Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

domainnamn.com

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-25, 19:59 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

Hej
Jag har, i egenskap av omyndighet, ordnat ett domännamn som julklapp. Jag bad om Loopia men nu har det registrerats via domainnamn.com.

Enligt vad jag har förstått skall loopia erbjuda en händig kontrollpanel för administration av domännamnen; hos domainnamn.com hittar jag dock ingenting förutom en sida för att redigera sina personuppgifter.

Jag funderar strax på att fråga deras support, men enligt deras prislita står det angivet att de tar 29:-/månad 348 kr exkl. moms för det som kallas "koppling - domännamn". De tar även betalt för vidarebefodran av mail (är inte detta gratis hos loopia?). Riktigt dåligt tänkte jag, då jag verkligen tycker att åtminstone ompekning till en domän Bör ingå, och särskilt utan en månadskostnad. Har jag köpt en domän skall jag bannemig få hantera den hur jag vill utan en extra månadskostanad. ''

Men sedan kom jag på att jag hade läst att man kan peka om bland annat .com-domäner via vissa andra sidor än de som har registrerat det åt en (t ex som hos b-one, där vissa hade strul).

Så jag hittade nunames, där man kanske bör kunna logga in och ändra själv utan att betala 348 kr exkl moms /år. Och jag menar, även om detta mot förmodan skulle gå emot deras licensvillkor; så, de äger väl knappast domänen. Om de skulle "stänga av mig" eller liknande av någon anledning bör de väl knappast kunna begränsa min åtkomst till domännamnet?

edit:
Hm.... detta var märkligt. Enligt nunames.nu finns det inga nu-domäner förknippade med den emailadress som används hos domainnames.

Jag sökte reda på technical information (via www.nu) och tydligen är "min" domän helt registrad på domainnamn.com. Nu blir jag lite arg. Är det alltid såhär och jag har fel, eller har de gjort riktigt fel som har registrerat domännamnet på sig själva? Enligt vad jag har läst här registreras i varje fall se-domännamn alltid (oftast av seriösa registreringsföretag) på kunden! Om så är ju domainnamn ett riktigt skitföretag. :angry: Hm. Om jag skulle vilja byta så lär det ju knappast att gå, eftersom att de nog inte vill ge upp "min" domän eftersom att jag är beredd att betala för den. Så dåligt!

(domännamn. ampire.nu)
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-25, 21:51 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Kollade precis själv in domainnamn.com, första intrycket var ett Företag som blåser folk på pengar. Deras priser var extrema. Man ska alldrig betala mer än max 100 för .com .net .org .info domäner. Runt 50-65 är normalt pris tycker jag.

Sedan när du registrerar en domän är det igentligen bara domänen du köper, och då kan du bara ändra Kontakt infon etc (whois datan). Alla andra kopplingar sköts ju visa DNS servrar, detta är inget som ingår i domänen, även om många återförsäljare har det som en tjänst att det ingår gratis. Det är ju faktiskt företagets DNS servrar du använder.

Antingen köper du dns tjänst av annat företag eller sätter upp egna om du har möjlighet och kopplar om domänens dns servrar till dom. Eller får du betala domainnamn.com för DNS tjänster.

Sedan inte säkert du kan styra domänen från toppdomän "företaget" är helt olika. Dock kan du överföra rättigheterna till en annan återförsäljare. Då oftast får du betala 1 års avgift till för domänen.

Finns dock begränsningar där med, då den första återförsäljaren kan låsa domänen att den inte kan överföras. Detta är inget du kan påverka då återförsäljaren kan göra vad dom känner för.

Man ska passa sig för att köpa domäner hos fel företag, kan sluta helt galet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-25, 21:51 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Om så är ju domainnamn ett riktigt skitföretag
Jag var lite arg för stunden men kom nu att tänka på regel 7 (?).
Tyvärr hittade jag inte längre knappen för att redigera mitt inlägg

Ber om ursäkt för det. Moderator får gärna radera den biten / detta inlägg. (fast behåll hemskt gärna det övriga!, då jag kan behöva lite råd)
Oläst 2004-12-25, 21:55 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

patrikweb:
Ja, tyvärr fick jag den här domänen av en annan, trots hänvisning till loopia (som jag har hört skall vara bra) :-/.

"Antingen köper du dns tjänst av annat företag eller sätter upp egna om du har möjlighet och kopplar om domänens dns servrar till dom. Eller får du betala domainnamn.com för DNS tjänster. "

Problemet är att kopplingen till en dns kostar cirka 340 kronor / år. Bara att koppla om till en ny dns-server, sedan verkar det bara som att man kan använda deras dns-servrar, eftersom att de bara nämner ompekning till en domän och inte till valfri dns-server. Hur kan man egentligen göra? Jag funderar på att skicka en länk till den här tråden i ett mail till deras support-avdelning.

Det känns riktigt surt om man utöver 1180 kr /, inkl. moms för två år (för .nu), skall behöva betala ytterligare cirka 340 kronor, bara för att få den kopplad till en dns-server (som jag verkligen hoppas att då de står för; hade ju varit extremt om man hade fått betala 340 kr / år för att få den kopplad till en dns-server som man sedan måste stå för själv).

