FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eftersom jag inte vet vilka påföljder detta kan få, avstår jag från att nämna företagets namn och domänen.
Min kompis har (hade) en .NU domän under två år och när det sedan i mitten av april 2004 kom till en förnyelse gjorde han det hos företaget med bekräftelse på att det hade gått igenom. Domänen är i mitt tycke väldigt intressan och upptagen i de flesta andra TLD på marknaden. Igår märker vi att domänen inte alls tillhör min kompis utan blev registrerat av någon annan bara för någon månad sedan och registreringstiden är längre en 2 år. Min vän kan fortfarande "styra" uppgifterna hos företaget kontrollpanel, men dessa som t.ex. mailforwards har ingen alls verkan. Ett snabbt kontakt med företaget har idag resulterat i att företaget ser allvarligt på det, men givetviss måste kontakta nunames där domänen blev registrerad. Har ni varit med om något liknanande? Vem har ansvaret i detta grova misstag? Vad skall man egentligen göra och vad kan man göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Företaget har ju det yttersta ansvaret eftersom dom tog emot beställningen och bekräftade att domännamnet var förnyat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Ja, de tog betalt för tjänsten också för en tid sedan. problemet är väl att domänen har gått till någons annans ägo. Har någon ett liknande exempel och kanske vet hur det löstes?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om domännamnet har används till en tjänst eller en butik så går det ju att kräva skadestånd för förlorade inkomster. Jag föreslår att du tar kontakt med någon duktig IT-jurist, exempelvis Petter Rindforth eller Johan Sjöbeck på Groth & Co. Se: www.groth.se
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Bara att stänga av medlemmen ovan!
# Rensat tråd. /Moderator # MissDomain: Tack! Skall vidarebefodra det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Låter inte som det är Nunames som bekräftat det hela - det borde ju stämma i sådana fall. Kommer bekräftelsen direkt från Nunames blir det ju ännu allvarligare.
Jag vet att en av de större svenska aktörerna lyckats med något liknande tidigare.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Intressant. Vi har inte hittat något fall än som linat detta. I alla fall inget som någon har skrivit om på nätet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Ville bara avsluta denna tråd genom att berätta vad som hände i fallet. Det kan vara kanske av nytta för någon annan en annan gång.
Leverantören av domänen tog detta allvarligt och tog kontakt med Nunames angånde detta omedelbart. Informationen flöt bra och inom två dagar blev man informerad att på grund av mänskligt misstag hos Nunames låstes domänen upp för registrering. Domänen återtogs sedan och nu har den hamnat hos sin ägare, alltså min kpmmis. Det verkar som om Nunames handlade snabbt och rättvisst. Synd bara om den som trodde han hade fått domänen och betalde in pengar för hela 10 år. Kan tänka mig att de fick pengarna tillbaka, men de hade domänen endast 26 dagar. Ja, mänskliga problem..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, berätta gärna vilket domännamn det gällde.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|