FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det skulle vara kul att veta lite om hur ni väljer ut vilka sidor som ni väljer att marknadsföra er e-butik på. Det finns ju väldigt många som vill ha ett par tusen kronor per månad för en vettig placering, och det enda man i princip får är en länk, eventuellt med en logga.
Själv undviker jag allt som har med kostnad per klick att göra. Då kostnaderna oftast ligger på ca 2-3 kronor per klick är detta orimligt för mig att betala då jag finns i en bransch med mycket små marginaler. För att sådant skulle löna sig skulle kostnaden behöva komma ner på kanske 20 öre för att nå ett nollresultat med den avslutfrekvens vi har bland våra kunder. De flesta portaler eller vad man nu skall kalla dem verkar tro att vi fortfarande befinner oss i någon sorts it-bubbla som inte spruckit ännu, och pengarna bara flyger in utan att man behöver göra nånting, men tyvärr ser verkligheten inte ut så. Har tagit upp detta i diskussion med säljare vid några tillfällen, och det slutar i princip alltid med att de erbjuder samma tjänst för halva priset, men även det är som sagt oftast för högt för oss. Jag betalar i dagsläget bara för en enda placering, på en sida som till i höstas var en gratistjänst. När de sedan gick över till betaltjänst så kontrollerade jag loggarna och kom fram till att en betydande del av våra besökare faktiskt kom från just denna sida, och då betalade jag självklart, dessutom då priset var mycket bra. Även att vi bara betalar en bråkdel av vad våra konkurrenter gör till olika annonseringsprogram så har vi nästan lika många besökare. Det tycker jag säger mycket om kvalitén på de tjänster som finns i dagsläget. Jag tycker att säljarna på e-handelsportaler måste bli mycket mer måna om den tjänsten de erbjuder. Om fler erbjöd provperioder för att faktiskt visa att just deras tjänst faktiskt genererar trafik så blir ju jag som e-handlare intresserad av deras tjänster. Att bara ha med länkar på de företag som betalar bra tycker jag är fult mot portalens faktiska användare - kunden som letar efter en vara. Hur tänker ni? Köper ni säljarnas lovord och betalar överpris eller prutar ni eller tackar ni nej direkt? |
||
![]() |
![]() |
|
|