FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Så äger man ett kommanditbolag och sitter med "Skatte- och avgiftsanmälan". Tänkte skaffa moms och f-skatt åt företaget.
![]() Tänkte ställa några frågor, som antagligen är självklarheter för er företagare. (och hoppas givetvis på mindre kryptiska svar än jag fått av RSV). Har suttit timme ut och timme in och försökt gallra i information som säkert skulle kunna sammanfattas på 5 rader. Får inte riktigt ihop helheten. Vill bara få igång rutinerna... ![]() Har som sagt ett kommanditbolag och är givetvis firmatecknare. Tänkte även ansöka om F-skatt och moms(moms-redovisning 1 gång om året & "bokslutsmetod"). Planerar inte på att anställa någon utan ska jobba med företaget själv. Man tar moms på det man säljer och betalar moms på det man köper. I slutat av året räknar man ut om man får eller får betalla pengar från moms till lilla staten. Ganska enkelt, än så länge... inkomstdeklaration, skattedeklaration, preliminär skatt, egenavgifter, hur jag kan ta ut lön, hur det ska deklareras och hur det sjunker ihop med min egen ekonomi är en ända röra. Min bästa gissning om hur det funkar ser ut såhär: "I och med att jag är filmatecknare och företagsägare tillfaller företagets f-skattsedeln automatiskt mig som person. Efter nyår deklarerar jag(RSV skickar givetvis rätt papper). Efter inkomster minus utgifter och all moms borträknad har jag förhoppningsvis en vinst. På vinsten drar jag egenavgifter på 31.01%. Efter det har jag en summa som jag antingen kan använda själv eller åt företaget utan vidare beskattning. Och så händer samma sak nästa år. Inga jobbiga förskottssbeskattningar varje månad eller nått sånt." Men jag gissar att jag har fel på en massa punkter, eller!? ![]() |
||
![]() |
![]() |
|
|