FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är ingen större skillnad på att driva enskild firma eller hb, det är ju i stort sett samma sak... Vad jag förstår så är det inte stor skillnad att göra bokslut på hb och ef.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Deklarationen gör ni under en dag av året, verksamheten och bokföringen gör ni under 365 dagar. Är det inte viktigare att hitta en bolagsform där kan driva verksamheten så smidigt som möjligt istället för en där deklarationen är den enklaste?
Att deklarera som delägare i HB är knepigare än att deklarera en enskild firma, det kan man inte komma ifrån. Att ha någon anställd är också förenat med "merarbete", det ska lämnas skattedeklaration varje månad och göras inbetalning av skatter och sociala avgifter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har själv varit inblandad i ett projekt som startades upp i form av ett limited-bolag i England. Vi var rörande överens första månaden, men ett år senare är vi uppdelade i två läger om vad vi kommit överens om eftersom inget kom på pränt.
Se därför till att teckna interna avtal avseende nästan allting, så att ni sedan kan gå tillbaka och faktiskt titta på vad ni kommit överens om. Muntliga avtal fungerar bra så länge allt går som man tänkt sig, sen kan det vara bra att ha det på papper. Planerar ni att växa och kan skrapa ihop tillräckligt med pengar kan det vara en mycket god ide att skaffa ett AB redan från början. Har ni tur kan ni dessutom hitta ett AB som gått dåligt och ska läggas ner som ni kan köpa för några tusenlappar - se bara upp så det inte finns för mycket skulder. Sedan är det faktiskt upp till er om ni vill återställa aktiekapitalet eller inte, vilket dessutom inte bör vara något problem när ni fått igång en vinstdrivande verksamhet. Oroar ni er redan nu för deklaration och bokföring bör ni förmodligen anlita någon som sköter detta åt er. Total Office, som jag själv använder, är både billiga och bra.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|