Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

oddset.nu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-19, 23:26 #1
cvendel cvendel är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
cvendel cvendel är inte uppkopplad
Nykomling

Hej.

Äger domännamnet oddset.nu och har så gjort från 1999.
Svenska Spel gillade tydligen inte det utan skickade ett stämningshot till mig om jag inte genast gav dem rätten till namnet.
Ville varken bli av med namnet eller stämd.

När jag inte blev skrämd av deras hot så erbjöd de sig att köpa adressen för 20 000 spänn.
Nästa steg var att de frågade mig hur mycket jag ville ha för namnet, men eftersom de hade betett sig som svin innan så svarade jag att jag inte var intresserad av att sälja.

Jag vill fortfarande inte sälja den (i sinom tid vill jag göra en sajt där), men jag är intesserad av att veta hur mycket ni som har koll värderar den till.

Tack på förhand.

/Christer
cvendel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-19, 23:54 #2
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Mer än 20 000 iallafall....
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 00:08 #3
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by cvendel@Dec 20 2004, 00:26
Hej.

Äger domännamnet oddset.nu och har så gjort från 1999.
Svenska Spel gillade tydligen inte det utan skickade ett stämningshot till mig om jag inte genast gav dem rätten till namnet.
Ville varken bli av med namnet eller stämd.

När jag inte blev skrämd av deras hot så erbjöd de sig att köpa adressen för 20 000 spänn.
Nästa steg var att de frågade mig hur mycket jag ville ha för namnet, men eftersom de hade betett sig som svin innan så svarade jag att jag inte var intresserad av att sälja.

Jag vill fortfarande inte sälja den (i sinom tid vill jag göra en sajt där), men jag är intesserad av att veta hur mycket ni som har koll värderar den till.

Tack på förhand.

/Christer
sälj för 30-40k... det hade jag gjort! .Nu har inte samma framtidspotential (eller nuvärde - hahaha) som en .SE eller .COM
Tror inte på .NU det minsta, vilka förändringar de än må göra. domänen kommer attrahera färre å färre för varje dag som går och .se och .com fler och fler
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 01:42 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Varför skulle det ha nåt med saken att göra? Antalet oddset.nu låter juh betydligt "catchigare" än tex "oddset.se".

Det handlar juh knappast om typeins utan om att ha ett "bra" namn. Lägg upp en liten sida där, kanske ett forum med phpbb tex och skriv ett par inlägg själv. Det är en bra början. Sen kan du ju ser vart det bär av. Kanske trillar in bud på både det ena och andra.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 02:47 #5
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Dec 20 2004, 02:42
Varför skulle det ha nåt med saken att göra? Antalet oddset.nu låter juh betydligt "catchigare" än tex "oddset.se".

Det handlar juh knappast om typeins utan om att ha ett "bra" namn. Lägg upp en liten sida där, kanske ett forum med phpbb tex och skriv ett par inlägg själv. Det är en bra början. Sen kan du ju ser vart det bär av. Kanske trillar in bud på både det ena och andra.
Antalet type-ins är viktigare än att namnet är "catchigt".
Eller du ville hellre ha "porrpung.nu" än sex.com, bara för det är så "catchigt"?
Oläst 2004-12-20, 07:33 #6
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Saints avatar

oddset. nu är lättare att få igenom vid marknadsföringen tycker jag -- som "vanligt folk" så minns man andressen ganska omedelbart, men det kan bero på att jag min lillebrorsa alltid avslutar ett verb med "punkt-nu!". Vid förhandlingar gäller: öka priset dom erbjuder med 300%, dvs 60k men gå med på runt 75% av summan din. Jag skulle dock inte bli förvånad om domänet är värd upp till 300k frö svenska spel.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 08:05 #7
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by Saint@Dec 20 2004, 08:33
oddset. nu är lättare att få igenom vid marknadsföringen tycker jag -- som "vanligt folk" så minns man andressen ganska omedelbart, men det kan bero på att jag min lillebrorsa alltid avslutar ett verb med "punkt-nu!". Vid förhandlingar gäller: öka priset dom erbjuder med 300%, dvs 60k men gå med på runt 75% av summan din. Jag skulle dock inte bli förvånad om domänet är värd upp till 300k frö svenska spel.
Håller inte med .SE eller .COM ska det vara. Gemene man känner inte till .NU och "chansar" i princip aldrig på .NU - dvs antalet type-ins blir färre.
Sedan tappar man kraftigt med traffik till .SE och .COM

