så skrivs även scrollbars ut vilket kunden inte vill ska ske. Jag har försökt att lösa det hela med javascrip men det har fått till effekt att jag verkligen också byter sida som jag befiner mig på och inte bara det som visas som URL i min browser. Någon som vet om det här går att lösa och i sådana fall hur?
gör så... sen skapar du ett print-sheet och styr utskrifternas layout där (om du menar den typen av utskrift dvs)...
http://www.hoglind.org/blog/index.php?p=43
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 14:40 #9
Nykomling

Nykomling

Om jag förstår magentos förslag rätt så faller nog det på att jag inte kan ha alla länkar som formulär med post som method men tack ändå för idén

Björns lösningsmetod löser faktiskt mycket av mina problem här. Med hans metod kunde jag ta bort scrollarna från utskrifterna (med overflow:hidden och ändå ha kvar dem på skärmen. Tackar tackar. Några av sidorna är dock så långa att de inte får plats på ett vanligt A4 ark då de skrivs ut. Eftersom de fortfarande ligger i en frame fast utan scrollbars i utskriften så kommer bara första bladet skrivas ut. Någon som har någon idé på hur jag kan lösa detta sista lilla problem?

Flera har också påpekat att det är dumt att över huvud taget dölja addressen och det kan jag kanske hålla med om. Då jag gör sidan för en kund så påpekar jag dock för och nackdelar med vissa metoder och vad som är möjligt att göra och eventuella rekomendationer. Sen är det upp till kunden om han/hon vill följa mina rekomendationer eller inte. Det är ju trots allt kundens sida och därmed kunden som måste få ha sista ordet.
Oläst 2005-01-12, 15:07 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by PeterS@Jan 12 2005, 15:40
Det är ju trots allt kundens sida och därmed kunden som måste få ha sista ordet.
Om man säger "Tyvär, det är inte tekniskt möjligt" så får väl kunden bjäbba på bäst han vill.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017