FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag är ny på bokföring och har en undran som gäller ett nystartat (november 2004) HB som jag nu ska göra bokslut för. Under året har jag löpande bokfört alla (9) transaktioner. Under året har jag inte haft några intäkter och endast en utgift på 280:- vid sidan av finansiella kostnader (konto 8490) för Postgirokontot m m. Jag har gjort egna insättningar (2018) på sammanlagt 1 617:- men inga egna uttag (2013). Det redovisade resultatet (2019) är, liksom eget kapital (2010) just nu 0:- när jag "frågar på konto" (jag använder SPCS Avendo 40). Summa tillgångar är 812:- enligt balansrapporten och summa eget kapital + skulder är -1 617:- (dvs mina egna insättningar). Beräknat resultat enligt balansrapporten är en förlust på 805:-. Jag undrar nu hur jag gör, exakt vilka bokföringstransaktioner jag ska göra, för att göra rätt och så att tillgångarna därefter blir lika stora som eget kapital + skulderna. Jag har läst (men ej förstått hur man gör) att "kontona 2011-2019 ska nollställas mot 2010, eget kapital". Hoppas att någon kan hjälpa mig och ange hur man ska gå tillväga! P.S. Finns det ingen möjlighet att SPCS AVendo självt gör transaktionerna automatiskt? D.S. Patrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du ska inte göra något bokslut nu, du är ju alldeles nystartad. Den kortaste period man får ha för ett bokslut är 6 månader och den längsta 18 månader. För din del med start i november är det alltså ett förlängt räkenskapsår som gäller med första bokslutet dec 2006.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej, i varje fall i ett HB kan det första räkenskapsåret vara så kort som en (1) dag. Källa Björn Lundén Information AB, www.blinfo.se. Dessvärre kvarstår alltså problemet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag startade en enskild firma i november 2004 och fick OK från skatteverket med första bokslut redan i dec 2004.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
kan vara ja... men varför krågla till det med så kort räkn. år?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Egentligen är det ju inte krångligt med ett kortare räkenskapsår första gången, har man gjort fel kommer det att vara en mindre omfattning på materialet som måste gås igenom. Som jag nu har lärt mig kan man göra ett bokslut när som helst, tex månadsvis eller kvartalsvis (kallas oftast rapporter). Bra för avstämning av att bokföringen är i ordning om inte annat. Jag tror också att jag löst mitt initiala problem.
Balansrapportens uppgift om beräknat resultat bokförs mot 2019 (redovisat resultat) samt motkonteras mot 8999 (redovisat resultat) som den sista verifikationen på året. På så sätt nollställs balansrapportens uppgift om det beräknade resultatet. 2018 (egna insättningar) och 2013 (egna uttag) bokförs mot eget kapital (2010) som en första verifikation på det nästkommande året, i det här fallet 05-01-01. Sedan är det bara att fortsätta den löpande bokföringen fram till 05-12-31 då 2019 återigen redovisas mot 8999, och så vidare. Tacksam för synpunkter på om detta är rätt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Detta skall du göra varje månad och då även skriva ut momsrapporten. Gå igenom dessa rapporter och korrigera eventuella fel... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|