Tack för din respons förresten!
Oläst 2004-12-25, 22:57 #5

Dom har inte rätt att ta betalt för koppla om till annan DNS server, maila eller ring dom och säg att ni ska peka om denna domän till följande DNS servrar genast. Om dom inte gör det ring upp nunames och säg att dom vägrar göra det och be dom göra det åt dig. Sedan skickar du räkningen till domainnamn.com för extra tiden det tog extra för dig.

Eller kunde du ändra kontakt infon för domänen? Isåfall är det bara byta till din mail adress och begära nytt lösenord på nunames och göra det den vägen.

Om jag skulle vara du skulle jag leta nytt ombud att överföra domänen till, även om det skulle kosta en del så finns det många där DNS ingår i priset.

Har dock inte läst deras avtal, kan säkert stå något dumt idet.

Passade även på kolla lite på deras webhotell tjänster, dom har ju inga egna servrar utan dom står I US och är hyrda ifrån Interland, så skulle passa mig ifrån sådana företag som inte ens äger och har egen server park.
Oläst 2004-12-25, 23:01 #6
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Är det någon som vet vad detta bolag heter egentligen? Jag kan inte hitta något bolag med detta namn via varken Bolagsverket eller Skatteverket. När jag sökt på adrerssen får jag upp Anatech AB samt EgenWEB AB.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-25, 23:20 #7

EgenWeb är nog bolagets första namn, sedan om EgenWeb blev uppköpta vet jag inte. För alla DNS servrar står under det namnet. Dock så finns ingen sida under det domännamnet längre utan är kopplad till annat IP som ägs av Sprint. Så verkar vara lång historia bakom det bolaget. Kanske skulle kolla upp bokslutet för EgenWeb och se vad man kan hitta.

Kan ju bli en kväll med en kopp kaffe och google och leta lite om EgenWeb och se vad man hittar.
Oläst 2004-12-26, 12:38 #8
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Om det är en .nu-domän som det verkar vara så tar nunames en avgift för alla ändringar (100:-), även byte av DNS:er, ägarbyte kostar 1500:- (+300), sviniga priser tyvärr. Du kan använda mydomain.com som DNS:er, det är gratis och fungerar mycket bra.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-26, 12:45 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by patrikweb@Dec 25 2004, 23:57
Eller kunde du ändra kontakt infon för domänen? Isåfall är det bara byta till din mail adress och begära nytt lösenord på nunames och göra det den vägen.

Om jag skulle vara du skulle jag leta nytt ombud att överföra domänen till, även om det skulle kosta en del så finns det många där DNS ingår i priset.

Har dock inte läst deras avtal, kan säkert stå något dumt idet.
Jo, jag har försökt logga in hos nunames med den mailadressen, som av oss, står angiven hos domainnamn.com, det gick dock inte att logga in. Så jag valde att begära lösenordet, men då hävdade nunames att det inte finns en sådan mailadress registrerad hos dem.

Detta har visserligen gått på drygt 1000 kronor (inkl. moms, för två år), så det känns lite surt. Småsummor, vad gällande affärsverksamhet, för vissa här, men mja, eftersom att det är en julklapp :-).

Jag har inte heller läst deras avtal, detta eftersom att jag inte själv har betalt för domänen. Jag skall dock leta reda på det nu.

Tack för er respons
Det är bra att ha någon plats att vända sig till vad beträffande sådant här.

edit:
Jag skall dock försöka ordna med en dns-server och en webserver för att se om de ordnar med bytet eller inte. Egentligen hade jag tänkt få tag i domänen i förväg för att verkligen vara säker på att jag har den, men nu, med allt strul, blir det väl att sätta upp en testserver, för att vara säker på att det verkligen kommer att fungera.
Oläst 2004-12-26, 12:49 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Bitbull@Dec 26 2004, 13:38
Om det är en .nu-domän som det verkar vara så tar nunames en avgift för alla ändringar (100:-), även byte av DNS:er, ägarbyte kostar 1500:- (+300), sviniga priser tyvärr. Du kan använda mydomain.com som DNS:er, det är gratis och fungerar mycket bra.
I sådana fall verkar det inte allt för konstigt att de tar ut en avgift. Det som stör mig mest är då istället att de faktiskt verkar ta ut en månadsavgift bara för att man skall få ha en koppling.

Då vore det i och för sig lite lustigt om man betalade för först månaden med kopplingen, och sedan lät det vara, för att se om de själva skulle betala för att ändra tillbaks kopplingen till sin sida; för att sedan upprepa det igen .

Det låter lite märkligt, om det skulle vara så, men det hur jag har förstått det. Sedan tar de även betalt för att vidarebefodra mail, 4 kr / månad / styck för en separat mail, t ex [email protected], [email protected] eller 14 kr / månad för att allt som kommer till mindoman.nu skall vidarebefodras till en (enda) adress.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017