FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Usch jag skrev ett långt inlägg men tänkte, vem bryr sig?
I princip ville jag bara säga att jag hatar all religion som finns. Att tro på en gud eller flera är bortom mitt förstående. Problemet med kristendomen i Sverige (gäller iof de flesta andra också) är att föräldrar som är troende låter sina barn växa upp i den kristna miljön och blir därmed troende också...... Annars skulle all religion dö ut. Och vem skulle gråta över det? Mindre krig. Mats, ge inte kyrkan en krona. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Oj nu börjas det igen...
Haghjoo, religionen har aldrig varit anledningen till ett krig utan bara ursäkten. Vem vet, utan religion kanske vi hade krigat 10 gånger mer än idag. Alla människor tror på nånting, antingen en gud i traditionell mening, eller mammon, ja vissa tror på mammon såpass mycket att dom tatuerar in en playboy kanin på skinkan, o jag vet faktiskt inte vilket som är värre... //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Jag är inte kyrk-troende. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
|
|||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
givande argument som du kommer med.... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Först och främst så kan man inte ta ett debattinlägg på allvar när en ateist inte skiljer på gud och kyrka. lämnar man sedan ut kultur, geografi, filosofi ur historiskt perspektiv så har man verkligen inte varit kritisk i sitt tänkande. Kritiskt tänkande är grundpoängen i mitt första svar. att bara skrapa på ytan av ett sådant ämne som religion är genom att blanda in krig är knappast bra diskussionsunderlag, snarare ett skrik att gymnasieskolorna har misslyckats med att förberedda ungdommarna inför högskolan.
Idag pågår det över 70 krig i världen och alla krig har sitt ursprung i maktbegär; rent vatten och geografiskt område samt andra resurser är grunden i alla krig. de krigståg som utfördes i kristi namn under senaste årtuseende handlade först och främst om pengar och status i europa. Kristi namn användes, som Predrag skriver, som en ursäkt för att få ett godkännande av de andra europeiska länderna. Religion och gud är den största makten människor idag känner till -- vad kan vara större en Gud själv? Kyrka är en sak, gud är en annan. Kyrkan är ett verktyg, Gud är en innebörd. Religionen har fört med sig mycket gott men även mkt ont, jag skulle vilja påstå att vi har fått mer gott än ont av världens religioner. I allt gott finns det en smula ont; försök att bevisa motsatsen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att tro att kyrkan bara betala kyrkkaffe och putsmedel för tuppen visar på låga kunskaper. Kyrkan gör mycket för dom som inte har det så bra och som är behov av själavård. Kyrkan skickar just nu ner ca 15 präster och diakoner till sydost asien. Detta är bara ett av många saker som kyrkan gör. Kyrkan finns till hands när olyckor och katastrofer inträffar. Både stora, som det som just nu händer i sydost asien, och små, som när en nära anhörig ligger för döden. För en enskild person så är båda händelserna en stor katastrof.
Pengarna går också till många aktiviteter för barn och ungdomar. Mina barn går bla i såna aktiviteter. Barnen tvingas inte på den kristna tron utan lär sig etik och moral och har samtidigt roligt. Detta behövs i dagens samhäll. Den dagen du behöver någon att prata med, pröva att ringa din församling och be att få tala med en diakon eller präst. Du behöver inte beställa tid en månad framåt utan kan ofta få träffa någon ganska snabbt. Skulle du komma i behov av någon att prata med en natt så kan du också ringa jourhavande präst. Själv är jag varken döpt eller konfimerad men jag har två församlingar som kunder och har från insida sett vilken nytta dessa gör. Jag kommer personligen inte gå ur kyrkan men jag kan delvis förstå om vissa vill göra detta. Dock tycker jag att dom som gör detta bör först ta reda på vad kyrkan gör. Varför inte börja med att besöka http://www.svenskakyrkan.se ? /Janne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
för att erat argument ens skall vara godkänt så krävs lite mer bevis på hur stor procent av det man donerar som går till sådana saker. Jag minns att SVT gjorde ett program om en biståndsfond för flera flera flera år sen, det visade sig att om man donera 100 kr så gick 20 av dessa 100 kr till mat till barnen. Resten åts upp av fondens anställda, kontor m.m. Och att de själva levde i lyx såklart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
läser man (verkar som någon har problem med det) så finner man...
http://lutherhjalpen.svenskakyrkan.s...ersvamning.asp |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
t.ex. lunchmöten eller konferens i spanien. De måste nog förtydliga lite mer än så. Om jag skulle tro på att jag läste idag, skulle jag vara sosse, dock är verkligheten något helt annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Medlem
|
Hur kan en 16 åring få tatuera sig? eller snackade du skit när du sa det en gång, precis som du gör nu.
Det spelar ingen roll om någon la fram varenda krona som kyrkan får o fördelar så du kan få räkna själv, så skulle du inte tro på det. Däremot gick du ifrån det de handlade om först, religion o krig. Med tanke på att sveriges liberaler (folkpartiet) ville skicka ett stridande förband till Irak så är nog frågan vem som är mer krigsframkallande här i Sverige i alla fall, kyrkan eller folkpartiet ![]() //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|