Beroende på vad han gör med domänen och sajten kan Svenska Spel ev vinna en eventuell tvist. Detta ökar riskpremien. Tror dock att dem får väldigt svårt i nuläget att vinna mot honom. Ser ändå inget större värde i en sådan .NU domän - till stor del just för att det är .NU och att den relativ minskar varje dag gentemot .SE, vars prissänkning gjort .SE till ett "vettigt" och "seriöst" alternativ. Det är lite lekstuga över .NU - en liten ö i stillhavet fortfarande och inte samma långsiktighet, stabilitet, trovärdighet, tillväxtpotential etc etc

Att utveckla en sajt där vore säkert kul dock.. och den kan nog få rätt många återkommande besökare om upplägget är vettigt.
Oläst 2004-12-20, 08:37 #8
Saints avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Saints avatar

lite avvikande från ämndet men hur definierar du "seriöst" i fråga?
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 08:41 #9
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Bra gjort!
Det kan mycket väl vara en "fälla" av deras advokat. När de frågar vad du vill ha via telefon eller e-post eller brev så vet man aldrig hur dessa uppgifter kommer att användas senare. Kanske dyker de upp i en framtida tvist och då låter resonemanget såhär: "Men NN, du har ju själv erbjudit dig att sälja namnet till oss. Du har alltså registrerat denna domän i "ond tro" i syfte att sälja den till oss."

Advokater är luriga små rackare... Föreslå att han tar sig till din hemstad istället och bjuder dig på en bättre lunch så ni får diskutera igenom saken i lugn och ro. Även om det inte leder någonstans så har du i alla fall fått god mat. :lol:

Better safe than sorry...

Lycka till med namnet!

Mvh /Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 10:02 #10
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by Saint@Dec 20 2004, 09:37
lite avvikande från ämndet men hur definierar du "seriöst" i fråga?
Avvikande, mkt möjligt - ursäkta.

Med "seriöst" i fråga om ccTLD's så åsyftar jag att .SE är den faktiska ccTLD'n (country code top level domänen) för Sverige.
.NU är också en ccTLD - dock inte för Sverige. Som du säkert vet så tillhör .NU det lilla landet Niue, som ligger i Stillahavet. Till saken hör att de haft en otrolig cyklon har slagit ut (förstört) stora delar av ön. Nic för .NU (nunames.nu) har dock lovat att detta inte ska påverka, något som man inte kan lite blint på. Ett land som inte existerar - eller som kan tänkas blir en del av Australien - är förknippat med en väsentlig riskpremie, som jag ser det Samtidigt är det mer en "fluga" än .SE, det kan du väl hålla med om? Det är ju mångdubbelt fler registrerade .SE och tillväxttakten är ju i en helt annan grad. Som jag ser det så har NIC.se lyssnat klart mer på klagomål och förslag än nunames.nu. De har samtidigt ett mkt större ansvar som ccTLD för ett land som Sverige, jämfört med ansvaret som ligger på .NU.

Detta, tillsammans med en rad andra saker jag inte orkar skriva om, leder till att .SE är ett mkt bättre alternativ för svenskar och svenska företag.

Värderar för övrigt - väldigt generellt - ett .NU namn mellan 1/7 till 1/50 av vad ett motsvarande generiskt namn under .SE är värt. Detta är som sagt väldigt generellt, för vissa personer kan säkert ett .NU namn vara klart mer värt än ett .SE - det beror ju på vad man bygger upp för varumärke osv. Långsiktigt är det dock omöjligt för .NU att ens komma i närheten av .SE, ser jag det som..

Vad skulle ni värdera ett .NU vs ett .SE vs ett .COM till då?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017