FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej,
Jag tror att det är ett gäng här som sitter med mysql på sina unixburkar, eventuellt har samma personer även mrtg installerat - då kan ni kanske vara intresserad av följande script som skapar en graf över antal frågor och antal frågor som kunde hämtas ur cachen: http://www.elektrondata.se/~hj/mysqlmrtg.html Inget avancerat, men väldigt händigt om man vill ha en vacker graf över sin MySQL-aktivitet. Det är extremt enkelt att ändra ifall man skulle vilja ha grafer över andra eller ytterligare värden (tex minnesanvändning, antal användare etc). Tänk dock på att man tyvärr bara kan ha två grafer i varje mrtg-graf, men det går ju att skapa flera "idn". Håll till godo. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Testade koden och får ett riktigt konstigt felmeddelande... Kod:
# /usr/local/etc/mrtg/mysql-stats2.sh : bad interpreter: No such file or directorysr/local/bin/bash Kod:
#!/usr/local/bin/bash |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Har du verkligen din bash i /usr/local/bin/bash då?
Det funkar nog med vanlig sh annars också .. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Får kolla med sh sen också...borde ju funka, om inte annat får jag väl ändra scriptet lite... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Man kan göra mycket trevligt med scriptet har jag kommit på, tex jämföra hur mycket inserts vs selects man har, eller varför inte kolla hur många frågor man har i cachen, kanske jämfört med antalet updates/inserts == ta reda på om din cache är effektiv eller inte.
Konstigt att man inte tänkt på detta innan ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|