FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag ska starta en sajt som jag tänkte sökmotoroptimera för en viss fras, låt oss säga att den är "buy flower". Vad är då bäst att välja av buyflower.at (eller nån annan skum toppdomän) eller buyflowernet.com?
Skulle den senare domänen vara avsevärt sämre ur seo-synvinkel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Är det där emot "köp blommor" och du redan är bortspelad på kopblommor.se, så är min bedömning att du kan köra vad som helst, dock finns det en tendes till att com/net/org skulle möjligen kunna ge lite bättre än .at. Dock finns det få fakta och många bedömningar, likt min ovan. Thomas ccTLD = country code Top-Level Domain.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Passar på att fylla på med lite..
Borde det inte rimligtvis vara viss fördel ur rent sökmotoroptimeringsperspektiv med "buyflower.at" gentemot "buyflower.com" vid en sökning i stil med "buy flower at internet".. okej att det kanske inte heter "at internet" men ni förstår väl principen? menar alltså att den då skulle matcha "at" mot ".at"? ett tydligare exempel skulle vara att "bananer.info" isåfall skulle vara bättre än "bananer.com" vid sökning på "info om bananer". någon som kan bekräfta eller dementera? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag tvivlar i att innehållet i topdomänen har någon betydelse. Det verkar bara vara korkat. Även om den skulle ha någon effekt så tänker jag att en ".com" alltid har en förttur eftersom det är .com och att den överväger det förstnämnda. Att den svartmarkeras vid sökningar beror gissningsvis på att googles "svartmarkeringsfunktion" som körs vid varje helt enkelt använder hela urlen och är inte mer avancerad än så.
Googles algo är ju avancerad. Skulle det vara så enkelt så att ifall sökord matchar URL ger push så skulle sökord i subdomäner ha samma effekt som sökord i domänen. Nu är det bevisligen inte så och därför har nog inte tldn någon effekt på sökordet. Mina tankar ... kan varken bekräfta eller dementera men sådär tänker jag iallafall ![]()
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
jo vet inte riktigt vad jag ens funderade på :blink: naturligtvis borde det vara som du säger - att toppdomänen utesluts just i det sammanhanget.
![]() edit: tidpunkten på dygnet brukar vara en bra ursäkt? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Lokalisering verkar den helt klart vara avgörande för när man söker på "endast svenska sidor" t ex.
Att klockan är halv 3 och att jag själv sitter och CTRL+R på WN är nog ett tecken på att man ska sova. ![]()
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Gjorde ett snabbtest här och toppdomänen blir "bold" i alla fall, om det ger nåt kräver ju analys men helt klart nåt jag aldrig tänk på tidigare. Kul!! Här är en sökning som man kan titta på lite. Thomas
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för svaren, dock vill jag påpeka att det var buyflowernet.com och buyflower.at som jämfördes. Alltså: Det exakta sökordet var inte tillgängligt som en comdomän så det jag undrade över var om det är någon större nackdel om sökordet inte matchas exakt av domännamnet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Thomas
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() .at blir väl bortfiltrerat främst för att det är ett sådant vanligt ord p.s.s. som "and", "och" osv..? förresten, har du utrett det något vidare Thomas? eller sett om det tagits upp någon annanstans?
![]() |
![]() |
Svara |
|
|