FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Äger domännamnet oddset.nu och har så gjort från 1999. Svenska Spel gillade tydligen inte det utan skickade ett stämningshot till mig om jag inte genast gav dem rätten till namnet. Ville varken bli av med namnet eller stämd. När jag inte blev skrämd av deras hot så erbjöd de sig att köpa adressen för 20 000 spänn. Nästa steg var att de frågade mig hur mycket jag ville ha för namnet, men eftersom de hade betett sig som svin innan så svarade jag att jag inte var intresserad av att sälja. Jag vill fortfarande inte sälja den (i sinom tid vill jag göra en sajt där), men jag är intesserad av att veta hur mycket ni som har koll värderar den till. Tack på förhand. /Christer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Mer än 20 000 iallafall....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Tror inte på .NU det minsta, vilka förändringar de än må göra. domänen kommer attrahera färre å färre för varje dag som går och .se och .com fler och fler |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför skulle det ha nåt med saken att göra? Antalet oddset.nu låter juh betydligt "catchigare" än tex "oddset.se".
Det handlar juh knappast om typeins utan om att ha ett "bra" namn. Lägg upp en liten sida där, kanske ett forum med phpbb tex och skriv ett par inlägg själv. Det är en bra början. Sen kan du ju ser vart det bär av. Kanske trillar in bud på både det ena och andra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Eller du ville hellre ha "porrpung.nu" än sex.com, bara för det är så "catchigt"? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
oddset. nu är lättare att få igenom vid marknadsföringen tycker jag -- som "vanligt folk" så minns man andressen ganska omedelbart, men det kan bero på att jag min lillebrorsa alltid avslutar ett verb med "punkt-nu!". Vid förhandlingar gäller: öka priset dom erbjuder med 300%, dvs 60k men gå med på runt 75% av summan din. Jag skulle dock inte bli förvånad om domänet är värd upp till 300k frö svenska spel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
![]() Sedan tappar man kraftigt med traffik till .SE och .COM Beroende på vad han gör med domänen och sajten kan Svenska Spel ev vinna en eventuell tvist. Detta ökar riskpremien. Tror dock att dem får väldigt svårt i nuläget att vinna mot honom. Ser ändå inget större värde i en sådan .NU domän - till stor del just för att det är .NU och att den relativ minskar varje dag gentemot .SE, vars prissänkning gjort .SE till ett "vettigt" och "seriöst" alternativ. Det är lite lekstuga över .NU - en liten ö i stillhavet fortfarande och inte samma långsiktighet, stabilitet, trovärdighet, tillväxtpotential etc etc ![]() Att utveckla en sajt där vore säkert kul dock.. och den kan nog få rätt många återkommande besökare om upplägget är vettigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
lite avvikande från ämndet men hur definierar du "seriöst" i fråga?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det kan mycket väl vara en "fälla" av deras advokat. När de frågar vad du vill ha via telefon eller e-post eller brev så vet man aldrig hur dessa uppgifter kommer att användas senare. Kanske dyker de upp i en framtida tvist och då låter resonemanget såhär: "Men NN, du har ju själv erbjudit dig att sälja namnet till oss. Du har alltså registrerat denna domän i "ond tro" i syfte att sälja den till oss." Advokater är luriga små rackare... Föreslå att han tar sig till din hemstad istället och bjuder dig på en bättre lunch så ni får diskutera igenom saken i lugn och ro. Även om det inte leder någonstans så har du i alla fall fått god mat. :lol: Better safe than sorry... Lycka till med namnet! Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Med "seriöst" i fråga om ccTLD's så åsyftar jag att .SE är den faktiska ccTLD'n (country code top level domänen) för Sverige. .NU är också en ccTLD - dock inte för Sverige. Som du säkert vet så tillhör .NU det lilla landet Niue, som ligger i Stillahavet. Till saken hör att de haft en otrolig cyklon har slagit ut (förstört) stora delar av ön. Nic för .NU (nunames.nu) har dock lovat att detta inte ska påverka, något som man inte kan lite blint på. Ett land som inte existerar - eller som kan tänkas blir en del av Australien - är förknippat med en väsentlig riskpremie, som jag ser det ![]() Detta, tillsammans med en rad andra saker jag inte orkar skriva om, leder till att .SE är ett mkt bättre alternativ för svenskar och svenska företag. Värderar för övrigt - väldigt generellt - ett .NU namn mellan 1/7 till 1/50 av vad ett motsvarande generiskt namn under .SE är värt. Detta är som sagt väldigt generellt, för vissa personer kan säkert ett .NU namn vara klart mer värt än ett .SE - det beror ju på vad man bygger upp för varumärke osv. Långsiktigt är det dock omöjligt för .NU att ens komma i närheten av .SE, ser jag det som.. Vad skulle ni värdera ett .NU vs ett .SE vs ett .COM till då? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|